Główny port Litwy postawił sobie za cel stanie się pionierem we wdrażaniu ekologicznych rozwiązań w myśl dekarbonizacji branży morskiej. Do szeregu już prowadzonych inwestycji dołącza kolejną, czyli stanie się pierwszym podmiotem wśród państw nadbałtyckich, który będzie produkował i dostarczał ekologiczny wodór jako paliwo dla różnej maści statków. 30 maja zarząd Portu Kłajpeda poinformował o otrzymaniu pozwolenia na budowę.
Zgodnie z planem zakład produkujący zielony wodór używany jako paliwo na statkach, a także w autobusach, ciężarówkach i innych pojazdach. Będzie funkcjonował w standardowym, 40-stopowym kontenerze morskim. Planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną dla urządzeń do produkcji wodoru w porcie w Kłajpedzie wynosi 2,25 MW. Wkrótce mają rozpocząć się prace budowlane.
– Port w Kłajpedzie postawił sobie ambitny cel zostać pierwszym na Litwie i w regionie bałtyckim operatorem stacji produkującej zielony wodór. Bycie pierwszym oznacza wkroczenie na nieznane terytorium. Nie zawsze jest to łatwe, ale niewątpliwie warto. Wybierając zieloną ścieżkę, port w Kłajpedzie demonstruje swoje zaangażowanie w wypełnianie zobowiązań Unii Europejskiej i Litwy i podejmuje odważne kroki naprzód: w przyszłym roku planujemy rozpocząć produkcję zielonego wodoru, a statek napędzany zielonym wodorem jest już budowany – wskazał Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane na czerwiec tego roku. Obok wspomnianego kontenera powstania cała infrastruktura, biorąc pod uwagę specjalistyczną lokalizację, z nowymi sieciami inżynieryjnymi lub przebudowanymi istniejącymi, odpowiedzialnymi za prąd, wodę, kanalizację ściekową, rurociągi wodorowe i linie komunikacyjne. Oczekuje się, że stacja będzie produkować 127 ton wodoru rocznie. Oprócz przygotowań do produkcji trwają także prace związane z planami wykorzystania tego paliwa. Przypomnijmy, że w styczniu tego roku w Kłajpedzie zwodowany pierwszy na Litwie statek napędzany wodorem i energią elektryczną, przeznaczony do odbioru odpadów z innych jednostek pływających.
Projekt jest realizowany w ramach Planu Odbudowy i
Odporności Gospodarczej „Next Generation Lithuania”, finansowanego przez unijny
fundusz odbudowy i odporności NextGenerationEU. Całkowity szacowany koszt
projektu stacji produkcji i tankowania wodoru wynosi około 12 milionów euro, z
czego około 6 milionów euro jest finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Jeszcze w ubiegłym roku zarząd portu podpisał memorandum z firmą przeładunkową Bega. Zgodnie z umową strony zobowiązały się do zbadania możliwości wykorzystania zielonego wodoru w urządzeniach działających w terminalu. Podpisano także umowę o współpracy z LTG Group, zobowiązującą do zbadania wykorzystania zielonego wodoru w transporcie kolejowym, udziału w projektach finansowanych przez UE oraz łączenia zasobów i wiedzy fachowej w celu opracowania łańcucha dostaw zielonego wodoru.
Inwestycja w produkcję zielonego wodoru ma zapewnić choćby częściowe zaspokojenie popytu na ten surowiec. Rośnie światowy portfel zamówień na statki napędzane wodorem innymi „zielonymi paliwami”, jak metanol i amoniak. Największym wyzwaniem branży jest więc dostarczenie ich odpowiedniej ilości i zmniejszenie kosztów produkcji. Przykładowo w ubiegłym miesiącu w duńskim Kassø został otwarty pierwszy na świecie duży komercyjny zakład produkujący e-metanol, z myślą o m.in. statkach napędzanych tym surowcem.
Władze portu w Kłajpedzie wdrażają także inne rozwiązania i przedsięwzięcia w myśl dekarbonizacji swojej działalności jak i w ogóle branży morskiej. W czerwcu ub. r. podpisały umowę z estońską firmą Baltic Workboats na dwie nowe, hybrydowe łodzie pilotowe, które będą towarzyszyć statkom wpływającym i wypływającym z portu, a zostaną wyposażone w napęd elektryczny, który pozwoli na ograniczenie emisji CO2. Innym przykładem jest ogłoszona pod koniec 2024 roku elektryfikacja wybrzeży, przy których cumują statki wycieczkowe i kontenerowce. W planach jest także zakup energii elektrycznej od dostawców, którzy będą ją wytwarzać ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr i słońce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland