Rada Europy i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zmiany obowiązujących przepisów dotyczących wymogów stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro. Aktualizacja dyrektywy ma zapewnić bezpieczeństwo tych statków w Unii Europejskiej, zgodnie z nowymi międzynarodowymi standardami w tym zakresie.
– Porozumienie sprawi, że podróżowanie promami samochodowymi w Europie będzie bezpieczniejsze. To dobra wiadomość dla wielu obywateli UE, którzy w ten sposób docierają do pracy lub udają się na wakacje. Nowe prawo zagwarantuje, że statki te będą musiały spełniać zaostrzone wymagania statecznościowe – podkreśla Martin Kupka, czeski minister transportu.
Rorowce obsługują liczne połączenia morskie w obrębie państw członkowskich, między państwami członkowskimi oraz z państwami trzecimi. Mają zatem olbrzymie znaczenie dla transportu pasażerskiego i towarowego w Europie. Zmieniona dyrektywa jest również bezpośrednią konsekwencją jednego z najbardziej tragicznych wypadków morskich na wodach europejskich, zatonięcia „Estonii” w 1994 r.
Nowe przepisy zapewnią, w miarę możliwości, spójność z międzynarodowymi normami stateczności uszkodzonych statków pasażerskich, które zostały niedawno zaktualizowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w ramach Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 2020 roku (Konwencja SOLAS).
IMO wprowadza nowy model oceny przeżywalności uszkodzonych statków pasażerskich typu ro-ro, a także nowe związane z tym wymagania. Te normy międzynarodowe wydają się jednak niewystarczające w świetle obowiązujących w UE wymogów dotyczących nowych małych statków, dlatego też nowe prawo ma utrzymać poziom wymogów bezpieczeństwa równoważny aktualnemu prawu unijnemu w odniesieniu do tych jednostek.
Tekst tymczasowego porozumienia zachowuje ogólny cel pierwotnego wniosku Komisji Europejskiej, z wyjątkiem przedłużenia terminu transpozycji z 12 do 18 miesięcy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych