Rada Europy i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zmiany obowiązujących przepisów dotyczących wymogów stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro. Aktualizacja dyrektywy ma zapewnić bezpieczeństwo tych statków w Unii Europejskiej, zgodnie z nowymi międzynarodowymi standardami w tym zakresie.
– Porozumienie sprawi, że podróżowanie promami samochodowymi w Europie będzie bezpieczniejsze. To dobra wiadomość dla wielu obywateli UE, którzy w ten sposób docierają do pracy lub udają się na wakacje. Nowe prawo zagwarantuje, że statki te będą musiały spełniać zaostrzone wymagania statecznościowe – podkreśla Martin Kupka, czeski minister transportu.
Rorowce obsługują liczne połączenia morskie w obrębie państw członkowskich, między państwami członkowskimi oraz z państwami trzecimi. Mają zatem olbrzymie znaczenie dla transportu pasażerskiego i towarowego w Europie. Zmieniona dyrektywa jest również bezpośrednią konsekwencją jednego z najbardziej tragicznych wypadków morskich na wodach europejskich, zatonięcia „Estonii” w 1994 r.
Nowe przepisy zapewnią, w miarę możliwości, spójność z międzynarodowymi normami stateczności uszkodzonych statków pasażerskich, które zostały niedawno zaktualizowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w ramach Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 2020 roku (Konwencja SOLAS).
IMO wprowadza nowy model oceny przeżywalności uszkodzonych statków pasażerskich typu ro-ro, a także nowe związane z tym wymagania. Te normy międzynarodowe wydają się jednak niewystarczające w świetle obowiązujących w UE wymogów dotyczących nowych małych statków, dlatego też nowe prawo ma utrzymać poziom wymogów bezpieczeństwa równoważny aktualnemu prawu unijnemu w odniesieniu do tych jednostek.
Tekst tymczasowego porozumienia zachowuje ogólny cel pierwotnego wniosku Komisji Europejskiej, z wyjątkiem przedłużenia terminu transpozycji z 12 do 18 miesięcy.
Fot. Depositphotos
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi