Rada Europy i Parlament Europejski porozumiały się w sprawie propozycji pakietu Fit for 55. Tym samym od 2025 emisje ze statków różnego typu będą włączane w zakres systemu EU ETS.
Od 2025 roku duże przybrzeżne jednostki pływające o tonażu brutto przekraczającym 5 tys. ton oraz drobnicowce i statki offshore o tonażu między 400 a 5 tys. ton zostaną włączone do „rozporządzenia MRV” w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla. Dwa lata później do systemu EU ETS zostaną włączone przybrzeżne statki do 5 tys. ton, zaś o kwestiach dotyczących pozostałych jednostek instytucje unijne będą rozmawiać w innym terminie.
W porozumieniu nie zabrakło pewnych wyjątków wynikających ze specyfiki geograficznej i przeznaczenia statków. Uwzględniono przepisy przejściowe dla małych wysp, a także statków z klasą lodową, przypadków żeglugi do rejonów najbardziej oddalonych i zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych.
Co ważne, Rada i Parlament zwiększyły także ambicje redukcji emisji w sektorach objętych EU ETS do 62% do 2030 roku. Poprzednio było to 43%, jednak pośród organizacji środowiskowych panowało przekonanie, że jest to poziom zbyt niski, by utrzymać wzrost temperatur na planecie w ryzach.
Fot. Depositphotos
Konferencja „Ukierunkowany połów danych” podsumowująca projekt FindFISH
Naukowcy z obserwatorium astronomicznego UJ będą szukać wody w kosmosie
Metan z gazociągów Nord Stream wpłynął negatywnie na populację dorszy
Japońska firma wystawiła automaty do sprzedaży mięsa wielorybów. Desperacka próba ratowania ginącego biznesu?
Fokarium rekrutuje wolontariuszy
Zielony wodór wspierany przez UE. Green Hydrogen Partnership z nowymi projektami