Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. Senat zgłosił we środę poprawkę dotyczącą nieopodatkowania żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
Nowela ma wprowadzić do polskiego prawa zmiany wynikające z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku (Konwencja MLC). Wszystko po to, by podnieść poziom ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku ataku piratów lub innej zbrojnej napaści. Dzięki niej marynarze będą chronieni niezależnie od tego od długości ich umowy lub powiadomieniu o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu przez którąś ze stron. Na mocy noweli marynarz ma także pewność wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę w przypadku uwięzienia aż do czasu uwolnienia i jego repatriacji lub do daty śmierci podczas niewoli. Kolejną zmianą wprowadzoną przez dokument jest prawo do bezpłatnej repatriacji, które może wygasnąć, za wyjątkiem sytuacji uwięzienia w wyniku piractwa lub innej zbrojnej napaści na statek.
Solidarność wnioskuje, wiceminister krytyczny
Podczas senackiej debaty nad nowelą Magdalena Kochan (KO) zgłosiła poprawkę związaną z nieopodatkowaniem żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych, jak holowniki i pogłębiarki. Upomnieli się o nią związkowcy. Dzień wcześniej zwracał na to uwagę przewodniczący Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" Andrzej Kościk.
– Okazuje się, że na takich statkach, jak należące do polskiego Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych i SAR do tej pory żywność jest opodatkowana. Dzieje się niesprawiedliwość. Marynarze w żegludze pełnomorskiej nie są opodatkowani faktem dostarczania żywności na statek, a marynarze w PRCiP są opodatkowani – mówił Kościk.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk odniósł się krytycznie do poprawki. – Poprawka nie została omówiona ze środowiskiem armatorskim. Może mieć to bardzo duży wpływ na miejsca pracy. Nie możemy jej poprzeć z powodu jednostek specjalistycznych, technicznych, które nie są na nią przygotowane – mówił.
Nowela wróciła do ponownego rozpatrzenia przez Komisję Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Komisję Infrastruktury. Głosowanie ma się odbyć na bieżącym posiedzeniu Senatu.
Rozliczenia marynarzy: Chiny, od 2024 roku zmiana umowy podatkowej
Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
MRiRW: potrzebne są zrównoważone działania dotyczące Morza Bałtyckiego
Czarter na podróż – okres ładowania (laytime)
OZE: Strategia czy jej brak w zakresie cyberbezpieczeństwa RP na morzu?
Najważniejsze terminy dla marynarza z perspektywy prawa podatkowego