Do jednej z kluczowych morskich przepraw świata przybył największy na świecie statek przeznaczony do przewozu samochodów (Pure car, truck carrier, PCTC), Höegh Aurora, obsługiwany przez Höegh Autoliners. Wyróżnia się on nie tylko rozmiarami, ale też nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi, w myśl idei dekarbonizacji branży transportu morskiego.
Wizyta i tranzyt samochodowca ma być dowodem, że Kanał Panamski jest zdolny do obsługi zaawansowanych, najnowocześniejszych statków, jeszcze bardziej cementując swoją historyczną już rolę w globalnej logistyce i handlu. Przepłynięcie tej trasy ma też podkreślać jej wydajność niezawodność, wspierając transport morski.
W trakcie pokonywania trasy prowadzącej przez kanał, Administrator Kanału Panamskiego Ricaurte Vásquez Morales i wiceprezes ds. operacyjnych Boris Moreno wręczyli kapitanowi statku wyróżnienie z okazji jej inauguracyjnego tranzytu. Höegh Aurora przewyższa poprzedniego rekordzistę, największego dotychczasowego największego przewoźnika samochodowego, który przepłynął przez kanał, Hoegh Target, który ma pojemność 8 500 pojazdów i dokonał swojego inauguracyjnego tranzytu w 2016 roku.
- Ten tranzyt potwierdza wydajność i siłę szlaku międzyoceanicznego jako kluczowej trasy dla globalnego handlu, podkreślając poświęcenie i zaangażowanie jego pracowników - stwierdził Ricaurte Vásquez Morales.

Höegh Aurora (IMO 9962677) to nowy statek we flocie firmy i zarazem pierwszy z serii zaplanowanej na 12 jednostek klasy Aurora. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry i będą pływać pod norweską banderą. Zaprojektowała je firma Deltamarin.
Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, Höegh Aurora został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zbudowany w 2024 r. i zarejestrowany pod norweską banderą statek rozpoczął swoją podróż w Azji z początkowym przystankiem w Chinach, a następnie w Korei Południowej i Japonii, a następnie kontynuował podróż do miejsc docelowych na Jamajce, w Meksyku i na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej w USA.
Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego. Ma 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych i zdolność do przewozu 16250 DWT, lub 9100 samochodów (CEU). Mierzy 199,9 metra długości i 37,5 metra szerokości.
Firma Höegh Autoliners opracowała statki klasy Aurora w ramach swoich wysiłków na rzecz przejścia z paliw konwencjonalnych na bardziej zrównoważone alternatywy. Oprócz swoich rozmiarów Höegh Aurora wyróżniać się ma jako "najbardziej przyjazny PCTC na świecie". Będzie napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. Mają być także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Gdy te staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie rejsu. Höegh Autoliners szacuje, że klasa Aurora znacznie zmniejszy emisję dwutlenku węgla, dzięki czemu żegluga jednostek tej serii pozwoli na skuteczną dekarbonizację działalności firmy, z myślą o klientach chcących być zgodnymi z wizją ochrony środowiska. Pozostawiony przez nie ślad węglowy ma być o 50% niższy niż obecnie użytkowane statki PCTC.
Kolejne statki klasy Aurora wchodzą do użytku w zaplanowanych, półrocznych odstępach. Drugim był ochrzczony we wrześniu ub. r. Höegh Borealis. Po wprowadzeniu do działalności 12 jednostek posiada opcję na zamówienie i budowę do ośmiu jednostek, w przyszłości zwiększając flotę do nawet 20 przyjaznych środowisku PCTC. Celem przedsiębiorstwa jest osiągnięcie zerowej emisji netto do roku 2040, jako jednej z pierwszych firm spedycyjnych na świecie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął