• <

Kolejne uderzenie w rosyjską "flotę cieni"? Panama wykreśla ze swojego rejestru statki znajdujące się na brytyjskiej liście sankcji

03.12.2024 12:35 Źródło: Panamski Urząd Morski
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Kolejne uderzenie w rosyjską "flotę cieni"? Panama wykreśla ze swojego rejestru statki znajdujące się na brytyjskiej liście sankcji
Fot. Zarząd Kanału Panamskiego

Panamski Urząd Morski (La Autoridad Marítima de Panamá) zainicjował proces wykreślenia z rejestru statków sześciu, które znalazły się na liście sankcji ogłoszonych przez Wielką Brytanię. Panama będąca jednym z państw „taniej bandery” mierzy się z tym, że wiele zarejestrowanych w niej jednostek wchodzi w skład rosyjskiej „floty cieni” i jest wykorzystywana do nielegalnego transportu ropy naftowej, obchodząc międzynarodowe obostrzenia.

Działania władz kraju mają być wspierane przez przepisy dekretu wykonawczego 512 z dnia 18 października 2024 roku Ten mechanizm prawny umożliwia ma umożliwić urzędowi szybkie anulowanie rejestracji i licencji na żeglugę międzynarodową lub śródlądową statków krajowej floty handlowej, które znajdują się na listach sankcyjnych. Ponadto każdy inny dokument wymagany do żeglugi, który został wydany przez urząd, również zostanie anulowany.

- Państwo jest odpowiedzialne za zagwarantowanie dobrego stanu rejestru panamskiego wolnego od międzynarodowych sankcji i statków powiązanych lub znajdujących się na listach sankcyjnych, które mogłyby wpłynąć na prestiż bandery. Jest to kwestia priorytetowa dla tej administracji - powiedział Ramón Franco, dyrektor generalny floty handlowej.

Decyzja o anulowaniu licencji i możliwości użytkowania panamskiej bandery zapadła po 25 listopada, gdy sześć wspomnianych statków zostało dodanych do brytyjskiej listy sankcji. Panamska Dyrekcja Generalna Żeglugi Handlowej zaleciła, aby anulowanie zostało wszczęte z ramienia Urzędu Morskiego. W ten sposób wspomniane jednostki nie będą mogły nawet stwarzać pozorów legalności działania.

18 października 2024 roku w krajowym Dzienniku Urzędowym opublikowano dekret wykonawczy nr 512 nakazujący wykreślenie statków lub zarejestrowanych właścicieli znajdujących się na listach sankcyjnych wydanych przez Biuro ds: Listach Sankcji i opublikowanych przez Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych Departamentu Skarbu USA. Od czasu opublikowania dokumentu władze wykreśliły z listy statków mogących się posługiwać jej banderą trzy jednostki, a w trakcie wyrejestrowania znajduje się osiem kolejnych.

Jak dotąd Wielka Brytania nałożyła sankcje na 73 statki, które mają należeć do rosyjskiej „floty cieni”. Są to często starsze jednostki, głównie zbiornikowce, które są wykorzystywane do omijania międzynarodowych obostrzeń, takich jak limity cen na ropę naftową. Statki te mają często nie posiadać aktualnych pozwoleń na żeglugę w związku z brakiem inspekcji wyposażenia czy też załogi. Wiele z nich wyłącza system automatycznej identyfikacji statków (AIS, Automatic Identyfication System), przez co stwarza zagrożenie w ruchu morskim, próbując też uniknąć kontroli ze strony służb. Niekiedy figurują pod nieaktualnymi danymi w kwestii posiadanego właściciela, wykorzystując też „tanie bandery”, bez wiedzy zarówno armatora, jak i państwa do którego wydawałoby się należy.

Dla Panamy kwestia wyrejestrowania kontrowersyjnych statków ma pokazać państwo jako wiarygodnego przedstawiciela międzynarodowej społeczności morskiej, tym bardziej że przedstawiciel tego kraju, Arsenio Dominguez Velasco, jest aktualnym sekretarzem generalnym Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Kraj odgrywa też istotną rolę w kwestii transportu przez morza, jako że przez niego przepływa Kanał Panamski, pozwalający znacznie skrócić czas pokonania drogi między Oceanami Atlantyckim i Spokojnym, bez potrzeby opływania Ameryki Południowej nieopodal Ziemi Ognistej.

Dziękujemy za wysłane grafiki.