W stoczni Monfalcone odbyła się ceremonia przekazania Star Princess, kolejnego statku wycieczkowego dla przewoźnika Princes Cruises. To także druga jednostka klasy Sphere, zbudowanej przez Fincantieri, która posiada napęd LNG, wpisując się w wizję niskoemisyjnej żeglugi pasażerskiej.
W uroczystości wzięli udział Gus Antorcha, prezes Princess Cruises, Mauro Bordin, przewodniczący Rady Regionalnej Friuli-Wenecji Julijskiej, Ester Fedullo, prefekt prowincji Gorycja, Luca Fasan, burmistrz Monfalcone, Pierroberto Folgiero, prezes Fincantieri, Biagio Mazzotta, prezes Fincantieri, Luigi Matarazzo, dyrektor generalny Fincantieri Merchant Ships Division oraz Cristiano Bazzara, dyrektor stoczni Fincantieri w Monfalcone.
Star Princess jest bliźniaczą jednostką dla przekazanego w 2024 roku Sun Princess. Ma 345 metry długości i 48 metry szerokości. Tonaż brutto sięga 178 000 ton. Posiada 21 pokładów. To drugi pod względem rozmiarów statek wycieczkowy, jaki kiedykolwiek zbudowano we Włoszech i zarazem drugi z dwupaliwowym napędem umożliwiającym pływanie na LNG, który powstał dla tego armatora. Fincantieri podkreśla, że LNG to obecnie najlepsze, łatwo dostępne, sprawdzone i skalowalne paliwo dla przemysłu morskiego, które znacząco redukuje bezpośrednią emisję gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń do atmosfery oraz cząstek stałych.
Today, in Monfalcone, we celebrated the delivery of Star Princess, the second LNG-powered cruise ship in Princess Cruises’ Sphere Class. Star Princess, sister ship to Sun Princess, is the second largest vessel ever constructed in Italy and the second LNG-powered cruise ship that… pic.twitter.com/yZBffekqrY
— Fincantieri (@Fincantieri) September 26, 2025
– Star Princess jest symbolem naszej zdolności do kształtowania przyszłości branży rejsów wycieczkowych, łącząc tradycję z innowacją. Tym statkiem potwierdzamy wiodącą rolę Fincantieri w budowie nowej generacji zrównoważonych i zaawansowanych technologicznie statków, wzmacniając konkurencyjność włoskiego przemysłu na całym świecie. Stocznia Monfalcone, prawdziwy światowy punkt odniesienia, stanowi najwyższy wyraz naszego doświadczenia i kunsztu: tutaj budujemy statki, które niosą nazwę Włoch na całym świecie i umacniają pozycję naszego kraju jako światowego lidera w budowie statków – powiedział Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny i dyrektor generalny Fincantieri.
Oprócz rozwiązania w zakresie napędu, nowy statek, który pomieści ok. 4300 osób wraz z 1600 członków załogi, został zbudowany w oparciu o platformę nowej generacji, wyposażoną w szereg nowych systemów zaprojektowanych w celu zwiększenia efektywności energetycznej statku.
Stocznia Monfalcone to największy zakład produkcyjny Fincantieri zajmujący się budową statków wycieczkowych. Od 1990 roku dostarczyła ponad 40 różnych statków, a w nadchodzących latach ma odgrywać wiodącą rolę w realizacji kolejnych, rekordowych dostaw. Dzięki zaangażowaniu tysięcy pracowników i łańcuchowi dostaw generującemu ponad 23 000 miejsc pracy w całym regionie, stocznia potwierdza swoją pozycję strategicznego atutu dla rozwoju przemysłu, łączącego tradycję produkcji, innowacje technologiczne i ciągłą współpracę z uniwersytetami i ośrodkami badawczymi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów