W poprzednim artykule Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim
– ZielonaGospodarka.pl został poruszony temat bezpieczeństwa na Morzu
Bałtyckim w kontekście pokazania przez naszego ustawodawcę „zielonego
światła” dla rozpoczęcia inwestycji, związanych z budową MFW na
obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Polsce. Temat ten zostanie
rozwinięty w następnej publikacji, ponieważ jest to zagadnienie tak
obszerne i z taką ilością białych plam, że należy się nad nim głęboko
pochylić.
Dzisiaj autorzy pragną
zasygnalizować inny ważny aspekt związany z inwestycją w polskie MFW,
który znacząco może wpłynąć na opóźnienia w realizacji tegoż projektu.
Ekspertyza przed pozwoleniem na budowę
Jak
przy każdej inwestycji związanej z wykonywaniem obiektu budowlanego, a
takim niewątpliwie są morskie farmy wiatrowe, wymagany jest szereg
decyzji administracyjnych wydanych w celu realizacji inwestycji
polegającej na budowie oraz jej utrzymaniu. Zgodnie z art. 76 Ustawy o
promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach
wiatrowych z dnia 17.12.2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 234), decyzjami
administracyjnymi, które na mocy tejże ustawy podlegają natychmiastowemu
wykonaniu, są m.in.:
• decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych;
•
zgoda wodnoprawna, wydawana na podstawie przepisów ustawy z dnia 20
lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2020 r. poz. 310, 284, 695, 782,
875 i 1378);
• pozwolenie na budowę, wydawane na podstawie
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2020
r. poz. 1333, 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 234);
• pozwolenie na użytkowanie, wydawane na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
W
niniejszym artykule uwaga zostanie skupiona na pozwoleniu na budowę,
ponieważ uzyskanie właśnie tej decyzji administracyjnej rozpoczyna etap
inwestycji, którego finalnym efektem jest zmaterializowanie wszystkich
dotychczasowych wysiłków inwestora, czyli fizyczne powstanie obiektu
budowlanego.
Zgodnie z art. 3 pkt 12 ustawy Prawo Budowlane z
dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. Nr 89, poz. 414 z późn. zm.), pozwolenie na
budowę to decyzja administracyjna, zezwalająca na rozpoczęcie i
prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa
obiektu budowlanego. Znamienne jest tutaj sformułowanie „zezwalająca na
rozpoczęcie”, bowiem udzielenie pozwolenia na budowę może nastąpić tylko
przed fizycznym rozpoczęciem robót budowlanych. Teza ta zresztą
znalazła potwierdzenie w Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Gdańsku z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Gd 348/19.
Drugim
przepisem, a raczej przepisami, które są bezpośrednio związane z
uzyskaniem pozwolenia na budowę morskich farm wiatrowych oraz zespołu
urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, są przepisy Ustawy o
bezpieczeństwie morskim z dnia 18.08.2011 r., a dokładniej art. 113b i
art. 113c tejże ustawy. Przepisy te wprowadziło, do ustawy o
bezpieczeństwie morskim, wejście w życie Ustawy o promowaniu wytwarzania
energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych.
Otóż
przepisy te określają rodzaje ekspertyz, które należy przedstawić do
zatwierdzenia odpowiednio dyrektorowi właściwego urzędu morskiego,
Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych.
Art. 113b w swojej dyspozycji wymienia rodzaje
ekspertyz, zapewniających spełnienie wymogów MFW w zakresie
bezpieczeństwa żeglugi, bezpieczeństwa personelu zaangażowanego w
budowę, eksploatację i likwidację morskiej farmy wiatrowej oraz ochrony
środowiska morskiego. Mając na uwadze ten przepis, wytwórca energii
elektrycznej z energii wiatru na morzu w morskiej farmie wiatrowej jest
zobligowany zapewnić:
• ekspertyzę nawigacyjną w zakresie oceny
wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń na bezpieczeństwo i
efektywność żeglugi statków w polskich obszarach morskich;
•
ekspertyzę techniczną w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i
zespołu urządzeń na polskie obszary morza Al i A2 Morskiego Systemu
Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia Bezpieczeństwa (GMDSS)
oraz na System Łączności Operacyjnej Morskiej Służby Poszukiwania i
Ratownictwa;
• ekspertyzę techniczną w zakresie oceny wpływu
morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń na Krajowy System
Bezpieczeństwa Morskiego;
• plan ratowniczy określający rodzaje
zagrożeń dla zdrowia i życia personelu zaangażowanego w budowę,
eksploatację i likwidację morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń,
sposoby i procedury działania w przypadku wystąpienia tych zagrożeń oraz
siły i środki zapewniane przez wytwórcę do realizacji tego planu
ratowniczego;
• plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.
Powyższe
ekspertyzy i plany, są zatwierdzane przez dyrektora urzędu morskiego
właściwego dla lokalizacji morskiej farmy wiatrowej przed złożeniem
wniosku o pozwolenie na budowę morskiej farmy wiatrowej.
Natomiast
art. 113c określa ekspertyzy, zapewniające spełnienie wymogów MFW w
zakresie funkcjonowania systemów łączności, bezpieczeństwa morskiego,
ochrony granicy państwowej na morzu oraz obronności państwa. W celu
spełnienia tych wymagań wytwórca energii elektrycznej z energii wiatru
na morzu w morskiej farmie wiatrowej zapewnia:
• ekspertyzę
techniczną w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu
urządzeń na systemy obronności państwa, w tym na system zobrazowania
radiolokacyjnego, obserwacji technicznej, morskiej łączności radiowej
oraz system kontroli służb ruchu lotniczego Sił Zbrojnych RP;
• w
odniesieniu do systemu ochrony granicy państwowej na morzu, ekspertyzę
techniczną w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu
urządzeń na system zobrazowania radiolokacyjnego, obserwacji technicznej
i morskiej łączności radiowej Straży Granicznej.
Podobnie jak w przypadku opisanym powyżej, ekspertyzy te wymagają zatwierdzenia odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.
Niezrealizowana delegacja ustawowa
Zarówno
w art. 113b, jak i art. 113c Ustawy o bezpieczeństwie morskim, zawarto
delegację ustawową odpowiednio dla ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej, a więc w obecnym stanie prawnym Ministra
Infrastruktury, jak również dla Ministra Obrony Narodowej, działającego w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, upoważniającą
te naczelne organy władzy państwowej do wydania stosownych
rozporządzeń. Rozporządzenia te mają określić szczegółowy zakres
ekspertyz oraz planów, jak również szczegółowe wymagania dotyczące
kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do ich sporządzania.
Niestety
do tej pory nie zostały odpowiednie rozporządzenia opublikowane.
Dodatkowo próżno szukać na stronach rządowych nawet projektu tychże
rozporządzeń. Samo opublikowanie rozporządzenia to tylko etap końcowy,
który musi być poprzedzony dogłębną analizą na temat zakresu oraz
kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do wydawania tych, jakże
kluczowych w całym procesie inwestycyjnym związanym z MFW, ekspertyz.
Pamiętajmy,
że w naszym kraju budowa morskich farm wiatrowych jest pewnego rodzaju
novum i należałoby korzystać ze wzorców wypracowanych, przez inne kraje,
znające charakter tychże inwestycji znacznie dłużej. Innym zagadnieniem
jest proces zatwierdzania tych ekspertyz przez organy administracyjne.
Należy sobie zadać pytanie, czy organy te dysponują już odpowiednio
wyszkoloną kadrą, która jest w sposób rzetelny przeprowadzić analizę i
wychwycić ewentualne błędy takich ekspertyz, a jeżeli nie dysponują, to
czy posiadają odpowiednie narzędzia do pozyskania takiej kadry w
najbliższym czasie.
Czas ucieka
Biorąc
pod uwagę ambitne plany rozpoczęcia budowy pierwszych MFW na polskich
obszarach morskich w 2023 r., czasu zostało już naprawdę niewiele.
Jeżeli
spojrzymy na konstrukcję przepisów zawartych w art. 113b i 113c ustawy o
bezpieczeństwie morskim, czyli wymogu zatwierdzenia ekspertyz przed
złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę oraz będziemy mieli na uwadze
fakt, iż poruszamy się tutaj w trybie postępowania administracyjnego, a
więc przepisów o charakterze bezwzględnie obowiązującym, można wysnuć
obawy, iż bez rozpoczęcia prac legislacyjnych już w najbliższych dniach,
termin oddania do użytkowania pierwszych polskich farm wiatrowych jest
bardzo mocno zagrożony.
Radca prawny Mateusz Romowicz
mgr Przemysław Niewiński – prawnik, konsultant kancelarii
Kancelaria Radcy Prawnego
Legal Consulting-Mateusz Romowicz
www.kancelaria-gdynia.eu
prawo-korporacyjne.pl
www.kancelaria-odszkodowania.eu
OZE: Strategia czy jej brak w zakresie cyberbezpieczeństwa RP na morzu?
Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Konosament w systemie prawa angielskiego
Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)
Inwestycje bliżej sektora MŚP – 5 lat Polskiej Strefy Inwestycji
Po tragicznej śmierci pasażera wypchniętego za burtę promu grecki minister żeglugi podał się do dymisji