W ramach działań mających na celu stopniowe wyeliminowanie paliw i technologii emitujących CO2, zarząd portu w Vancouver testuje różne paliwa i rozwiązania, mające doprowadzić do zeroemisyjności w 2050 roku.
Poprzez Inicjatywę Technologiczną Niskiej Emisji, realizowaną przez władze portu i Prowincję Kolumbii Brytyjskiej, strony zobowiązały się do przeznaczenia łącznie 1,5 miliona dolarów na wsparcie przejścia na energię niskoemisyjną. Związane z tym projekty są realizowane z partnerami reprezentującymi firmy i instytucje związane z portem. Obejmują m.in. testowanie ciągników terminalowych zasilanych bateriami elektrycznymi; sprawdzanie działania silników na biopaliwo na promach komercyjnych; testy dźwigu zasilanego wodorem; oraz wykorzystanie odnawialnego oleju napędowego w lokomotywie terminalowej i jednej z łodzi patrolowych.
- Wytyczanie kursu w kierunku portu o zerowej emisji zanieczyszczeń rozpoczyna się od wspólnych wysiłków, takich jak te. Oznacza współpracę pomiędzy władzami portu, społecznością portową i władzami, aby przetestować innowacyjne, nowe paliwa oraz technologie o niskiej emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie utrzymają dotychczasowy ruch handlowy w porcie Vancouver. Planujemy kontynuować podejmowanie konkretnych kroków, w ścisłej współpracy z naszymi partnerami w całym porcie, w kierunku naszego celu, jakim jest stopniowe wyeliminowanie wszystkich emisji związanych z portem do 2050 roku - powiedział, prezes i dyrektor naczelny Zarządu Portu Vancouver Fraser Robin Silvester.
Wysiłki mające na celu testowanie paliw niskoemisyjnych obejmują 6-miesięczną próbę sprawdzania, jak sprawuje się w 100% odnawialny olej napędowy na łodzi patrolowej Takaya, należącej do władz portowych. Może to skutkować zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu ze zwykłym olejem napędowym. Partnerem projektu jest kanadyjski oddział Shell, który dostarczył odnawialny olej napędowy i zapewnił swoją wiedzę techniczną. Nie mniej w całym porcie jest testowanych wiele innych niskoemisyjnych paliw i technologii.
Media release: Together with the Province of B.C., we’re funding the testing of a variety of low-emission fuels and technologies at the Port of Vancouver, in support of our goal to phase out all port-related emissions by 2050 https://t.co/pb9FIHSokR pic.twitter.com/dqLdQmIXei
— Port of Vancouver (@PortVancouver) December 6, 2022
- Shell postrzega współpracę z partnerami w trudnych do abolicji sektorach, takich jak sektor morski, jako kluczową dla realizacji naszego celu, jakim jest bycie firmą energetyczną o zerowej emisji netto do 2050 roku. Współpracujemy z klientami i partnerami z branży morskiej, aby pomóc przyspieszyć dekarbonizację w kierunku zerowej emisji netto w przyszłości dla żeglugi – podkreśliła prezes VP Emerging Energy Solutions Canada Susannah Pierce.
Wśród innych podmiotów aktywnie działa firma DP World, która prowadzi cztery terminale kontenerowe w Kolumbii Brytyjskiej. Ostatnio zainstalowała pięć bezemisyjnych elektrycznych suwnic szynowych w swoim terminalu kontenerowym Centerm, a także jest na końcowym etapie planowania modernizacji gumowej suwnicy bramowej napędzanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Xainstalowała również dodatkową technologię zasilania brzegowego, która umożliwia dwóm kontenerowcom wyłączenie silników i podłączenie się do energii wodnej, co zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.
Fot. Depositphotos
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych