• <

Nowy kontenerowiec Hapag-Lloyd dołącza do serwisu Gemini. Genova Express ochrzczony

16.05.2025 11:30 Źródło: Hapag-Lloyd
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowy kontenerowiec Hapag-Lloyd dołącza do serwisu Gemini. Genova Express ochrzczony
Fot. Hapag-Lloyd

W południowokoreańskim Okpo odbyła się uroczystość chrztu nowego, dużego kontenerowca we flocie czołowego, niemieckiego przewoźnika. Genova Express wkrótce dołączy do serwisu Azja – Europa w ramach Gemini Cooperation.

Jak podkreśliła firma na portalu Linkedin, nazwa została wybrana nieprzypadkowo. Miasto Genua we Włoszech jest siedzibą firmy odpowiedzialną za działalność na Europę Południową. Ponadto, jako miejsce narodzin Krzysztofa Kolumba, ma oddawać „ducha łączenia i odkrywania”.

Za budowę była odpowiedzialna południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean z siedzibą w Geoje. Co istotne, jest to kolejny statek firmy, który pływa pod niemiecką banderą (i zarazem jeden z największych) i 11 należący do serii Hamburg Express, dostarczanej od 2024 roku. Genova Express (IMO 9943906) ma 399 metrów długości i 61 metrów szerokości, a jego wyporność wynosi ok. 24 000 TEU. Dzięki technologii dual-fuel będą może pracować również na niskoemisyjnych paliwach jak biometan i e-metan, a tym samym nie generować praktycznie żadnej emisji CO2. Na razie będzie używany na nich skroplony gaz ziemny (LNG), co pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 25%.

Cała seria liczy 12 statków, których nazwy pochodzą od miast, w których działa firma i/lub zawijają do niej jej statki. Wciąż trwa budowa ostatniego, Wilhelmshaven Express. Co ciekawe, ósmym kontenerowcem jest Gdansk Express, a jego matką chrzestną została Magdalena Adamowicz, posłanka do Parlamentu Europejskiego i wdowa po prezydencie Gdańska, Pawle Adamowiczu.


Flota Hapag-Lloyd liczy ponad 300 statków, a zdolności przewozowe miały wzrosnąć o 18,7% w 2024 roku, osiągając łącznie 2,3 miliona TEU. Inwestuje też w nowe technologie z myślą o oszczędności paliwa i energii, pozytywnie wpływając również na ograniczenie emisji CO2. firma podpisała dwa kontrakty z dwiema chińskimi stoczniami na 24 kontenerowce. Planowo będą przekazywane w latach 2027-2029. Nowe statki będą miały łączną pojemność 312 000 TEU, a wartość inwestycji to ok. 4 mld dolarów. Mają być zasilane biometanem, który może zmniejszyć emisję CO22 nawet o 95% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami napędowymi. Będą również przystosowane do zasilania amoniakiem.

Genova Express dołącza do serwisu Gemini, będącego owocem współpracy Hapag Lloyd i Maersk. Giganci żeglugi w ten sposób chcieli połączyć siły celem potężnego serwisu i polepszenia oferty w ramach transportu morskiego. Startu nastąpił 1 lutego. W związku z tym obie firmy zakończyły wiele innych połączeń, a w przypadku Maersk wiązało się to z rezygnacją z serwisów do Gdańska w ramach AE10, czemu towarzyszyła lawina komentarzy.

Czytaj więcej: Ostatni kontenerowiec Maersk linii AE10 zawinął do Baltic Hub

Zgodnie z planem, łącznie 340 statków o pojemności 3,7 mln TEU obu firm ma działać w ramach nowej sieci oceanicznej. Gemini Cooperation obejmuje 57 usług, 29 oceanicznych linii głównych i 28 międzyregionalnych połączeń wahadłowych (Europa: 13; Azja: 10; Bliski Wschód: 4; obie Ameryki: 1). Oczekuje się, że okres przejściowy związany z wygasaniem umów, które Maersk i Hapag-Lloyd mają z innymi przewoźnikami potrwa do końca maja, a statki stopniowo wchodzą do nowej sieci.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.