• <

Kanał Panamski promuje zrównoważoną żeglugę morską dzięki slotowi NetZero

rk

27.03.2025 15:40 Źródło: Zarząd Kanału Panamskiego
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kanał Panamski promuje zrównoważoną żeglugę morską dzięki slotowi NetZero
Fot. Zarząd Kanału Panamskiego

Zarząd Kanału Panamskiego uruchomi „ekskluzywny” slot tranzytowy dla statków neopanamax, które wyróżniają się niską emisją CO2. Ma być to element większej strategii, której celem jest zachęcanie użytkowników tej kluczowej przeprawy morskiej, łączącej Ocean Atlantycki i Ocean Spokojny, do wdrażania innowacji i technologii w myśl dekarbonizacji żeglugi.

Zgodnie z planem od 5 października tego roku w Kanale Panamskim zostaje uruchomiona usługa pod nazwą NetZero. Dzięki temu spełniające odpowiednie wymagania statki neopanamax mają dostać przywilej korzystania z tej trasy. W przeciwieństwie do innych form obsługi, slot ten nie będzie oferowany na drodze aukcji, ale konkursu, który ma odbyć się dokładnie 30 dni przed datą tranzytu. Obejmie to kolejne fazy, w myśl której do usługi mają zostać zakwalifikowane statki wyposażone w silniki dwupaliwowe, wykorzystujące paliwo o intensywności emisji CO2 poniżej 75 gCO2(e)/MJ, od wydobycia do spalenia (Well-to-Wake lub WtW). Specyfikacje dla drugiego etapu, planowanego na rok 2026, zostaną ogłoszone poprzez publikację dokumentu Doradztwa w zakresie transportu morskiego (Advisory to Shipping).

– Motywując inwestycje w statki zdolne do korzystania z paliw niskoemisyjnych i energooszczędnych technologii, doceniamy i nagradzamy naszych klientów, którzy przewodzą transformacji w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, podczas gdy my czekamy na rozwój regionalnej infrastruktury i logistyki, które pozwolą nam na stały – stwierdziła Espino de Marotta, zastępca administratora Kanału Panamskiego i specjalistka ds. zrównoważonego rozwoju.

W ramach NetZero "uprzywilejowani" mogą liczyć na możliwość wyboru daty tranzytu w ramach oferowanego tygodnia, gwarantowany czas tranzytu wynoszący 24 godziny, wliczona w cenę usługa Just in Time (JiT), pozwalająca redukować koszty związane z tranzytem. W ten sposób kanał chce dołączyć do innych inicjatyw opracowywanych z wizją przyczynienia się do realizacji globalnych celów w zakresie wydajności i efektywności operacji morskich przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego.

Wprowadzana usługa jest wprowadzana w ramach polityki Zarządu Kanału Panamskiego w myśl polityki Międzynarodowej Organizacji Morskiej, czyli zobowiązania się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. Taka obsługa statków, stanowiąca niejako uprzywilejowanie tych idących w myśl tej strategii, ma zapewniać liczne korzyści dla przemysłu morskiego. Administracja chce tym samym zapewnić pozycję kanału jako jednej z najbezpieczniejszych i najbardziej ekologicznych na świecie, potwierdzając swoje zaangażowanie w światową branżę morską i myśl o przyszłości planety.

Wyrazem polityki administracji tej kluczowej infrastruktury, a także sprzyjania polityce dekarbonizacji, była niedawna obsługa samochodowca (Pure car, truck carrier, PCTC) Höegh Aurora, należącego do przez Höegh Autoliners. To aktualnie jeden z największych na świecie statków przeznaczonych do przewozu samochodów, przy tym wyróżniający się zastosowaniem szeregu technologii i innowacji, mających zapewnić mu zmniejszony ślad węglowy w trakcie rejsu i obniżony koszt zużycia paliwa.

Czytaj więcej: Największy samochodowiec z ekologicznym napędem wpłynął do Kanału Panamskiego

Tranzyt tej jednostki był okazją do odwiedzin na pokładzie przedstawicieli administracji Kanału Panamskiego i zapoznania się ze znajdującymi się rozwiązaniami technologicznymi. Wizyta była więc niejako zapowiedzią tak uruchomienia nowej usługi, jak i wskazania, jakie statki mogą liczyć na związane z tym przywileje.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.