Senat nie zaproponował zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu (MLC). Celem poprawek zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie jest podniesienie standardów życia i pracy na statkach. Ustawa trafi teraz do prezydenta.
Ustawę o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu senatorowie poparli w głosowaniu jednogłośnie: 84 senatorów było za, nikt nie był przeciw, nikt sie nie wstrzymał.
Poprawki zatwierdzone przez Międzynarodową Konferencję Pracy dotyczą m.in. kwestii informowania marynarzy o ich prawach w ramach systemu ochrony rekompensującego straty pieniężne, które mogą ponieść w wyniku nieskuteczności usługi naboru i pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę. Przed podjęciem pracy lub w momencie zatrudniania agencje zatrudnienia będą zobowiązane do udzielenia marynarzom informacji na ten temat.
Przepisy nakładają również na armatorów obowiązek zapewnienia członkom załogi wyżywienia i wody pitnej – odpowiednich w zakresie ilości, wartości odżywczej, jakości i różnorodności. Będą one wydawane marynarzom w trakcie ich zatrudnienia bezpłatnie. Doprecyzowana zostanie także kwestia inspekcji zapasów żywności i wody pitnej. Regulacje obejmują również zapewnienie marynarzom higienicznych warunków podawania żywności. Poprawki obejmują też nałożenie na armatora obowiązku zapewnienia za opłatą dostępu do internetu i urządzeń gwarantujących komunikację telefoniczną między statkiem a lądem oraz nieodpłatnego dostarczania członkom załogi środków indywidualnych, odzieży i obuwia w odpowiednim rozmiarze. Doprecyzowane zostały także zasady transportu na ląd marynarzy, którzy potrzebują natychmiastowej pomocy medycznej, znajdujących się na statkach przebywającym na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z poprawkami członkowie konwencji o pracy na morzu będą zobowiązani do udzielania na swoim terytorium natychmiastowej opieki medycznej marynarzom, którzy jej wymagają.
Zmiany obejmują również doprecyzowanie zasad transportu zwłok lub prochów marynarza, gdy jego śmierć nastąpiła podczas wykonywania pracy na statku będącym w porcie lub na obszarach morskich Polski. Według konwencji jej członkowie są zobowiązani do ułatwienia repatriacji zwłok lub prochów zmarłego członka załogi. Wszystkie przypadki zgonów marynarzy na statkach o polskiej przynależności będą odpowiednio badane, rejestrowane i zgłaszane. Do rejestrowania informacji i przekazywania ich dyrektorowi generalnemu Międzynarodowego Biura Pracy zobowiązana ma być Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.
Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski poinformował w środę podczas debaty w Senacie nad ustawą o ratyfikacji poprawek, że poprawki do konwencji zostały wypracowane przez Międzynarodową Konferencję Pracy w dialogu społecznym między państwami członkami konwencji, związkami zawodowymi a organizacjami pracodawców. Podał też, że by wprowadzić je do polskiego porządku prawnego, konieczna jest nowelizacja ustawy o pracy na morzu. Dodał, że z informacji przekazanych mu przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że podstawowe założenia do wdrożenia poprawek zostały już opracowane.
Senackie komisje: Spraw Zagranicznych, Infrastruktury oraz Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej wnioskowały o niewprowadzanie zmian do ustawy o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu. Zmian nie zaproponował też żaden z senatorów.
Konwencja o pracy na morzu (MLC) obowiązuje od 2013 r. Jej zapisy zostały wprowadzone do polskiego systemu prawnego w 2015 r. Konwencja wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich zapewniające ochronę warunków pracy i przestrzeganie praw człowieka i obywatela. Ratyfikowało ją 108 państw. Poprawki do konwencji zatwierdziła w 2022 r. Międzynarodowa Konferencja Pracy w Genewie. (PAP)
dsr/ joz/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych