Pandemia i napaść Rosji na Ukrainę wprowadziły logistyczną rewolucję. Powstały nowe szlaki handlowe, zmiany w łańcuchach dostaw i strukturze importu. Wymagało to inwestycji w portach morskich. O nich i o kondycji polskich portów morskich rozmawiali uczestnicy panelu „Porty morskie”, który odbył się podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Agresja na Ukrainę zachwiała międzynarodowymi łańcuchami dostaw, węgiel z kolejowych trafił na morskie szlaki. Dzięki temu porty morskie notują rekordowe przeładunki.
„Weszliśmy na 13. miejsce w Europie od względem wielkości przeładunku. W 2016 r. byliśmy jeszcze w trzeciej trzydziestce. W tym roku planujemy 80-84 mln ton przeładunku. To oznacza, że przed nami są już tylko najwięksi” - wyliczał Adam Kłos, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
W polskich portach morskich w ubiegłym roku przeładowano rekordowe 18 mln ton węgla. Rekord wymagał inwestycji. W gdańskim porcie stworzono infrastrukturę kolejową, za kilkadziesiąt milionów złotych powstały nowe place składowe dla węgla. Pogłębiono także tor wodny.
„Opanowaliśmy dostawy i transport węgla energetycznego. Teraz przed nami wyzwanie związane z eksportem zboża” - zapowiadał Adam Kłos.
Według eksperta w gospodarce morskiej muszą pracować wizjonerzy, ale twardo stąpający po ziemi.
„Przykładowo, przed wojną około 70 proc. eksportu Ukrainy odbywało się przez porty na morzach Azowskim i Czarnym. Ten rok będzie wyzwaniem logistycznym związanym z upłynnieniem ładunków. Przypominam, że Ukraina eksportuje 40 mln ton zboża z jednego sezonu” - informował Adam Kłos.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny