Jak informuje Zarząd Portu Morskiego w Kłajpedzie, pierwszy w kraju ekologiczny statek napędzany wodorem i energią elektryczną, został zwodowany. Przeznaczony do odbioru odpadów z innych jednostek pływających ma wyróżniać się zeroemisyjnością, sprzyjając dekarbonizacji działalności portu.
Budowa statku ruszyła w ubiegłym roku, a w czerwcu w stoczni West Baltic Shipyard Group odbyła się ceremonia położenia stępki. Do tej pory kadłub został wyprodukowany i pomalowany, a wyposażenie, takie jak rurociągi, zawory, chłodnice, linie wału, pióra sterowe, izolacja cieplna i przeciwpożarowa zostały już zainstalowane. Po zwodowaniu jest planowane doposażenie jednostki w kolejne elementy wyposażenia, w tym systemy dla maszynowni, wnętrze sterówki i okablowanie. Szczególnie trwa oczekiwanie na umieszczenie i uruchomienie silników elektrycznych i systemu wodorowego, które są niezbędne do jego eksploatacji i potwierdzenie działań głównego, litewskiego portu na rzecz ograniczania emisji CO2.

– Uruchomiliśmy nie tylko tankowiec, ale także nowe podejście do operacji portowych - czystsze, inteligentniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Ten pierwszy w historii statek napędzany wodorem i energią elektryczną jest nie tylko innowacyjnym rozwiązaniem technologicznym, ale także ważnym krokiem w umacnianiu wizerunku Litwy jako nowoczesnego kraju morskiego. W chwili obecnej tankowiec przyzwyczaja się do wody w porcie morskim, a pod koniec roku spodziewamy się, że rozpocznie swoją ważną misję dbania o czyste środowisko portu morskiego. Taka decyzja nie pozostawi śladu na przyrodzie, ale z pewnością pozostawi silny ślad na naszej drodze do bardziej ekologicznej przyszłości – wskazał Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
– Jesteśmy dumni, że portfolio ekologicznych statków projektowanych i budowanych w Kłajpedzie zostało poszerzone o unikalny litewski projekt. Jest to świadectwo udanego rozwoju ekologicznego ekosystemu żeglugowego, przy ścisłej współpracy między naszym portem a przemysłem inżynierii morskiej, który posiada niezbędne kompetencje i możliwości technologiczne. Tworząc wysoką wartość dodaną, przyczyniamy się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju i wzmacniamy zaufanie społeczne, że innowacyjne rozwiązania, które zmniejszają emisje i zapewniają czyste środowisko, są przyszłością Kłajpedy i Litwy – podkreślił Arnoldas Šileika, dyrektor generalny Grupy VLG.
Projekt budowy statku o łącznej wartości 12 milionów euro został zlecony przez zarząd portu i jest budowany przez stocznię West Baltic Shipyard wraz z Baltic Workboats w ramach wspólnej umowy operacyjnej. Jednostka ma 42 metry długości i 10 metrów szerokości. System zasilania będzie składał się z dwóch silników elektrycznych zasilanych bateriami o mocy 2000 kWh oraz innowacyjnego systemu wodorowych ogniw paliwowych. W zależności od intensywności prac, tankowiec będzie mógł pracować w porcie w Kłajpedzie do 36 godzin bez dodatkowego ładowania.

Głównym zadaniem zbiornikowca będzie odbiór wody deszczowej, ścieków, osadów i śmieci, a także zapewnienie efektywnej gospodarki odpadami. Statek będzie wyposażony w specjalne zbiorniki oraz nowoczesną oczyszczalnię wód deszczowych, która pozwoli na przesyłanie oczyszczonej wody do miejskich oczyszczalni ścieków. Tankowiec będzie gotowy do pracy przez całą dobę i odbierze do 400 m3 płynnych nieczystości.
Jak informuje zarząd portu, Zodnie z obowiązującymi przepisami statki są zobowiązane do przekazania wytwarzanych na ich pokładzie nieczystości i innych odpadów zarówno przed przybyciem, jak i opuszczeniem Kłajpedy. Odbiór został powierzony Zarządowi Portu Morskiego, który zdecydował się na wykorzystanie nowoczesnego i przyjaznego dla środowiska sprzętu, aby jeszcze bardziej poprawić jakość usługi odbioru odpadów ze statków. Wynika to z faktu, że ze względu na częstotliwość użytkowania sprzętu portowego, w tym jednostek nawodnych, generują one znaczną ilość emisji CO2.
To nie jedyna w ostatnim czasie inwestycja Portu Kłajpeda w myśl polityki o dekarbonizacji swojej działalności. W czerwcu ub. r. władze tego kluczowego, litewskiego portu podpisały umowę z estońską firmą Baltic Workboats na dwie nowe, hybrydowe łodzie pilotowe. Zostaną wyposażone w napęd elektryczny, który pozwoli na ograniczenie emisji CO2. Będą one towarzyszyć statkom wpływającym i wypływającym z portu. Do zamawiającego mają trafić w okresie do półtora roku od zawarcia umowy na ich dostarczenie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów