Przy 595 głosach za, 17 przeciw i 24 wstrzymujących się, posłowie
potwierdzili porozumienie z Radą (krajami członkowskimi). Wprowadza ono
minimalne zasady dotyczące oceny ryzyka i krajowych strategii odporności
oraz harmonizuje definicję infrastruktury krytycznej. Jest ona teraz
podobna we wszystkich państwach członkowskich.
Nowa dyrektywa obejmuje jedenaście kluczowych sektorów, w tym sektor infrastruktury cyfrowej, gospodarki wodnej, żywności i zdrowia. Wprowadzone prawo ma skuteczniej chronić podstawową infrastrukturę unijną.
Dyrektywa obejmuje sektory energii, transportu, bankowości, infrastruktury rynku finansowego, infrastruktury cyfrowej, wody pitnej i ścieków, żywności (w tym produkcji, przetwarzania i dostarczania), zdrowia, administracji publicznej i przestrzeni kosmicznej. Zaostrza wymogi dotyczące przeprowadzania ocen ryzyka i sprawozdawczości wobec podmiotów uznanych za krytyczne. Dzięki temu zwiększy się przejrzystość, gdyż od tego momentu podmioty krytyczne mają informować organy
krajowe o wszelkich incydentach lub zakłóceniach, a te organy z kolei
będą przekazywać informacje społeczeństwu, jeżeli leży to w interesie
publicznym.
Zgodnie z nowymi przepisami państwa członkowskie powinny przyjąć krajowe strategie odporności. Poprawi się komunikacja transgraniczna – w każdym państwie członkowskim powstanie specjalny punkt kontaktowy.
W 2018 roku, w rezolucji Parlament Europejski wezwał do zmiany tej dyrektywy, gdyż poprzednia uwzględniała tylko energię i transport.
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)