Flota francuskiego przewoźnika wzbogaciła się o nowy statek kontenerowy, zdolny do pływania na metanolu, zapewniając ograniczenie emisji CO2 podczas każdego rejsu. Ceremonia chrztu i przekazania jednostki odbyła się w Korei Południowej.
Przekazany statek jest szóstym, z zaplanowanych 12, kontenerowców budowanych przez stocznię HD Hyundai Samho Heavy Industries, należącą do koncernu HD Hyundai i mieszczącą się w południowokoreańskim Mokpo. Przypomnijmy, że na początku września odbyła się podobna ceremonia chrztu i dostarczenia CMA CGM Mercury (IMO: 9996719).
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele lokalnych władz oraz reprezentanci stoczni, koncernu oraz samego przewoźnika. Matką chrzestną kontenerowca została Cristina Saenz de Santa Maria, dyrektor operacyjny ds. morskich w DNV. Nowy nabytek jest obecnie wdrażany do usługi Phoenician Express (BEX2), łączącej Chiny, Koreę, Singapur, Egipt, Liban, Słowenię, Włochy, Chorwację, Arabię Saudyjską i Malezję, wzmacniając żeglugę handlową między Dalekim i Bliskim Wschodem oraz Morzem Śródziemnym.
CMA CGM Helium (IMO: 9996721) ma 335 metrów długości i 51
metrów szerokości. Jego pojemność to 13 000 TEU. Pływa pod maltańską banderą. Przewoźnik
podkreśla, że dzięki dwupaliwowemu napędowi może pływać na bardziej przyjaznym
środowisku metanolu, wbijając się w trend wdrażania tego rodzaju „zielonych
paliw” w żegludze. Przypomnijmy, że zgodnie z raportem DNV podsumowującym 2024
rok, zamówiono 166 statków z napędem na metanol. 85 z nich to były kontenerowce.
Wszystkie statki obecnie powstającej serii dla CMA CGM mają nazwy nadane od pierwiastków z Tablicy Mendelejewa. Pierwszym był CMA CGM Iron (IMO: 9996678), który już od marca tego roku prowadzi działalność. Kolejne to Argon, Kobalt, Platinum, Mercury, Helium, Krypton, Thorium, Osmium, Silver, Copper i Gold.
Francuski gigant zwiększył w ubiegłym roku swój portfel zamówień w chińskich oraz południowokoreańskich stoczniach, oczekując na dostarczenie szeregu jednostek napędzanych metanolem i LNG, zdolnych do przewozu od kilku do kilkunastu tysięcy TEU. W 2024 roku odebrał 12 nowych statków napędzanych LNG, a do 2029 roku planuje posiadać aż 153 jednostki zdolne do wykorzystania biogazu, biometanolu oraz paliw syntetycznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów