Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ramowych programów przeszkoleń dla członków załóg statków morskich został we wtorek zamieszczony na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Chodzi m.in. o załogi statków eksploatowanych na wodach polarnych.
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu, został on przygotowany w celu wprowadzenia ramowych programów przeszkoleń specjalistycznych dla członków załóg statków morskich eksploatowanych na wodach polarnych oraz dla członków załóg statków podlegających Międzynarodowemu Kodeksowi Bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu.
Projekt związany jest ze zmianami wprowadzonymi do Konwencji SCTW (Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht), które zostały zaimplementowane do prawa Unii Europejskiej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE nakładającą na państwa członkowskie wprowadzenie przepisów niezbędnych do wykonania przepisów dyrektywy.
"Aktualnie dyrektywa została zastąpiona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2022/993 z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy" – wskazano.
Projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 lutego 2014 r. w sprawie ramowych programów przeszkoleń dla członków załóg statków morskich. Dodane zostały punkty zawierające ramowe programy przeszkoleń w stopniu podstawowym i wyższym w zakresie statków eksploatowanych na wodach polarnych oraz przeszkoleń - również w stopniu podstawowym i wyższym - dla statków podlegających kodeksowi IGF (Międzynarodowemu Kodeksowi Bezpieczeństwa).
Przewidziano, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
"Rozporządzenie nie wprowadza dodatkowych wymagań dla morskich jednostek edukacyjnych, a okres 14 dni jest wystarczający do dostosowania programów przeszkoleń do ramowych programów określonych w projekcie rozporządzenia. Ponadto, morskie jednostki edukacyjne, które prowadzą przedmiotowe przeszkolenia posiadają już uznanie w tym zakresie i nie będzie wymagane ponowne uznanie" – wyjaśniono.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych