Niemiecki przewoźnik poinformował, że w pierwszy rejs wyruszył jego najnowszy nabytek, statek kontenerowy Wilhelmshaven Express. To 12 i ostatnia jednostka klasy Hamburg Express, wyróżniającej się zastosowanymi technologiami i napędem LNG, z myślą o dekarbonizacji transportu morskiego.
Zbudowany w południowokoreańskiej stoczni Hanwa Ocean w Geoje kontenerowiec jest ostatnim z serii jednostek, mających do 400 metrów długości, 61 metrów szerokości i ładowność 23 000 TEU. Osiąga prędkość do 22 węzłów. Obecnie Wilhelmshaven Express (IMO: 9943918) rozpoczyna rejs w ramach serwisu łączącego porty w Azji ze znajdującymi się w Europie Zachodniej. Obecnie zmierza do chińskiego terminala Yangshan Deep-Water. Tak jak inne statki klasy Hamburg Express, pływa pod niemiecką banderą, co ma podkreślać dążenie firmy do utrzymania pozycji czołowego, narodowego przewoźnika, wspierającego rodzimą branżę żeglugową.
Jak podkreśla Hapag-Lloyd, statki tej serii wyróżniają się dwupaliwowym napędem umożliwiającym pływanie na LNG. Dzięki temu oraz zastosowanej konstrukcji kadłuba i szeregu nowatorskich technologii, jednostki te mają charakteryzować się znaczną wydajnością w ramach ograniczania zużycia energii i paliwa. Mają wpłynąć na ograniczenie emisji w ramach rejsów o 20-25%.

W ramach serii Hamburg Express powstało 12 statków, w tym Gdansk Express, który dołączył do floty w listopadzie 2024 roku. Matką chrzestną jednostki została Magdalena Adamowicz, posłanka do Parlamentu Europejskiego i wdowa po tragicznie zmarłym w 2018 roku prezydencie Gdańska, Pawle Adamowiczu. Pozostałe kontenerowce to Berlin Express, Manila Express, Hanoi Express, Busan Express, Singapore Express, Damietta Express, Hamburg Express, Bangkok Express, Rotterdam Express, Genova Express i wspomniany już Wilhelmshaven Express. W przyszłości mają zostać dostosowane do wykorzystywania zielonego metanolu lub biometanu.
Obecnie flota Hapag-Lloyd liczy ponad 300 statków, a zdolności przewozowe miały wzrosnąć o 18,7% w 2024 roku, osiągając łącznie 2,3 miliona TEU. Inwestuje też w modernizację floty i wymianę starszych, konwencjonalnych statków na nowe, posiadające nowoczesne, niskoemisyjne napędy. Podkreśla przy tym swoje zaangażowanie w osiągnięcie celów porozumienia paryskiego. Przewoźnik wdraża też nowe technologie z myślą o oszczędności paliwa i energii, pozytywnie wpływając również na ograniczenie emisji CO2. Obok statków z napędem LNG firma zamówiła też kontenerowce zasilane biometanem, który może zmniejszyć emisję CO22 nawet o 95% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami napędowymi. Będą również przystosowane do zasilania amoniakiem.
Celem Hapag-Lloyd jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ramach swojej działalności do 2030 roku o ok. jedną trzecią w porównaniu z 2022 rokiem, co będzie kolejnym krokiem w kierunku osiągnięcia zerowej emisji netto do 2045 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów