W dniu 21 marca 2023 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o
zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na
statkach żeglugi śródlądowej - projekt mający na celu wykonanie prawa
Unii Europejskiej, który zakłada wprowadzenie m.in. wskazanych poniżej
zmian:
• Wprowadzenie jednolitych wymogów na potrzeby
uzyskania unijnych świadectw kwalifikacji członka załogi i unijnych
świadectw kwalifikacji do wykonywania szczególnych operacji.
•
Zapewnienie odpowiednich procedur wydawania i przedłużania ważności
dokumentów członków załóg statków. Podobnie jak w przypadku
dotychczasowych dokumentów kwalifikacyjnych wydawanie unijnych
dokumentów kwalifikacyjnych znajdzie się w uprawnieniach dyrektorów
urzędów żeglugi śródlądowej, nie zmieniono również trybu wnioskowego.
Uwzględniając jednakże funkcjonowanie unijnej bazy danych i krajowych
rejestrów odstąpiono od wskazania właściwości miejscowej, co będzie
ułatwi osobom zainteresowanym uzyskiwanie odpowiednich dokumentów
kwalifikacyjnych. Oprócz tego, biorąc pod uwagę wymogi dyrektywy
2017/2397, dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej zostaną zobowiązani do
wprowadzania danych w zakresie dokumentów kwalifikacyjnych do bazy
danych i weryfikacji przed wydaniem dokumentu, czy nie wydano wcześniej
wnioskodawcy takiego dokumentu. Określono także , że udzielenie odmowy
wydania dokumentu nastąpi na drodze decyzji, co zapewni ochronę
wnioskodawcy niezgadzającemu się z rozstrzygnięciem organu pierwszej
instancji.
• Nowelizacja przepisów w sprawie uznawania
kwalifikacji wydawanych przez inne państwa. Stosownie do dotychczasowych
uregulowań prawnych, patent kapitana żeglugi śródlądowej był jedynym
dokumentem kwalifikacyjnym w żegludze śródlądowej uznawanym we
wszystkich państwach Unii Europejskiej. W zakresie pozostałych
dokumentów kwalifikacyjnych nie istniała jednolita praktyka ich
uznawania. Harmonizacja procedur szkolenia marynarzy oraz ustalenie
wspólnych rozwiązań dotyczących tej kwestii zapewni możliwość rozwoju
żeglugi śródlądowej w Europie.
• Wytyczenie ram funkcjonowania
komisji egzaminacyjnych i sposobu przeprowadzania egzaminów. Podobnie
jak to miało miejsce w przypadku poprzedniej regulacji dyrektywa
2017/2397 uzależnia możliwość uzyskania niektórych dokumentów od zdania
egzaminu, potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności
.Ustalono więc, że obecne komisje egzaminacyjne – Centralna Komisja
Egzaminacyjna i terenowe komisje egzaminacyjne działające przy
dyrektorach urzędów żeglugi śródlądowej – na podstawie art. 36 ust. 2 i
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z
dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej będą w dalszym ciągu
odpowiadały za organizację i przeprowadzenie egzaminu. Jednakże istnieje
konieczność dostosowania regulacji w tej kwestii do wymagań
wymienionych w dyrektywie 2017/2397. Projektodawca ma w planach także
uregulowanie podstawowych zagadnienie w zakresie działania komisji
egzaminacyjnych, a zwłaszcza zasad powoływania przewodniczących komisji
oraz procedur wpisywania egzaminatorów na listę egzaminatorów prowadzoną
przez ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej.
•
Określenie procedur zawieszania i cofania kwalifikacji. Z dyrektywy
2017/2397 wynika, że państwo członkowskie w sytuacji, w której
stwierdzono niespełnianie przez osobę posiadającą kwalifikacje wymogów
niezbędnych do otrzymania dokumentu kwalifikacyjnego, ma obowiązek
cofnąć ten dokument. Uwzględniono również opcję zawieszenia ważności
dokumentu kwalifikacyjnego ze względów bezpieczeństwa lub w celu
zapewnienia porządku publicznego. Tym samym niezbędne stało się
określenie zarówno organu właściwego w tej sprawie, jak również
procedury postępowania. Rozwiązanie to nie jest kompletną nowością, gdyż
art. 56 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, w
wskazanym w nim okolicznościach, dopuszczał możliwość czasowego
zawieszenia lub pozbawienia kwalifikacji zawodowych członka załogi. Mimo
wszystko istnieje konieczność rozszerzenia regulacji w tym przedmiocie
na przykład wskazania, w jaki sposób należy postępować z dokumentami,
które zostały wydane przez inne państwa.
• Zapewnienie
stosowania jednolitych wzorów dokumentów. Zgodnie z treścią
rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia
2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji
zawodowych w żegludze śródlądowej wydanego na podstawie dyrektywy
2017/2397 obowiązują następujące wzory dokumentów: unijne świadectwo
kwalifikacji kapitana, unijne świadectwa eksperta w dziedzinie żeglugi
pasażerskiej, unijnego świadectwa eksperta w dziedzinie skroplonego
gazu ziemnego, żeglarskiej książeczki pracy, jednolitego dokumentu
będącego połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej
książeczki pracy, – dziennika pokładowego oraz zaświadczenia o zdaniu
egzaminu praktycznego na symulatorze. W przypadku pozostałych dokumentów
kwalifikacyjnych nie przewidziano ich odrębnego charakteru i w związku z
tym wydawanie ich będzie następowało na drodze stosownych wpisów w
dokumencie będącym połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i
żeglarskiej książeczki pracy. Taka regulacja cieszyły się popularnością w
wielu państwach członkowskich UE. Mając powyższe na uwadze ustawa
zakłada zastąpienie obecnych wzorów wzorami z wspomnianego aktu prawa
unijnego.
• Ustalenie procedur zatwierdzania programów szkoleń
w celu uznawania dyplomów i świadectw wydawanych przez jednostki
edukacyjne (szkoły, uczelnie).
• Zagwarantowanie procedury zatwierdzania symulatorów, za pomocą których będą realizowane egzaminy.
•
Harmonizacja norm prawnych w zakresie wydawania żeglarskich książeczek
pracy i dzienników pokładowych, a więc dokumentów stanowiących podstawę
m.in. do uznawania praktyki pływania niezbędnej do nabywania
kwalifikacji.
• Zmiana przepisów dotyczących stanu zdrowia
członków załogi statków. Zasadniczo odpowiedni stan zdrowia został
wskazany w dyrektywie 2017/2397 jako jeden z warunków do otrzymania
dokumentów kwalifikacyjnych. Ma on również wpływ okres ważności tych
dokumentów. Dotychczas zagadnienia te w polskim porządku prawnym były
uregulowane w inny sposób, tj. osoba starająca się o wydanie dokumentu
kwalifikacyjnego miała obowiązek posiadania ważnego świadectwa zdrowia.
Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku każdego członka załogi, ale samo
świadectwo nie wpływało na ważność samego dokumentu kwalifikacyjnego.
Kwestia badań lekarskich została uregulowana zwłaszcza w rozporządzeniu
Ministra Zdrowia z dnia 5 listopada 2003 r. w sprawie warunków
zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na statkach żeglugi
śródlądowej (Dz. U. poz. 1949). Rozporządzenie to wskazuje maksymalne
okresy ważności badań lekarskich w zależności od wieku członka załogi
wynoszące odpowiednio: 2 lata w przypadku osób do 50. roku życia, 1 rok
dla osób po 60. roku życia. Chociaż nie doszło do znaczących zmian
wymogów dotyczących warunków zdrowotnych, to zostały one w sposób
bardziej szczegółowy, niż miało to miejsce dotychczas, uregulowane w
dyrektywie delegowanej Komisji (UE) 2020/12 z dnia 2 sierpnia 2019 r.
uzupełniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w
odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających
im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania
symulatorów oraz stanu zdrowia. Tym samym niezbędne stało się
dostosowanie polskich przepisów w powyższym zakresie.
•
Zapewnienie funkcjonowania bazy danych kompatybilnej z europejską bazą
danych. W myśl dyrektywy 2017/2397 na państwach członkowskich spoczywa
obowiązek prowadzenia baz danych (rejestrów krajowych) zawierających
informacje o wydanych, przedłużonych, zawieszonych lub cofniętych
dokumentach kwalifikacyjnych, żeglarskich książeczkach pracy oraz
dziennikach pokładowych. Rejestr ten musi uwzględniać rozwiązania
techniczne pozwalające na wymianę tych informacji między państwami
członkowskimi za pośrednictwem unijnej bazy danych prowadzonej przez
Komisję Europejską na podstawie art. 25 ust. 2 dyrektywy 2017/2397.
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/473 z dnia 20 stycznia 2019
r. zawiera szczegółowe wymogi w przedmiocie baz krajowych oraz unijnej
bazy danych. W związku z tym zaistniała konieczność nałożenia na
dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej obowiązków w zakresie
wprowadzania danych.
Projekt rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie składu załóg statków żeglugi śródlądowej,
szczegółowego trybu przeprowadzania egzaminu i sposobu działania komisji
egzaminacyjnych
• Wskazanie wykazu stanowisk na statkach
koniecznych do zagwarantowania bezpiecznej żeglugi, uwzględniając
podział stanowisk w ramach służby pokładowej i służby mechanicznej.
•
Ustalenie składu załogi dla różnych rodzajów statku. Wzięto pod uwagę
okres doświadczenia w pływaniu na statkach konieczny do uzyskania
poszczególnych kwalifikacji zawodowych, zgodnie z treścią dyrektywy
2017/2397, uprawnienia przyznane na podstawie dokumentów
kwalifikacyjnych, a także system eksploatacji statku.
•
Uregulowanie trybu przeprowadzania egzaminu oraz sposobu działania
komisji egzaminacyjnych, a także wymogów egzaminacyjnych. Zmiany te mają
przyczynić się do wprowadzenia jednolitej praktyki działania wszystkich
komisji egzaminacyjnych funkcjonujący przy dyrektorach urzędów żeglugi
śródlądowej. Ma on obejmować zwłaszcza kwestie zachowania w tajemnicy
tematów egzaminacyjnych oraz zasad przeprowadzania egzaminów.
•
Podwyższenie wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnych. Zmiana ta
wynika z napotykanych trudności ze skompletowaniem składów tych komisji
w związku z dysproporcjami pomiędzy wysokością stawek a wysokimi
wymaganiami wobec egzaminatorów. Aby rozwiązać ten problem zdecydowano
się na dostosowanie wynagrodzenia do sytuacji rynkowej.
W razie pytań odnośnie poszczególnych postulowanych zmian zapraszamy do konsultacji z WP Law Marine.
Izabella Woźnicka
Adwokat, wspólniczka w WP Law Kancelaria Prawna Woźniccy & Partners sp.j. (www.wplaw.pl). Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie obsługi podmiotów gospodarczych, doradza stowarzyszeniom oraz fundacjom. Przygotowuje procedury optymalnego funkcjonowania przedsiębiorstw. Szczególną uwagę zwraca na zagadnienia ryzyk oraz odpowiedzialności w zakresie ich funkcjonowania. Miłośniczka „zielonych transformacji" i ESG. Od lat wspiera podmioty działające na rzecz ochrony środowiska. Ekspertka programu Climate Leadership. Aktywnie działa na rzecz ochrony praw człowieka oraz środowiska. Panelistka, wykładowca i autorka publikacji w tematyce równoważenia praw. Wyróżniona przez magazyn Forbes Women w gronie 25 najlepszych prawniczek w biznesie.
WP Law Kancelaria Prawna Woźniccy & Partners sp.j.
Prawo ochrony środowiska i sprawy środowiskowe
wplaw.pl
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku