• <

Wynik wyszukiwania - "prawo" - Wiadomości

Włoski sąd orzekł, że ratowanie migrantów na morzu nie jest przestępstwem

Ratowanie migrantów na morzu nie jest przestępstwem - orzekł sąd w Trapani na Sycylii po siedmioletnim postępowaniu i oczyścił z zarzutów 10 oskarżonych, którzy prowadzili misje ratunkowe na pokładzie statku organizacji pozarządowych. Według ich działaczy ten proces nie powinien się w ogóle odbyć.
22.04.2024

Premier Wielkiej Brytanii ogłasza termin deportacji nielegalnych imigrantów

Brytyjski premier Rishi Sunak oświadczył w poniedziałek, że pierwsze loty deportacyjne do Rwandy wystartują w ciągu 10 do 12 tygodni. Zastrzegł, że nie chodzi o jeden symboliczny lot, lecz chce, by nielegalni imigranci przez całe lato byli tam regularnie wysyłani.
22.04.2024

W czwartek w PE głosowanie, które może uderzyć w polskie przetwórstwo rybne

W czwartek posłowie do Parlamentu Europejskiego będą głosować nad regulacjami, które - jeśli nie zostaną odrzucone - uderzą w sektor przetwórstwa rybnego w Polsce. Gra toczy się o gałąź gospodarki wartą dla naszego kraju 2,5 mld euro rocznie i o kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionach dotkniętych strukturalnym bezrobociem.
10.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji

W poprzedniej publikacji autorzy wskazali na nowy obowiązek, jaki będzie ciążył na przedsiębiorcach, a który związany jest ze sprawozdawczością przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. W niniejszym artykule zostanie m.in. wskazana skala obciążenia finansowego, które będzie ciążyć na przedsiębiorcach w związku z przystosowaniem prowadzonego biznesu do standardów wynikających z Dyrektywy CSRD.
29.03.2024

XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego

W dniu 18 kwietnia 2024 r. odbędzie się XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego zatytułowana „Prawo nowych technologii w gospodarce morskiej” organizowana przez Katedrę Prawa Morskiego WPiA UG, Centrum Badań nad Gospodarką Morską UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk.
26.03.2024

Strajk w fińskich portach przedłużony

Strajk fińskich dokerów, skierowany przeciwko proponowanym przez rząd zmianom prawa, zostanie przedłużony. Strajkuje 7 tys. pracowników, import i eksport w dużej mierze został zatrzymany.
23.03.2024

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.
22.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Startuje MUNIMAP. Projekt ma rozwiązać narastający problem zatopionych w Bałtyku amunicji i broni chemicznej

W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
26.02.2024

Gospodarowanie nieruchomościami w portach – konieczne są zmiany

Właścicielowi nieruchomości, również tych portowych, przysługuje na pierwszy rzut oka kilka mocnych uprawnień właścicielskich.
21.02.2024

Kapitan holownika prawomocnie skazany za odepchnięcie migrantów do Libii

Włoski Sąd Najwyższy wydał historyczny wyrok w sprawie odepchnięcia migrantów - tak media interpretują decyzję o utrzymaniu wyroku wobec kapitana włoskiego holownika, który po uratowaniu migrantów przekazał ich libijskim służbom. Według sądu nie mógł tego zrobić, bo Libia nie jest krajem bezpiecznym.
17.02.2024

Czarter na czas – prawo do potrącenia należności z „hire”

W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.
16.02.2024

Czarter na podróż – zakończenie okresu ładowania

Okres ładowania („laytime”) jest ustalonym (umownie lub zwyczajowo) okresem, będącym w wyłącznej dyspozycji frachtującego (czarterującego), przeznaczonym do przeprowadzenia operacji za/wyładunkowych towaru objętego daną umową czarteru.
07.02.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

Finał głośnego procesu w chińskiej branży stoczniowej. Były prezes CSIC skazany za korupcję

Sąd w Szanghaju skazał Hu Wenminga, byłego prezesa China Shipbuilding Industry Company Limited (CSIC) na 13 lat więzienia i zapłatę równowartości 700 tys. dolarów. To efekt kilkuletniego śledztwa i procesu wielkiego skandalu korupcyjnego, jakiego miał się dopuścić niegdyś czołowy przedstawiciel chińskiej branży stoczniowej.
29.12.2023

Marynarz TAX, nowy gracz na rynku – czyli jak możesz uniknąć podwójnego opodatkowania i zabezpieczyć swoje finanse?

Praca na statku to nie tylko ciekawe doświadczenie i możliwość poznawania świata, ale także spore wyzwanie podatkowe. Marynarze, którzy pracują na zagranicznych jednostkach, muszą zmierzyć się z różnymi systemami podatkowymi, zależnymi od tego, w jakich krajach osiągają dochody czy gdzie siedzibę mają armatorzy.
20.12.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.
20.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE

Funkcjonowanie zarządu, jako głównego organu spółki kapitałowej, pozostaje kluczowe dla jej działalności we wszystkich sferach. To decyzje osób wchodzących w skład przedmiotowego organu kształtują politykę wewnętrzną spółki, jej bieżące funkcjonowanie czy w końcu projektują strategie jej przyszłego rozwoju.
11.12.2023

Zakończenie czynności likwidacyjnych w postępowaniu upadłościowym ST3 Offshore sp. z o.o.

W Monitorze Sądowym i Gospodarczym 15 września 2023 br. została obwieszczona informacja o głównej liście wierzytelności. Oznacza to, że zakończenia czynności likwidacyjnych w postępowaniu upadłościowym ST3 Offshore sp. z o.o., syndyk wskazuje na kolejne czynności zmierzające do zakończenia postępowania. Wierzycielom przysługiwał 14-dniowy termin na złożenie sprzeciwu do listy.
05.12.2023

Rosja chce do końca roku uczynić Morze Azowskie swoim „wewnętrznym morzem”

Do Dumy Państwowej, izby niższej parlamentu rosyjskiego, wpłynął projekt ustawy, uznającej Morze Azowskie za „wewnętrzny akwen wodny” Rosji, którego nie dotyczy prawo międzynarodowe – informuje we wtorek niezależny portal Nastojaszczeje Wriemia.
05.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Zakończyły się negocjacje unijnej dyrektywy tzw. pakietu wodorowo-gazowego

Parlament Europejski i reprezentująca Radę Unii Europejskiej hiszpańska prezydencja zakończyły w poniedziałek w Brukseli negocjacje dotyczące dyrektywy tzw. pakietu wodorowo-gazowego. "Wodór to większe bezpieczeństwo energetyczne, konkurencyjność przemysłu i ochrona klimatu" - napisał na platformie X były premier, europoseł Jerzy Buzek (PO), który brał udział w negocjacjach.
28.11.2023

Międzynarodowa Organizacja Morska nie dla Rosji - tego chce Ukraina

W Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) nie ma miejsca dla Rosji; w ciągu dziesięcioleci nikt nie wyrządził większej szkody wolnej żegludze niż Rosja – oświadczył w poniedziałek prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski w zdalnym przemówieniu do członków 33. zgromadzenia IMO.
27.11.2023

PSEW wrzuca piąty bieg dla polskiego offshore wind [wideo]

21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, które należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
23.11.2023

Zmiany w Konwencji pracy na morzu z 2006 r.

W dniach od 27 maja do 11 czerwca 2022 roku odbyła się w Genewie internacjonalna konferencja, która została zorganizowała przez Międzynarodową Organizację Pracy. Na mocy jej obrad, podjęto decyzję o zmianie Konwencji pracy na morzu z 2006 roku, której zmieniona wersja wejdzie w życie już 23 grudnia 2023 roku. Wspomniana powyżej konferencja jest organizowana cyklicznie co roku, natomiast w jej ramach podejmuje się takie tematy, jak decyzje w przedmiocie przyszłej polityki organizacji, jej programu czy budżetu.
23.11.2023

Czarter na podróż – liczenie i zawieszenie okresu ładowania

W naszym opracowaniu Czarter na podróż – okres ładowania („laytime”) przedstawione zostały jurydyczne stanowiska interpretacyjne „kalendarzowej” formuły czarterowej, okresu ładowania, opartej na jednostce „godziny” („hour”) i „dnia” (,,day”), przy ewentualnych kwalifikacjach jednostki bazowej (przez określenia „working day/hour” czy „weather working day/hour” itp.).
22.11.2023

Konferencja Offshore Wind Poland 2023 - pięć postulatów branży wiatrowej

Już dzisiaj rozpoczyna się czwarta odsłona jednej z najważniejszych w Polsce konferencji dotyczących sektora offshore wind – Offshore Wind Poland 2023. Podczas wydarzenia uczestnicy dowiedzą się o kluczowych informacjach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej w Polsce oraz zmianach regulacyjnych, które uwolnią jej potencjał.
21.11.2023

Rosyjska firma petrochemiczna zarobiła miliard euro dzięki importowi ropy przez Bułgarię

Należący do rosyjskiego Łukoilu kombinat petrochemiczny Neftochim z siedzibą w bułgarskim Burgas zarobił w ciągu ostatniego roku ponad 1 mld euro dzięki udzielonemu przez UE zezwoleniu na import ropy z Rosji. Poinformowały o tym m.in. portal Politico, Ośrodek Badania Demokracji w Sofii oraz organizacja pozarządowa Global Witness.
09.11.2023

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego (Część I)

Orzeczenie w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd” [2022] EWHC 728 (QB), przyniosło bardzo ciekawe i użyteczne praktycznie rozstrzygnięcie, dotyczące warunków kontraktowego wypowiedzenia umowy („contractual termination”), skutkujące rozwiązaniem umowy („cancellation of the contract”). Orzeczenie, co prawda, dotyczy umowy pożyczki związanej z transportem lotniczym, ale ustalenia i zasady przyjęte przez sąd angielski (High Court) w przedmiotowej sprawie, in extenso, mogą mieć zastosowanie do szeroko pojętych um
05.11.2023

Nowa ustawa wprowadza zmiany w monitorowaniu wód – Mobile Monitoring dostosowuje swoje produkty

Ostatnie zmiany w ustawie o rewitalizacji Odry oraz ustawie Prawo wodne wprowadzają nowe wymogi dotyczące monitorowania jakości i ilości wód w Polsce. W odpowiedzi na nowe regulacje, firma Mobile Monitoring ogłosiła, że już teraz pracuje nad dostosowaniem swoich produktów do nowych wymogów prawa.
01.11.2023

Dwóm członkom załogi promu Marco Polo postawiono zarzut zaniedbania w ruchu morskim

Dwóch członków załogi należącego do niemieckiego armatora TT-line promu Marco Polo, który osiadł w niedzielę na mieliźnie u wybrzeży szwedzkiego portu Karlshamn, jest podejrzanych o zaniedbania w ruchu morskim - poinformowała w środę szwedzka prokuratura. Przypuszcza się również, że statek mógł nie nadawać się do żeglugi.
25.10.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

Komisja Europejska debatuje nad całkowitym zakazem połowów śledzia i szprota. "Katastrofa dla polskich rybaków"

Realizacja propozycji Komisji Europejskiej w sprawie przyszłorocznych połowów na Morzu Bałtyckim, czyli całkowity zakaz połowów śledzia i szprota, oznaczałaby katastrofę dla polskich rybaków - mówił w poniedziałek w Luksemburgu po zakończeniu pierwszego dnia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa Krzysztof Ciecióra, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
24.10.2023

Rząd zaktualizował Strategię zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa 2030

Rząd podjął uchwałę ws. przyjęcia aktualizacji Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa 2030 - poinformowała we wtorek Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Aktualizacja dokumentu jest konieczna m.in. ze względu na prace KE nad wizją i założeniami polityki rolnej UE po 2027 r.
17.10.2023

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 za nami

W ostatni piątek po raz 22 w Gdyni zebrali się reprezentanci sektora gospodarki morskiej, by w szerokim gronie rozmawiać o problemach i szansach branży.
16.10.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją Części I Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Podstawowe formularze kontraktowe, charakteryzują się znaczącymi (choć często trudnymi do dostrzeżenia przy pierwszej pobieżnej analizie) różnicami w ujęciu okoliczności i zdarzeń, które skutkują w opóźnieniu terminu budowy i dostawy statku, ale których charakter pozwala stoczni na przesunięcie kontraktowej daty dostawy statku, bez konsekwencji prawnych i finansowych.
16.10.2023

Czarter na czas – klauzula „off-hire” [Część III]

Charakter prawno-kontraktowy, rodzaje i zakres praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, w relacji do klauzul „off-hire” został przeanalizowany w Części I Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I i II Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część II.
06.10.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel III: w Polsce trzeba stworzyć kulturę innowacyjności [RELACJA]

Drugi dzień konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl rozpoczął się od panelu dyskusyjnego „Nowe technologie i innowacje w przemyśle stoczniowym i offshore”. Rozmowa była pełna interesujących punktów widzenia dotyczących wyzwań i perspektyw rozwoju. Wysłuchaliśmy opinii ekspertów, przedstawicieli sektora i inżynierów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i poglądami na temat przyszłości branży.
01.10.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

Greta Thunberg ponownie oskarżona o blokadę portu naftowego w Malmö

Aktywistka klimatyczna Greta Thunberg została oskarżona w piątek o "nieprzestrzeganie prawa oraz naruszenie porządku" w związku z blokadą portu naftowego w szwedzkim Malmö. Wcześniej Thunberg za podobny czyn została skazana na karę grzywny.
15.09.2023

Amerykańskie farmy wiatrowe pod znakiem zapytania

Stany Zjednoczone, które obecnie pozostają daleko w tyle za Europą i Chinami w wyścigu o budowę morskiej energetyki wiatrowej, zamierzają do końca 2030 roku, zwiększyć moc z niemal zera do 30 GW. Podczas gdy administracja rządowa zachwalała swój przełomowy program dotacji na czystą energię w celu ożywienia projektów, wystąpiły, nieprzewidziane wcześniej, problemy w zakresie znacznego wzrostu kosztów komponentów.
15.09.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Prezydent podpisał ustawę ws. strategicznych złóż kopalin

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy Prawo geologiczne i górnicze - poinformowała w piątek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy przewidują m.in. zdefiniowanie strategicznych złóż kopalin podlegających szczególnej ochronie.
02.09.2023

Były żołnierz marynarki wojennej skazany za udział w wojnie na Ukrainie

Były żołnierz marynarki wojennej Korei Południowej usłyszał wyrok 1,5 roku więzienia za złamanie prawa paszportowego i udział w wojnie na Ukrainie – podała w czwartek południowokoreańska agencja Yonhap. W lutym ubiegłego roku rząd Korei Płd. wprowadził zakaz wyjazdów na Ukrainę ze względów bezpieczeństwa.
17.08.2023

Prezydent podpisał dokument dotyczący zmian w energetyce

Zostały zakończone prace związane z drukiem sejmowym 3237, tj. Ustawą o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ma przede wszystkim na celu implementację szeregu aktów prawa europejskiego z obszaru energetyki, w tym w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 roku w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE.
17.08.2023

UWAGA: Najważniejsze zmiany w podatkach od 1 lipca 2023 roku

W dniu 1 lipca 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw. Podobnie jak rok temu, pomimo wejścia w życie przepisów w trakcie roku podatkowego, będą one miały zastosowanie w wielu sytuacjach do dochodów lub przychodów osiągniętych od 1 stycznia br. Wyjątkiem w tym zakresie są między innymi zmiany dotyczące podwyższenia kwot wolnych od podatku z tytułu spadków i darowizn. Wprowadzanie zmian podatkowych w trakcie roku podatkowego budzi w praktyce wiele wątpliwości i problemów.
11.08.2023

Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej i czasie pracy na statkach - podała w piątek Kancelaria Prezydenta RP. Nowe przepisy mają zapewnić, zgodne z regulacjami międzynarodowymi, ujednolicenie systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej.
21.07.2023

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, która określa zasady i tryb zastosowania przez Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej niezbędnych środków w celu m.in. usunięcia poważnego i bezpośredniego zagrożenia terrorystycznego z morza i powietrza.
21.07.2023

Senat. Połączone komisje za poprawkami do noweli ustawy o OZE

W czwartek komisje senackie zaproponowały ponad 20 poprawek m.in. doprecyzowujących do noweli ustawy o OZE. Nowe przepisy - jak podkreślił wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska - zawierają fundamentalne rozwiązania dla rozwoju OZE w Polsce m.in. w kwestii klastrów energii, spółdzielni energetycznych.
20.07.2023

Ciemne chmury gromadzą się nad morskimi farmami wiatrowymi w USA

Trzy duże projekty morskiej energetyki wiatrowej w USA stoją w obliczu przeszkód w postaci anulowania umów zakupu energii lub pozwów sądowych.
20.07.2023

Zatopić czy nie zatopić? – iluzoryczne bezpieczeństwo morskiej infrastruktury krytycznej

W poprzednim artykule przeanalizowano faktyczny zakres nowelizacji Ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, która miała być remedium na ewentualne zagrożenie o charakterze terrorystycznym, co stoi w całkowitej sprzeczności z faktycznym kształtem nowelizowanych przepisów.
03.07.2023

TSUE zajmie się sprawą zajętego jachtu rosyjskiego oligarchy

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma rozstrzygnąć sprawę zamrożonego przez władze Włoch w ramach sankcji przeciwko rosyjskim oligarchom luksusowego jachtu „A” wartości pół miliarda euro - podały w sobotę włoskie media. Stojąca na redzie portu w Trieście jednostka figuruje jako własność splotu firm, ale uważa się , że należy on do miliardera Andrieja Mielniczenko.
17.06.2023

Sejmowa komisja pozytywnie o poprawkach PiS do projektu zmiany Prawa energetycznego

Sejmowa komisja energii pozytywnie zaopiniowała w środę 11 poprawek, złożonych przez klub PiS w II czytaniu projektu zmiany Prawa energetycznego. Poprawki PiS zakładają m.in. że interkonektory mogą posiadać tylko operatorzy przesyłowi.
14.06.2023

Czarter na podróż – “lien and exemption clause”

Nasze opracowanie Czarter na podróż - Cesser clause wywołało duże zainteresowanie wśród naszych stałych adresatów. Postanowiliśmy w związku z tym powrócić do tego tematu.
11.06.2023

Naczelny Sąd Administracyjny uprawomocnił decyzję o wpisaniu do rejestru zabytków Stoczni Gdańskiej

Oddalono skargi kasacyjne od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie o wpisaniu do rejestru zabytków historycznego zespołu budowlanego Stoczni Gdańskiej od okresu funkcjonowania Stoczni Cesarskiej do 1989 roku.
31.05.2023

Sejm. Rozpatrzono informacje nt. prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat stanu prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu. Na jakim etapie procedowana jest ustawa ma zostać podane do końca lipca.
24.05.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część II

W pierwszej części naszego opracowania Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I, omówiliśmy założenia klubowej polisy ubezpieczeniowej, określanej jako („M II Policies”) – umowa ubezpieczenia interesów wierzyciela hipotecznego („Mortgage Interest Insurance Policy”).
22.05.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Zmiany w prawie morskim

W dniu 21 marca 2023 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej - projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, który zakłada wprowadzenie m.in. wskazanych poniżej zmian:
27.04.2023

Nowa Zelandia kończy z morskim transportem żywych zwierząt

Nowozelandzki minister rolnictwa Damien O'Connor ogłosił, że kraj opuścił ostatni statek eksportujący z Nowej Zelandii żywy inwentarz. Więcej transportów żywych zwierząt drogą morską nie będzie.
22.04.2023

Czarter na podróż – „Cesser Clause”

W przypadku wystawienia przez przewoźnika (armatora) konosamentu (tzw. „Owners’ B/L”), przewoźnikowi będzie mogło przysługiwać roszczenie z tytułu kosztów i należności (np. fracht itp.) związanych z konosamentową umową frachtową w stosunku do legitymowanego posiadacza konosamentu/odbiorcy ładunku. Zwyczajowo, roszczenie takie wsparte jest możliwością zabezpieczającego zatrzymania ładunku (w formie umownego zastawu na ładunku – „lien on cargo”).
15.04.2023

Komisja sejmowa rozpatrzyła projekt noweli ustawy o żegludze śródlądowej

Sejmowa komisja gospodarki morskiej wprowadziła w czwartek techniczne poprawki do projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej. Nowela wdroży unijne przepisy w zakresie kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej.
13.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I

Orzeczenie sądu angielskiego w sprawie „Piraeus Bank A.E. v Antares Underwriting Limited and Others” („The ZouZou” [2022] EWHC 1169 (Comm)) przyniosło ciekawą analizę dotyczącą klubowej polisy ubezpieczeniowej, zwanej „MII Policy” („Mortgage Interest Insurance Policy” – Polisa Ubezpieczeniowa Interesów Wierzyciela Hipotecznego).
27.03.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.
17.03.2023

Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej

Nowy prawnie wiążący międzynarodowy instrument dotyczący ochrony i zrównoważonego użytkowania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach poza jurysdykcją krajową, znany jako "BBNJ" został uzgodniony 4 marca, po zakończeniu piątej rundy negocjacji traktatu w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, w Stanach Zjednoczonych.
15.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Spółki górnicze przyznają się do zasolenia Odry i Wisły

Spółki górnicze odpowiedziały na raport Greenpeace, w którym organizacja wskazała kopalnie węgla jako sprawców ubiegłorocznej katastrofy w Odrze. Potwierdzają, że zrzucają do polskich rzek wysoce zasolone ścieki, ale robią to zgodnie z prawem. Polskie prawo zezwala na zrzut do rzek dowolnie zasolonych ścieków, co mają wykorzystywać praktycznie wszystkie firmy związane z górnictwem.
07.03.2023

Konosament – „Himalaya Clause”

W większości konosamentowych umów frachtowych, lub nawet szerzej, wszelkich umów frachtowych, pojawiają się postanowienia umowne o tajemniczej nazwie „Himalaya Clause” (lub „Himalaya Provision”). Czym są tego typu postanowienia umowne i jakie wywołują skutki prawne (dla których to właśnie skutków są wprowadzane do umów przewozowych)?
03.03.2023

Czy pozwolenia lokalizacyjne dla polskich MFW pozostaną w polskich rękach? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Polskie farmy wiatrowe mogą zostać zgodnie z prawem niemal całkowicie przejęte przez podmioty zagraniczne, co już w pewnej części się dzieje - mówi radca prawny Mateusz Romowicz
27.02.2023

Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część II

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część I rozpoczęliśmy omawianie procedury zmian warunków umowy o budowę statku, określonych zazwyczaj jako „Modifications”. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie procedura kontraktowa, mająca zastosowanie w przypadku, w którym propozycje zmian kontraktowych zaproponowane przez armatora/inwestora/„Buyer”, nie są zaakceptowane przez stocznię, lub strony nie są w stanie uzgodnić takich zmian warunków kontraktu.
25.02.2023

Czarter na czas – warunki płatności hire

W naszym artykule Czarter na czas - hire (opłata czarterowa) rozpoczęliśmy analizę prawną warunków czarterowych oraz, w ogólniejszym ujęciu common law, płatności „hire” (opłaty czarterowej).
17.02.2023

Czarter na podróż – kwit sternika („Mate’s receipt”)

Wydanie czy przekazanie ładunku przez frachtującego („shipper”) przewoźnikowi („carrier”) do przewozu w ramach konosamentowej umowy frachtowej (umowy o przewóz ładunku na podstawie konosamentu), często poprzedzone jest wydaniem przez przewoźnika specyficznego dokumentu przewozowego zwanego „kwitem sternika” („mate’s receipt”).
18.01.2023

Czarter na czas – hire (opłata czarterowa)

W ramach podstawowych obowiązków umowy czarteru na czas („time charterparty”) armator („owner”) zobowiązuje się oddać czarterującemu („charterer”) do dysponowania statek na oznaczony czas a czarterujący do zapłaty wynagrodzenia za korzystanie ze statku w formie opłaty czarterowej („hire”).
28.12.2022

Emisje z żeglugi wejdą w zakres systemu EU ETS

Rada Europy i Parlament Europejski porozumiały się w sprawie propozycji pakietu Fit for 55. Tym samym od 2025 emisje ze statków różnego typu będą włączane w zakres systemu EU ETS.
21.12.2022

Czarter na podróż – załadunek. Wybrane zagadnienia (Część I)

W systemie common law podkreśla się wyraźnie, iż operacja za/wyładunkowa jest „joint operation between shipper or charterer and the shipowner’’ (za Scrutton).
19.12.2022

Podatki marynarskie: dostęp do rachunków bankowych podatników oraz stworzenie Systemu Informacji Finansowej

Poniższa publikacja została przygotowana w efekcie wielu zapytań marynarzy kierowanych do Kancelarii w zakresie możliwości weryfikacji ich rachunków bankowych przez Urzędy Skarbowe. Niestety od lipca br. te obawy mogą okazać się jak najbardziej uzasadnione. Warto również zaznaczyć, iż problemy te nie dotyczą tylko środowiska marynarskiego, ale wszystkich polskich podatników.
18.12.2022

Prawne aspekty zarządzania odpadami ze statków morskich

Od lipca 2022 roku w polskim porządku prawnym funkcjonuje ustawa z dnia 12 maja 2022 roku o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków morskich. Stanowi ona formę implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków.
14.12.2022

40 lat „Konstytucji dla oceanów”. UNCLOS i IMO – 40 lat współpracy dla bezpieczeństwa ludzi, fauny i flory

10 grudnia 1982 r. na spotkaniu w Montego Bay na Jamajce powstała „Konwencja o prawie morza” (ang. United Nations Convention on the Law of the Sea), która funkcjonuje pod znanym w środowisku ludzi morza skrótem UNCLOS. Była to umowa międzynarodowa, nad którą prace sfinalizowano podczas obrad III Konferencji Prawa Morza ONZ.
11.12.2022

Unia Europejska chce stateczniejszych rorowców

Rada Europy i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zmiany obowiązujących przepisów dotyczących wymogów stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro. Aktualizacja dyrektywy ma zapewnić bezpieczeństwo tych statków w Unii Europejskiej, zgodnie z nowymi międzynarodowymi standardami w tym zakresie.
07.12.2022

Projekt noweli rozporządzenia ws. przeszkoleń załóg statków morskich - na RCL

Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ramowych programów przeszkoleń dla członków załóg statków morskich został we wtorek zamieszczony na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Chodzi m.in. o załogi statków eksploatowanych na wodach polarnych.
29.11.2022

Podatki marynarskie: umowa podatkowa z Brazylią – jakie zmiany czekają polskich marynarzy?

W dniu 20 września 2022 roku w Nowym Jorku została zawarta umowa między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania. Umowa ta jest pierwszą w historii umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą między ww. państwami.
25.11.2022

Umowa o budowę statku – jednostki do budowy i obsługi Morskich Farm Wiatrowych

W odróżnieniu od budowy konwencjonalnych jednostek (masowce, tankowce itp.) budowa jednostek specjalistycznych (na przykład do budowy i wsparcia morskich farm wiatrowych – „offshore constructions” itp.) wymaga również często odmiennego podejścia do procesu budowy i zmian, które strony zamierzają wprowadzić do specyfikacji kontraktowej w trakcie realizacji budowy. Już na etapie przygotowania umowy o budowę statku strony napotykają pierwsze trudności.
25.11.2022

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Prezydent podpisał nowelę ustawy o obszarach morskich

Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o obszarach morskich – poinformowało w czwartek biuro prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Nowe przepisy mają m.in. uprościć procedury dla branży offshore, czyli dla morskiej energetyki wiatrowej.
24.11.2022

Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część II)

W pierwszej części opracowania Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część I) podjęliśmy próbę przeanalizowania zasad odpowiedzialności stron umowy o budowę statku, w związku z procesem przygotowanym przez stocznię i akceptacji przez armatora planów, projektów i rysunków technicznych (zbiorczo określonych jako „plans and drawing”) w trakcie procesu budowy statku.
19.11.2022

Sejm. Projekt nowelizacji ustawy poprawiający bezpieczeństwo żeglugi do drugiego czytania

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła w poniedziałek wniosek o uchwalenie rządowego projektu nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie morskim. Nowela ma m.in. poprawić bezpieczeństwo żeglugi, a także umożliwić budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
14.11.2022

Czarter na czas – „payment in advance”

Obok standardowego zapisu ,,payment in cash”, systemowym zapisem formularzy czarterowych jest klauzula przewidująca, iż ustalony umownie hire będzie płacony w miesięcznych lub piętnastodniowych interwałach „z góry”.
14.11.2022

Projekt nowelizacji ustawy, która ma umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych

Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych. Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
27.10.2022

Polski port instalacyjny dla MFW – fakty i mity

W ostatnim czasie dwie informacje, dotyczące lokalizacji oraz rozpoczęcia prac nad portem instalacyjnym dla morskiej energetyki wiatrowej, tchnęły więcej optymizmu w podmioty związane z tymi inwestycjami.
27.10.2022

Konosament – spedytor (relacja prawna)

Parę lat temu publikowaliśmy obszerny komentarz do orzeczenia District Court of New South Wales – w sprawie Australian Capital Pty. Ltd. v Freight Solution (VIC) Pty. Ltd. [2017] Konosament spedycyjny („freight forwarder’s B/L”) – ostrzeżenie dla spedytora. Kanwą orzeczenia była kwestia spedytorów i ich udziału w wystawianiu konosamentów. Jako że kwestia ta powraca bardzo często, zarówno w zapytaniach klientów ale też w wielu prowadzonych przez nas sprawach, zasadnym wydaje się powrócenie do tej kwestii.
24.10.2022

Morska energetyka wiatrowa pod lupą NIK - komentarz

W przedmiotowej publikacji zostaną przeanalizowane wyniki kontroli, przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczące rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
14.10.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Instalacje OZE jako infrastruktura krytyczna

Biorąc pod uwagę ostatni rozwój wypadków związany z wysoce prawdopodobnym sabotażem gazociągu Nord Stream 2, który miał miejsce 27.09.2022 roku, a konkretnie w odniesieniu do „jednej z dwóch nitek Nord Stream 2”, należy przypomnieć i powrócić do bardzo ważkiego zagadnienia jakim jest infrastruktura OZE, która będzie częścią infrastruktury krytycznej naszego państwa.
07.10.2022

Energia z wodoru a braki regulacyjne w polskim systemie prawnym (nowe regulacje od 2023 roku)

W dzisiejszym artykule autorzy skupią się na nowych regulacjach, które mają wejść w styczniu 2023 r., a które dotyczą pozyskiwania energii z wodoru. Czy faktycznie akty prawne, które staną się częścią polskiego systemu prawnego z dniem 1 stycznia 2023 r., rozwiązują wcześniej zgłaszane problemy problemy regulacyjne związane z wytwarzaniem energii z wodoru? Czy inwestorzy, zamierzający skupić się na tym źródle energii, mogą bezpiecznie planować swoje inwestycje?
20.09.2022

Czarter na czas – płatność „hire”

Ustalenie zasad, warunków i form płatności opłaty czarterowej („hire”) za korzystanie (dysponowanie) ze statku w ramach czarteru na czas jest integralną i obowiązkową częścią każdej umowy tego typu.
19.09.2022

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, której celem jest m.in. uporządkowanie przepisów, uproszczenie procedur i wprowadzenie ułatwień dla inwestorów budujących m.in. morskie farmy wiatrowe i rurociągi.
13.09.2022

We wtorek rząd będzie obradował nad nowelizacją ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej

We wtorek Rada Ministrów zajmie się m.in. projektem nowelizacji ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, która m.in. odzwierciedla zasadę, że morskie badania naukowe są prowadzone wyłącznie w celach pokojowych.
12.09.2022

Czarter na podróż – klauzule załadunkowe

Spośród wielu klauzul czarterowych związanych z załadunkiem towaru na statek, klauzula typu „full and complete cargo”, znajduje powszechne niemal zastosowanie (zob. na przykład Gencon 1994, Kl. 1; Asbatankvoy, kl. 1 itp.). Bardziej szczegółowa analiza tej klauzuli znajduje się w naszym opracowaniu Czarter na podróż - załadunek na statek.
09.09.2022

Rozwój morskich farm wiatrowych w świetle niemieckiego prawa

Zgodnie z tzw. deklaracją z Esbjergu, rozwój morskich farm wiatrowych jest wspólnym celem Niemiec, Danii, Belgii i Holandii. Deklaracja ta wyznacza wspólny cel dla tych krajów w postaci zainstalowania 65 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej do 2030 roku i zwiększenie mocy do co najmniej 150 GW do 2050 roku.
04.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach

W sprawie „Spar Shipping As v Grand China Logistics Holding (Group) Co. Ltd [2018] Hu 72 XWR No 1 – Sąd Morski w Szanghaju (“Shanghai Maritime Court”) wydał precedensowe orzeczenie, w którym po raz pierwszy we współczesnej historii orzecznictwa chińskiego otwarta zastała możliwość uznania i stwierdzenia wykonalności orzeczenia sądu angielskiego (English High Court oraz Court of Appeal).
22.08.2022

"Rz": rzeki trute na potęgę

Odra jest zanieczyszczana regularnie – wskazują pierwsze wyniki kontroli prowadzonych przez Wody Polskie. W jej dorzeczu wykryto już setki nielegalnych wylotów ścieków - czytamy w czwartkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".
18.08.2022

Elektroniczne dokumenty przewozowe (blockchain)

W czerwcu 2022 Międzynarodowa Grupa Klubów P&I (International Group of P&I Clubs) poinformowała o zaakceptowaniu kolejnego systemu informatycznego, który zostaje objęty możliwością ubezpieczenia przez trzynaście armatorskich klubów ubezpieczeń wzajemnych.
12.08.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”). Część 1

W naszym opracowaniu Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych dokonaliśmy pogłębionej analizy pierwszej, niezwykle istotnej, funkcji konosamentu – dokumentacyjnego potwierdzenia przez przewoźnika przyjęcia do przewozu określonego (w kategoriach znaków głównych, ilości i stanu zewnętrznego) ładunku.
13.07.2022

Wyspy Owcze. Na skutek protestów rząd wprowadził ograniczenia w polowaniach na delfiny

Na skutek powszechnej krytyki za ubiegłoroczne zabicie 1400 delfinów Wyspy Owcze tymczasowo ograniczają kontrowersyjne polowania do 500 sztuk rocznie - poinformował w niedzielę internetowy serwis BBC.
11.07.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie „on board B/L”

Problem z wydaniem ładunku na skutek braku w docelowym porcie wyładunku oryginału konosamentu wpisany jest niemal strukturalnie w obrót portowo-morski. Ostatnie lata (pandemia, kryzys ukraiński) jeszcze ten problem pogłębiły.
04.07.2022

UWAGA - od 13.06.2022 roku offshore już nie jest żeglugą krajową - problemy z certyfikowaniem załóg

Od dłuższego czasu offshore wind rozgrzewa dyskusję oraz wyobraźnię branży morskiej w Polsce. W przestrzeni medialnej pojawia się coraz więcej zapewnień i ambitnych planów w zakresie rozwoju tego sektora. Również ministerstwa oraz sama Rada Ministrów zapewniają, iż będą wspierać rozwój polskiej morskiej energetyki wiatrowej, który ma w jak największym stopniu uwzględniać udział polskich firm w łańcuchu dostaw.
28.06.2022

Czarter na czas – Inter-Club Agreement

Kl. 8 NYPE 93 form przewiduje w szczególności, iż „The Master shall perform the voyages with due dispatch and shall render all customary assistance with the Vessel’s crew. The Master (…) (although appointed by the Owners) shall be under the orders and directions of the Charters as regards employment and agency and The Charters shall perform all cargo handling, including but not limited to loading, stowing, trimming, lashing, securing, dunnaging, unleashing, discharging and tallying at their risk and expense, under the supervision
24.06.2022

Компенсація морякам: час має значення!

Як ми неодноразово зазначали у своїх публікаціях, життя і здоров’я моряків дуже часто піддається різним небезпекам і ризикам. Враховуючи нинішні темпи роботи моряків, необхідність забезпечення ланцюга поставок, а отже, величезний стрес і тиск, який постійно впливає на моряків, нерідко може дійти до нещасного випадку, який може мати довготривалі наслідки не тільки для самих моряків, а й для їхніх сімей.
21.06.2022

Opublikowano projekt noweli ustawy o pracy na morzu

Wyeliminowanie problemów z zakupem leków i produktów leczniczych przez armatorów ma przede wszystkim na celu projekt noweli ustawy o pracy na morzu, opublikowany we wtorek na stronach RCL.
14.06.2022

Nielegalnie przekraczający kanał La Manche imigranci będą deportowani do Rwandy

Pierwszy lot deportacyjny do Rwandy, gdzie zgodnie z umową zawartą przez Wielką Brytanię będą odsyłani imigranci nielegalnie przekraczający kanał La Manche, może się odbyć we wtorek - orzekł w poniedziałek Sąd Apelacyjny w Londynie.
13.06.2022

"Polska morska energetyka wiatrowa a rozwiązywanie ewentualnych sporów" – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Panie mecenasie, biorąc pod uwagę ostatnie doniesienia wygląda na to, że polski offshore wind przyspiesza. Jak według pana to wygląda legislacyjnie?
07.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Czarter na podróż – załadunek na statek

Z trzech zespołów odpowiedzialności czarterującego związanych z ładunkiem zapewnienie, aby ładunek odpowiadał parametrom ilościowym i jakościowym przewidzianym umową frachtową oraz aby został dostarczony do miejsca załadunku w uzgodnionym czasie leży wyłącznie po stronie czarterującego. Trzecia część szeroko pojętego procesu załadunku, czyli załadowanie danego towaru na statek, jego odpowiedniego rozmieszczenie i zabezpieczenie (zasztauowanie) są, z oczywistych względów, wspólną operacją i współdziałaniem czarterującego (frachtuj
18.05.2022

Apteczki okrętowe będzie można uzupełnić w kraju

Rząd planuje w czwartym kwartale tego roku przyjąć projekt noweli ustawy, która ma dać armatorom możliwości zaopatrywania się na rynku krajowym w produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, stanowiące obowiązkowe wyposażenie apteczek okrętowych - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
11.05.2022

Umowa frachtowa – sankcje USA nałożone na podmioty rosyjskie

Angielski Sąd Gospodarczy (English Commercial Court (HC)) wydał w dniu 03.03.2022 bardzo ciekawe orzeczenie w sprawie ”MUR Shipping BV v RTI Ltd.” [2022] EWHC 467 (Comm). Orzeczenie Sędziego Jacobsa dotyczyło bardzo aktualnych kwestii związanych z sankcjami USA nałożonymi na podmioty rosyjskie w związku z agresją Rosji na Ukrainę.
09.05.2022

Rozwój farm wiatrowych na Bałtyku może wymagać specustawy. Przyjęte do tej pory regulacje mogą się okazać niewystarczające

– Tym, czego może nam brakować w najbliższych latach i co stanowi wąskie gardło w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, są regulacje, które wciąż w niewystarczający sposób zapewniają, że proces developmentu będzie przeprowadzony wystarczająco szybko – mówi Michał Piekarski, partner w kancelarii Baker McKenzie. Jego zdaniem realizacja tak ogromnych inwestycji może wymagać nie kosmetycznych zmian w ustawach czy rozporządzeniach, ale dedykowanej specustawy.
04.05.2022

Konosament imienny – straight bill of lading

W tradycyjnym ujęciu common law, konosamentami sensu stricte (tj. papierami wartościowymi – „negotiable document of title”) jest tylko konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”).
20.04.2022

Zatrzymanie jachtu rosyjskiego oligarchy – i co dalej?

Dziennikarze agencji Reuters podają, że Stocznia La Ciotat na francuskiej riwierze ma problem z ustaleniem, komu przesyłać rachunki za cumowanie luksusowego superjachtu Amore Vero.
04.04.2022

Czarter na podróż – niedostarczenie ładunku przez czarterującego

Ustaloną aktualnie zasadą prawa angielskiego jest przyjęcie, iż jeżeli ma miejsce sytuacja niedostarczenia przez czarterującego (frachtującego) ładunku do przewozu w ramach czarteru na podróż, wówczas armator (przewoźnik) zobowiązany jest pozostawać ze statkiem przez cały okres ładowania (lay-time/laytime). Co więcej, nawet po upływie okresu ładowania przewoźnik nie może wycofać statku, chyba że jest oczywistym, iż czarterujący nie ma zamiaru dostarczyć ładunku lub zwłoka jest tak znacząca, iż ma znamiona „frustration”.
01.04.2022

Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"

Co do zasady, większość umów o budowę statków (w tym podstawowe formularze typu „SAJ form”, „NEWBUILDCON form” itp.), przewidują, iż naliczone kary umowne („liquidated damages”), winny być rozliczone, czy to w formie potrącenia wzajemnych należności Stoczni („Seller”) i armatora („Buyer”) lub w formie odrębnej płatności gotówkowej płaconej przez Stocznię na rzecz armatora (w kwocie odpowiadającej wysokości naliczonych kar umownych). Systemowo, przyjmuje się, iż czasem, w którym takie rozliczenie winno nastąpić, jest data zakończe
23.03.2022

Przedsiębiorcy chcą kończyć współpracę z firmami z Rosji i Białorusi. Jako argument podają… „siłę wyższą”

Jak zakończyć prowadzenie biznesu z Rosją albo Białorusią? O to coraz częściej przedsiębiorcy pytają prawników. Jak wyjaśniają eksperci firm prowadzących wymianę handlową z państwami zaangażowanymi w wojnę jest całkiem sporo. To głównie firmy produkcyjne, przetwórcy, firmy budowlane oraz sektor TSL, który dość często wykonywał kursy na trasie Polska-Białoruś. Zmiany gospodarcze dotykają nie tylko eksporterów, ale i importerów.
15.03.2022

Projekt: będą zmiany w dokumentach kwalifikacyjnych dla marynarzy

Zmiana wymagań do uzyskania dokumentów kwalifikacyjnych dla marynarzy i wprowadzenie unijnych świadectw - przewiduje projekt noweli ustawy o żegludze śródlądowej. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do przepisów UE.
14.03.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu

Konosamenty stwierdzające przyjęcie ładunku na statek (tzw. konosament załadowania, „shipped bill of lading”), który jest konosamentem na zlecenie („order B/L”) lub na okaziciela („bearer B/L”), jest dokumentem uprawniającym (legitymującym) do dysponowania tym ładunkiem i do jego odbioru („document of title relating to those goods”).
14.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

Rząd za usprawnieniem procedur przy tworzeniu miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli

Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął projekt noweli Prawa wodnego, który ma usprawnić procedury administracyjne przy tworzeniu miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli - poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu.
22.02.2022

Islandia zaprzestaje komercyjnego wielorybnictwa

Islandia podjęła decyzję o wycofaniu się z komercyjnych połowów wielorybów. Powodem jest brak popytu.
08.02.2022

Konosament – praktyczne aspekty związane z przenoszeniem konosamentu

W naszych opracowaniach – Konosament – ogólna charakterystyka w systemie prawa angielskiego, Konosament „na zlecenie” i „na okaziciela” (prawo angielskie), Konosament – procedura przenoszenia konosamentu (prawo angielskie) dokonaliśmy analizy konosamentu – jako papieru wartościowego w świetle prawa angielskiego.
04.02.2022

Konosament – procedura przenoszenia konosamentu (prawo angielskie)

Kluczową, charakterystyczną cechą konosamentu jako papieru wartościowego w anglosaskim systemie prawnym jest jego zdolność do przenoszenia tego dokumentu (i ucieleśnionych w nim uprawnień) na inne sposoby.
27.01.2022

Rozliczenia marynarzy: Malta jednak od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

30 listopada 2020 r. w Warszawie został podpisany protokół między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty o zmianie umowy między oboma rządami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Valletcie 7 stycznia 1994 roku, zmienionej protokołem podpisanym w Warszawie 6 kwietnia 2011 roku.
20.01.2022

Konosament „na zlecenie” i „na okaziciela” (prawo angielskie)

W naszym opracowaniu „Konosament – ogólna charakterystyka w systemie prawa angielskiego” rozpoczęliśmy analizę konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w świetle prawa angielskiego. Skoncentrowaliśmy się na dwóch typach konosamentów: „konosamentu na zlecenie” („order bill of lading”) oraz konosamentu na okaziciela („bearer bill of lading”). Tylko te dwa typy konosamentów są w świetle tradycyjnego systemu prawa angielskiego (common law) papierami wartościowymi („document of title” lub „negotiable document of title”).
17.01.2022

Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore

W dniu 21 czerwca 2021 r. oraz niespełna cztery miesiące później, bo dnia 20 października 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dwie interpretacje indywidualne (nr 0115-KDIT2.4011.255.2021.2.HD oraz nr 0115-KDIT2.4011.538.2021.1.DS) przepisów prawa podatkowego, które niewątpliwie są interpretacjami przełomowymi dla polskich marynarzy wykonujących pracę na pokładzie statków morskich z sektora offshore.
12.01.2022

Konosament – ogólna charakterystyka w systemie prawa angielskiego

Konosament („bill of lading” B/L, określony również historycznie jako „bill of loading”) ukształtowany został w wyniku rozwoju, charakterystycznego dla całego systemu common law, zasadniczo i systemowo różniącego się od kontynentalnego systemu cywilistycznego.
07.01.2022

MEW w polityce ochrony klimatu Unii Europejskiej

W poniższej publikacji zostaną zaprezentowane założenia dotyczące ochrony klimatu na płaszczyźnie strategii, inicjatyw i kierunków działań przyjętych przez Unię Europejską. Polityka ochrony klimatu UE to pewna „mapa drogowa” dla państw członkowskich UE, które nie powinny pozostawać bierne w obliczu tych ambitnych planów.
01.12.2021

Czarter na podróż – dostarczenie ładunku

Zgodnie z prawem angielskim, co do zasady, na czarterującym spoczywa bezwzględny obowiązek umowny dostarczenia ładunku do przewozu. Jak wyraźnie podkreślił to precedens „Triton v Vitol” (The Nikmary) [2003] EWCA Civ 1715 [2004] 1 Lloyd’s Rep. 50 – „In absence of express stipulations it is the absolute no-delegable duty of the charterer if he can legally do so, to furnish a cargo according to the charter.”
25.11.2021

Marynarze, a wymiana informacji podatkowych

Aktualnie nadrzędnym celem zarówno na świecie, jak i w państwach Unii Europejskiej, stała się walka z nadużyciami podatkowymi oraz uchylaniem się od opodatkowania. Wzajemna pomoc pomiędzy państwami, stworzenie odpowiednich regulacji prawnych stało się kluczowe dla wymiany szeroko rozumianych informacji podatkowych.
22.11.2021

Armatorzy donoszą, że Indonezja masowo zajmuje statki i domaga się kaucji

Kilkunastu armatorów przyznało, że było zmuszonych do wpłacenia kaucji za statki zatrzymane przez indonezyjską marynarkę wojenną. Indonezyjczycy tłumaczą, że wszystkie zatrzymane jednostki bezprawnie kotwiczyły na jej wodach w okolicy Singapuru.
20.11.2021

UWAGA-Podatki marynarskie: safety first!

Niestety ostatnie miesiące są bardzo trudne dla wielu marynarzy w związku z coraz bardziej nieprawnymi i opresyjnymi działaniami aparatu skarbowego w Polsce. Z miesiąca na miesiąc marynarze są konfrontowani z bezzasadnymi wezwaniami, decyzjami wymiarowymi oraz zajęciami rachunków bankowych marynarzy na bezprecedensową skalę, co kreuje większą niż zwykle nerwowość w środowisku marynarskim.
18.11.2021

Konosament – fałszywa deklaracja ładunkowa

W dotychczasowych naszych opracowaniach, w szczególności Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych, zajmowaliśmy się wartością dowodową ładunkowych zapisów konosamentowych oraz wynikającą z tego ewentualną odpowiedzialnością kontraktową (contractual liability, ex contractu) zarówno w ujęciu common law, jak i Reguł Hague-Visby (w formie przyjętej w COGSA 1971/1992).
15.11.2021

Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych

Istotą dokumentacyjnej funkcji konosamentu jest to, iż „provides evidence of the facts represented in it” [za, Scrutton].
04.11.2021

Poufność to fundament mediacji dla branży morskiej

Wiele sytuacji w obrocie gospodarczym nie zawsze kończy się zgodnie z pierwotnymi założeniami obu stron lub jednej z nich, co w niektórych przypadkach kreuje dość skomplikowane spory między przedsiębiorcami. Naturalnym odruchem dla wielu przedsiębiorców jest rozpoczęcie przedsądowej windykacji, a następnie dość szybkie złożenie pozwu w sądzie właściwym, co nie zawsze jest najbardziej fortunnym rozwiązaniem.
04.11.2021

Umowa o budowę statku – gwarancja na pierwsze żądanie (prawo polskie)

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "on demand guarantee" (prawo angielskie) omówiliśmy ostatnie, bardzo ważne orzeczenie sądu angielskiego, dotyczące tzw. „on demand guarantee” (gwarancja na pierwsze żądanie). A jak sprawa wygląda w systemie prawa polskiego?
25.10.2021

Umowa o budowę statku – „on demand guarantee” (prawo angielskie)

Angielski Sąd Apelacyjny w bardzo reprezentatywnym składzie (Lord Geoffrey Vos (MR), Lord Baker (J), Lord Popplewell (J)) przyniósł długo oczekiwane rozstrzygnięcie w sprawie „Shanghai Shipyard Co. Ltd v Reignwood International Investment (Group) Company Limited” [2021] EWCA Civ 1147.
14.10.2021

UWAGA: Marynarze - nowe obowiązki podatkowe w przypadku Grecji

Grecja w dniu 30 marca 2021 roku złożyła dokumenty ratyfikacyjne w odniesieniu do Konwencji MLI nie artykułując zastrzeżeń do propozycji Polski w zakresie zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania na metodę proporcjonalnego zaliczenia. Powyższe ma rodzić dla polskich marynarzy zmianę formy rozliczenia ich dochodów w Polsce z pracy na statkach eksploatowanych przez greckich armatorów. Zmiana ta znaczenie obowiązywać od dnia 01.01.2022 roku.
06.10.2021

Konferencja dronowa w Szczecinie. Program wydarzenia

23 września w Szczecinie odbędzie się konferencja dronowa „Bezzałogowe systemy powietrzne dla wzmocnienia bezpieczeństwa infrastruktury miejskiej i przemysłowej”. Organizatorzy przedstawili program wydarzenia.
17.09.2021

Min. Gryglas: Analizujemy możliwości uproszczeń procesu zezwoleń na budowę morskich farm wiatrowych

Mimo przyjęcia tzw. ustawy offshore’owej postępowania administracyjne związane z budową farm wiatrowych na Bałtyku wciąż się przedłużają. Rząd szuka jednak kolejnych ułatwień, żeby przyspieszyć ten proces.
10.09.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 4 Wielka Brytania

W dzisiejszej odsłonie serii, dotyczącej morskiej energetyki wiatrowej na świecie, autorzy postarają się w sposób lapidarny przybliżyć regulacje dotyczące inwestycji morskich farm wiatrowych na obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
06.09.2021

Coraz bardziej iluzoryczny local content dla polskiego wind offshore

Temat Morskich Farm Wiatrowych coraz bardziej rozgrzewa wyobraźnię polskich małych lub średnich przedsiębiorców, którzy liczą na swój udział w tym znaczącym dla polskiej gospodarki energetycznej przedsięwzięciu.
03.09.2021

Ministerstwo rolnictwa: rybak w ramach RHD będzie mógł sprzedać do sklepu

W projektowanym rozporządzeniu ministerstwa rolnictwa zwiększane są limity bezpośredniej sprzedaży wstępnie przetworzonych i przetworzonych produktów rybołówstwa w ramach rolniczego handlu detalicznego.
19.08.2021

Nowela ustawy o pracy na morzu wraca do komisji

Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. Senat zgłosił we środę poprawkę dotyczącą nieopodatkowania żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
04.08.2021

IMO wyraża zaniepokojenie alarmującą liczbą porzuconych marynarzy

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) ostrzega przed alarmującym wzrostem liczby doniesień o porzuconych marynarzach w 2021 roku. Przypadki są zgłaszane do wspólnej bazy danych IMO i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
04.08.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 3 Holandia

W kolejnej odsłonie Morskiej Energetyki Wiatrowej na świecie, będącej kontynuacją Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - GospodarkaMorska.pl Morska Energetyka Wiatrowa na Świecie – cz. 2 Dania - GospodarkaMorska.pl autorzy przyjrzą się regulacjom normującym inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi na holenderskich obszarach morskich.
03.08.2021

Sejm znowelizował ustawę o pracy na morzu

Ochronę praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek - zakłada uchwalona jednogłośnie w piątek przez Sejm nowela ustawy o pracy na morzu.
23.07.2021

Sejm: Projekt noweli ustawy o pracy na morzu skierowany do trzeciego czytania

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, został w środę skierowany do trzeciego czytania. Projekt poparły wszystkie sejmowe kluby parlamentarne.
21.07.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 2 Dania

W dzisiejszym artykule, będącym kontynuacją rozpoczętej przez Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - Gospodarka Morska.pl mini serii, traktującej o rozwiązaniach legislacyjnych, związanych z Morską Energetyką Wiatrową na świecie, autorzy skupią się na rozwiązaniach przyjętych w Danii.
20.07.2021

TSUE oddalił odwołanie Niemiec od wyroku Sądu UE w sprawie odnogi Nord Streamu

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej oddalił w czwartek odwołanie wniesione przez Niemcy od wyroku Sądu UE w sprawie gazociągu OPAL, odnogi Nord Streamu.
15.07.2021

Czarter na czas – nośność statku (cargo capacity)

Nasz artykuł „Czarter na czas – charakterystyka techniczna statku” spowodował dużą ilość zapytań i sugestii prawnych i faktycznych. W szczególności, i przyznaję temat ten zasługuje na baczniejszą uwagę, dotyczy to zobowiązań czarterowych dotyczących nośności ładunkowych statku („cargo capacity”), a więc podstawowego parametru techniczno-nawigacyjnego określającego zdolność przewozową statku.
10.06.2021

Czarter na podróż – gotowość statku do załadunku

Jak było to już analizowane szczegółowo w naszych opracowaniach Czarter na podróż - nota gotowości (NOR) / Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port” warunkiem sine qua non, rozpoczęcia liczenia przestojowego („lay-time”, „lay-days”) jest łącznie spełnienie trzech warunków: statek musi znajdować się na właściwej pozycji (port/nabrzeże), statek musi być technicznie gotowy do przyjęcia ładunku (szerzej operacji ładunkowych) („actual readiness to load”), wreszcie statek musi zgłosić czarterującemu tzw. notę gotowości (NOR).
31.05.2021

Czarter na czas – charakterystyka techniczna statku

Klauzule czarterowe zawierające opis statku są niezwykle istotne w umowie czarteru na czas. Czarterujący „wynajmuje” statek za określoną stałą opłatą – „hire”.
10.05.2021

Nieefektywny System Bezpieczeństwa RP w odniesieniu do Morskich Farm Wiatrowych

W poprzednim artykule Morskie farmy wiatrowe jako infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa - ZielonaGospodarka opisującym pokrótce status prawny MFW oraz spojrzenie na te inwestycje przez pryzmat ustaw o zarządzaniu kryzysowym, autorzy zwrócili uwagę na fakt, iż po włączeniu Morskich Farm Wiatrowych do sieci energetycznej Polski, staną się one infrastrukturą krytyczną.
26.04.2021

Konosament [„bill of lading”] potwierdzający przyjęcie określonej ilości ładunku do przewozu [„receipt as to quantity”]

Historycznie, w procesie kształtowania się konosamentu („bill of lading”) to właśnie ta funkcja „recipt of the received goods” – była pierwszą, która zapoczątkowała wydawanie dokumentu przewozowego, [zob: Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego].
19.04.2021

Polska Morska Farma Wiatrowa jako budowla?

Budowa morskich farm wiatrowych (MFW) na Morzu Bałtyckim to nie tylko doskonała okazja do rozwoju i unowocześnienia polskiej energetyki czy zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. To także wielkie korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
16.04.2021

Farmy wiatrowe na Bałtyku będą jednym z głównych tematów Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2021

Zbliża się Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2021, podczas którego eksperci, przedstawiciele samorządów i rządu będą dyskutować nt. wyzwań związanych ze zmianami klimatu. W czasie trzech dni debat poruszone mają być kwestie m.in. walki ze smogiem, transformacji polskiej energetyki oraz budowy morskich farm wiatrowych w rejonie Bałtyku.
12.04.2021

Podatki marynarskie: od 01.01.2022 roku Grecja z ulgą abolicyjną

Jak sygnalizowano w wielu wcześniejszych publikacjach, dnia 7 czerwca 2017 roku 68 Państw złożyło podpisy pod Konwencją MLI, której regulacje wpłyną również na status marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową, którzy wykonują pracę najemną na statkach zarządzanych przez greckich armatorów.
09.04.2021

Polskie Morskie Farmy Wiatrowe bez niezbędnych przepisów?

W poprzednim artykule Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim – ZielonaGospodarka.pl został poruszony temat bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim w kontekście pokazania przez naszego ustawodawcę „zielonego światła” dla rozpoczęcia inwestycji, związanych z budową MFW na obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Polsce. Temat ten zostanie rozwinięty w następnej publikacji, ponieważ jest to zagadnienie tak obszerne i z taką ilością białych plam, że należy się nad nim głęboko pochylić.
01.04.2021

Czarter na podróż - nota gotowości (NOR)

Prawo angielskie, przyjmuje trzy bazowe warunki, których spełnienie jest konieczne do rozpoczęcia liczenia przestojowego (lay-time/lay-days)
29.03.2021

Kanada: Rzeka uzyskała osobowość prawną - może "swobodnie płynąć" i być reprezentowana przed sądem

Lokalne władze przyznały osobowość prawną Magpie River, znanej rzece w północnej części prowincji Quebec. To pierwsza taka decyzja w Kanadzie, a wypracowały ją wspólnie lokalna rada Inuitów i władze administracyjne.
14.03.2021

Czarter na czas – „employment and indemnity (agency) clause”

Mając na względzie fakt, iż na podstawie warunków umowy czarteru na czas, czarterujący uzyskuje niezwykle szeroki zakres uprawnień do dysponowania statkiem i jego załogą, kluczowym zagadnieniem, jawi się kwestia uregulowania charakteru i zakresu ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej czarterujących z tytułu ewentualnych szkód poniesionych przez armatora w związku z realizacją przedmiotowych uprawnień czarterującego.
08.03.2021

GIOŚ: nawet 25 lat więzienia za "zbrodnię środowiskową"

Jeżeli skutkiem przestępstwa przeciwko środowisku, np. po porzuceniu odpadów niebezpiecznych, będzie śmierć człowieka, taki czyn może być uznany za "zbrodnię środowiskową", za którą może grozić do 25 lat więzienia - mówi PAP dyrektor w GIOŚ Krzysztof Gołębiewski.
17.02.2021

Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!

Jak niejednokrotnie wskazywaliśmy w naszych publikacjach, życie i zdrowie marynarzy bardzo często narażone jest na różnego rodzaju niebezpieczeństwa i ryzyka. Mając na względzie aktualne tempo pracy marynarzy, konieczność zapewnienia łańcucha dostaw, a co za tym idzie ogromny stres oraz presję, która nieustannie ciąży na marynarzach nietrudno o wypadek, który może mieć daleko idące konsekwencje nie tylko dla samych marynarzy, ale także dla ich rodzin.
26.01.2021

Czy W/NOR obowiązuje w roku 2021? - ubezpieczenie społeczne marynarzy pracujących pod banderą norweską

Podleganie ubezpieczeniom społecznym przez marynarzy zatrudnionych na statkach podnoszących banderę norweską było przedmiotem już kilku porozumień pomiędzy właściwymi instytucjami Norwegii i Polski.
20.01.2021

Właściwość prawa a dochodzenie marynarskich roszczeń odszkodowawczych

Kluczowym elementem towarzyszącym procesowi dochodzenia marynarskich roszczeń odszkodowawczych jest ustalenie właściwego porządku prawnego, którego przepisy znajdować będą zastosowanie w konkretnej i zindywidualizowanej sprawie. Praktyka branży morskiej wskazuje, że jedynie w nielicznych przypadkach obowiązujące będzie prawo polskie. Nie oznacza to, że dochodzenie przez marynarzy odszkodowań z tytułu doznanych wypadków przy pracy jest niemożliwe, bądź niecelowe. Niewątpliwie każda sprawa odszkodowawcza dotycząca marynarza wymagać
11.01.2021

Podatki marynarskie: nowa umowa podatkowa z USA w 2021 roku?

Zgodnie informacjami uzyskanymi przez Kancelarię w dniu 16 listopada 2020 roku wynika, iż USA nie ratyfikowały nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską. Wszystko wskazuje na to, iż do końca 2020 roku nie dojdzie do ratyfikacji nowej umowy podatkowej pomiędzy Polską, a USA, co będzie miał korzystne implikacje podatkowe dla polski marynarzy w roku 2021.
17.11.2020

UWAGA: Likwidacja ulgi abolicyjnej w pytaniach i odpowiedziach

Z uwagi na fakt, iż ostatnie doniesienia dotyczącej planowanej likwidacji ulgi abolicyjnej wzbudziły z oczywistych względów duże emocje, otrzymaliśmy bardzo wiele zapytań wymagających w mojej ocenie wyjaśnienia i pewnego usystematyzowania.
17.09.2020

Rozpoczął się proces o zadośćuczynienie za niesłuszne zatrzymanie byłego prezesa Grupy Lotos

Dzisiaj w Sądzie okręgowym w Gdańsku ruszył proces, w ramach którego były prezes Grupy Lotos, Paweł Olechnowicz, domaga się 100 tys. złotych zadośćuczynienia od Skarbu Państwa za bezpodstawne zatrzymanie, które miało miejsce pod koniec stycznia 2019 r.
06.08.2020

Mandat od Wód Polskich za mycie auta w rzece lub grodzenie działki przy wodzie? W życie wchodzą nowe przepisy

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie uprawniające pracowników PGW Wody Polskie do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Uprawnienia będzie wydawał Prezes Wód Polskich. Podlegające grzywnie wykroczenia określa Prawo wodne.
29.07.2020

Od 30.07.2020 r. oddelegowanie pracowników na nowych zasadach

Do dnia 30 lipca 2020 roku Polska jest zobowiązana do implementowania do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28 czerwca 2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług
15.07.2020

Nowoczesna i iPL: w kwestiach gospodarczych Trzaskowski będzie zabiegać o wyborców Bosaka, w kwestii praw człowieka - Hołowni i Biedronia

Wielu wyborców Krzysztofa Bosaka prezentuje podobne wartości gospodarcze co Rafał Trzaskowski - do nich będziemy się odwoływać; w kwestii praw człowieka będziemy zbierać poparcie wśród wyborców Szymona Hołowni i Roberta Biedronia - powiedziały PAP posłanki Nowoczesnej i Inicjatywy Polska.
30.06.2020

Estoński CIT w Polsce?

W kwietniu 2020 r. Rada Ministrów przyjęła aktualizację Krajowego Programu Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”. Krajowy Program Reform (KPR) jest kluczowym dokumentem służącym wdrażaniu strategii „Europa 2020” na poziomie państw członkowskich Unii Europejskiej. Program ten uwzględniając krajowe uwarunkowania sytuacji społeczno-gospodarczej, wyznacza cele, które Polska powinna osiągnąć w 2020 r. Jednym z przedstawionych w KPR założeń jest wprowadzenie w Polsce tzw. estońskiego CIT. W założeniu proponowane rozwiązani
30.06.2020

Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!

Pomimo utrudnień wywołanych wirusem Sars-CoV-2 sezon żeglarski powraca na normalne tory.
28.06.2020

Kancelaria Radcy Prawnego Legal Consulting - Mateusz Romowicz

podatki marynarskie,odszkodowania marynarskie,prawo morskie,prawo międzynarodowe,ubezpieczenia społeczne,prawo cywilne,prawo gospodarcze,osoby fizyczne,rozliczanie marynarzy,emerytury marynarskie,offshore,obsługa prawna armatorów,obsługa prawna stoczni,zakładanie spółek,prawo podatkowe,prawo europejskie,prawo handlowe,prawo pracy,międzynarodowe prawo pracy,prawo ubezpieczeń społecznych,prawo rodzinne

Hagne Kancelaria Adwokacka Agnieszka Cwalina-Kowalewska

hagne kancelaria,kancelaria agnieszka cwalina-kowalewska,kancelaria prawo energetyczne,kancelaria prawo,kancelaria prawna usługi portowe,kancelaria prawna usługi transportowe,hagne gdynia,hagne gdańsk,kancelaria hagne trojmiasto,kancelaria prawo konkurencji,kancelaria prawo konsumentów

Kancelaria Prawna Baltic Lawyers Law & maritime solutions

ustanowienia hipotek na jednostkach morskich, rejestracja jednostek morskich, obsługa prawna związana z konsekwencjami szkód na ładunkach kontenerowych, demmurage kontenerów, morski list przewozowy, konosament morski, mariusz sanocki, konosament, prawna obsługa łańcucha dostaw, przepisy nautyczne, prawna obsługa logistyczna, prawna obsługa kontenerowa, prawna obsługa branży frachtowej, prawo morskie krajowe, prawo morskie międzynarodowe, prawo ubezpieczeń w zakresie transportu morskiego, lotniczego i lądowego ,prawo cywilne ,w tym w prawo rodzinne , spadkowe, lokalowe prawo pracy ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia marynarzy na kontraktach u armatorów krajowych i zagranicznych, prawo morskie,yachts & hospitality,analiza umów ubezpieczeniowych jachtów morskich,analiza umów charterowych,reprezentacja członków załóg jachtów wobec pracodawcy,prawne aspekty eksploatacji morskich farm wiertniczych,areszt statku

NOVUM ØKONOMI AS

Norweskie autoryzowane biuro księgowe z główną siedzibą w Drammen i spółką siostrą w Bydgoszczy.
księgowość w Norwegii ,norweskie kadry ,norweskie płace ,doradztwo biznesowo - podatkowe w Norwegii ,zakładanie firmy w Norwegii ,kursy norweskiego BHP (HMS-kurs) ,szkolenia rynek norweski ,webinary ,norweskie programy księgowe ,prawo pracy Norwegia ,oddział firmy zagranicznej w Norwegii (NUF) ,norweska spółka (AS) ,zaliczki na podatek pracownika w Norwegii ,pracodawca w Norwegii ,zeznanie podatkowe w Norwegii ,konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska-Norwegia ,kontrakt w Norwegii

Zbroja Adwokaci

adwokat,kancelaria prawna,prawnik,prawo,radca prawny,prawo morskie,prawna obsługa stoczni jachtowych,obsługa korporacyjna podmiotów gospodarki morskiej,opracowywanie i opiniowanie umów związanych z branżą morską,opracowywanie i opiniowanie umów związanych z branżą stoczniową

Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego

kancelaria,prawnik,czernis,kancelaria szczecin,radca prawny,prawo,prawo morskie,prawo energetyczne,Obrót portowo-morski,fuzje i przejęcia,prawo podatkowe,prawo zamówień publicznych,prawo administracyjne,Prawo pracy,Prawo ubezpieczeniowe (krajowe i zagraniczne),Prawo obrotu nieruchomościami,Arbitraż handlowy i mediacje (krajowe i zagraniczne),Upadłość i postępowanie restrukturyzacyjne,Prawo podatkowe,Fuzje i przejęcia,Międzynarodowe struktury kapitałowe

ADVISER Kancelaria Prawna - Wojciech Armknecht radca prawny

prawo branży TSL,prawo morskie,prawnik morski,windykacja należności,kancelaria prawna,radca prawny,Gdynia,prawo spadkowe,radca prawny,prawo budowlane,prawo IT,Wojciech Armknecht,Adviser,Bartosz Armknecht,Stanisław Morawski,zamówienia publiczne kancelaria gdynia,prawo handlowe,prawo spółek handlowych,prawo korporacyjne,prawo stoczniowe,prawo administracyjne,prawo przewozowe,CRM.

WP Law Kancelaria Prawna Woźniccy & Partners sp.j.

Prawo ochrony środowiska i sprawy środowiskowe
ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, pomoc w uzyskaniu decyzji środowiskowych, przywrócenie stosunków wodnych, prawo, prawo ochrony środowiska, system kaucyjny, audyty karne, audyty cywilne, doradztwo prawne, doradztwo prawne dla osób prawnych, doradztwo prawne spółek, doradztwo prawne NGO, doradztwo prawne dla osób fizycznych, postępowania przedsądowe, negocjacje, likwidacja szkód, likwidacja szkód środowiskowych, obsługa postępowań administracyjnych, obsługa postępowań sądowo-administracyjnych, ocena oddziaływania postępowania na środowisko, audyty administracyjne

Mar-Consult Krzysztof Kochanowski Kancelaria Radcy Prawnego

kancelaria,prawnik,prawo morskie,

Kancelaria Prawna Griffin

podatki marynarskie,morskie prawo pracy,odszkodowania dla marynarzy,emerytury dla marynarzy,administracja morska,prawo morskie,general maritime law,admirality law,obsługa przedsiębiorstw stoczniowych,obsługa armatorów,offshore,budowa i remonty statków,rejestracja statków,transport morski,dotacje,optymalizacje podatkowe,prawo podatkowe,ochrona danych osobowych,RODO,GDPR,due diligence,audyty,ISO,prawo pracy,kontrakty menadżerskie,ubezpieczenia społeczne,prawo spółek,prawo konkurencji,nieruchomości,postępowania sądowe,private lawyer

Kancelaria Radcy Prawnego Arkadiusz Sapała

PROFESJONALNA POMOC PRAWNA
kancelaria Gdynia,kancelaria Sopot,obsługa prawna marynarzy,unikanie podwójnego opodatkowania,ubezpieczenia marynarzy,podatki marynarzy,doradztwo prawne,odszkodowania,prawo cywilne,sprawy o zapłatę,obrót nieruchomościami,prawo gospodarcze,prawo spółek handlowych,prawo administracyjne,prawo zamówień publicznych,prawo ubezpieczeń gospodarczych,prawo wykroczeń,windykacja należności,

Kancelaria BiK S.C.

prawo morskie,spedycja,

Kancelaria Adwokacka Attorney dr Roman Olszewski Adwokat

prawo morskie,prawo podatkowe,zamówienia publiczne

Easy Ocean Kancelaria Finansowo-Prawna dla Marynarzy

podatki dla marynarzy,kredyty dla marynarzy,podatki marynarzy,MGS,prawo morskie,doradztwo prawne,kancelaria,doradztwo podatkowe,kredyty marynarskie,ubezpieczenia marynarskie,nieruchomości dla marynarzy,emerytura marynarzy,kredyt hipoteczny dla marynarzy,ubezpieczenie marynarzy,ubezpieczenie dla marynarzy,emerytura marynarska,kredyt dla marynarzy,kredyty hipoteczne dla marynarza

Maritime & Commercial Law Office Bartosz Biechowski

prawo morskie,maritime law,areszt statków,areszt statku,zwolnienia statków,ship arrests,podatki marynarskie,odszkodowania marynarskie,wypadki na morzu

Kancelaria Adwokacka Attorney. Roman Olszewski

Prawo morskie.
obsługa prawna,prawo gospodarcze,prawo morskie,usługi prawnicze

HYDROGRAF S.C.

PROFESJONALNE USŁUGI HYDROGRAFICZNE
pomiary batymetryczne i sonarowe,okresowe przeglądy podwodnych części budowli hydrotechnicznych,nadbrzeży,inspekcja dna,budowli hydrotechnicznych i rurociągów,poszukiwanie ofiar utonięć oraz zatopionego mienia,analiza danych batymetrycznych z echosond jedno i wielowiązkowych,wykonywanie planszetów sprawozdawczych,interpretacja obrazów sonarowych oraz tworzenie mozaiki sonarowej,tworzenie map sytuacyjnych

Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk

prawo morskie,prawnicy morscy

PSEW wrzuca piąty bieg dla polskiego offshore wind

21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
23.11.2023

20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO za nami

Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
12.09.2019

Przewóz ładunku drogą morską. VIII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego

„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
12.04.2019

Bezpieczeństwo morskie odpowiada na coraz trudniejsze wyzwania

Bezpieczeństwo morskie staje przed coraz trudniejszymi zadaniami. O wyzwaniach, planach i zagrożeniach z nim związanych rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Jak poinformował Cezary Łuczywek, szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, liczba wypadków od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie.
20.04.2017

W branży morskiej nastąpił boom na LNG

Nowoczesne technologie, ekologiczne rozwiązania i przyjazne środowisku statki wykorzystujące coraz popularniejsze paliwo LNG (Liquefied Natural Gas). To tylko niektóre tematy poruszane podczas seminarium „Innovative Solutions for Marine Applications” zorganizowanego przez grupę stoczniową Remontowa Holding i firmę Wärtsilä. Zdaniem ekspertów, w branży morskiej nastąpił boom na LNG, a wynika to m.in. z rosnących wymagań środowiskowych, zmuszających armatorów do zapewnienia obniżonej emisji tlenków siarki.
03.02.2017

IV Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego - relacja GospodarkaMorska.TV

Sprawdzona formuła spotkania przedstawicieli świata nauki, biznesu i praktyków prawa zainteresowała liczną grupę słuchaczy obecnych na Konferencji Oprawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim. 
27.02.2015

Dziękujemy za wysłane grafiki.