Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. Senat zgłosił we środę poprawkę dotyczącą nieopodatkowania żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
Nowela ma wprowadzić do polskiego prawa zmiany wynikające z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku (Konwencja MLC). Wszystko po to, by podnieść poziom ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku ataku piratów lub innej zbrojnej napaści. Dzięki niej marynarze będą chronieni niezależnie od tego od długości ich umowy lub powiadomieniu o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu przez którąś ze stron. Na mocy noweli marynarz ma także pewność wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę w przypadku uwięzienia aż do czasu uwolnienia i jego repatriacji lub do daty śmierci podczas niewoli. Kolejną zmianą wprowadzoną przez dokument jest prawo do bezpłatnej repatriacji, które może wygasnąć, za wyjątkiem sytuacji uwięzienia w wyniku piractwa lub innej zbrojnej napaści na statek.
Solidarność wnioskuje, wiceminister krytyczny
Podczas senackiej debaty nad nowelą Magdalena Kochan (KO) zgłosiła poprawkę związaną z nieopodatkowaniem żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych, jak holowniki i pogłębiarki. Upomnieli się o nią związkowcy. Dzień wcześniej zwracał na to uwagę przewodniczący Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" Andrzej Kościk.
– Okazuje się, że na takich statkach, jak należące do polskiego Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych i SAR do tej pory żywność jest opodatkowana. Dzieje się niesprawiedliwość. Marynarze w żegludze pełnomorskiej nie są opodatkowani faktem dostarczania żywności na statek, a marynarze w PRCiP są opodatkowani – mówił Kościk.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk odniósł się krytycznie do poprawki. – Poprawka nie została omówiona ze środowiskiem armatorskim. Może mieć to bardzo duży wpływ na miejsca pracy. Nie możemy jej poprzeć z powodu jednostek specjalistycznych, technicznych, które nie są na nią przygotowane – mówił.
Nowela wróciła do ponownego rozpatrzenia przez Komisję Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Komisję Infrastruktury. Głosowanie ma się odbyć na bieżącym posiedzeniu Senatu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych