Rada Europy i Parlament Europejski porozumiały się w sprawie propozycji pakietu Fit for 55. Tym samym od 2025 emisje ze statków różnego typu będą włączane w zakres systemu EU ETS.
Od 2025 roku duże przybrzeżne jednostki pływające o tonażu brutto przekraczającym 5 tys. ton oraz drobnicowce i statki offshore o tonażu między 400 a 5 tys. ton zostaną włączone do „rozporządzenia MRV” w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla. Dwa lata później do systemu EU ETS zostaną włączone przybrzeżne statki do 5 tys. ton, zaś o kwestiach dotyczących pozostałych jednostek instytucje unijne będą rozmawiać w innym terminie.
W porozumieniu nie zabrakło pewnych wyjątków wynikających ze specyfiki geograficznej i przeznaczenia statków. Uwzględniono przepisy przejściowe dla małych wysp, a także statków z klasą lodową, przypadków żeglugi do rejonów najbardziej oddalonych i zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych.
Co ważne, Rada i Parlament zwiększyły także ambicje redukcji emisji w sektorach objętych EU ETS do 62% do 2030 roku. Poprzednio było to 43%, jednak pośród organizacji środowiskowych panowało przekonanie, że jest to poziom zbyt niski, by utrzymać wzrost temperatur na planecie w ryzach.
Fot. Depositphotos
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie
Rusza akcja zarybiania i sprzątania Odry
Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu
Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało