Senat zaproponował w czwartek szereg poprawek precyzujących do nowelizacji ustawy o zapasach ropy i gazu. Ustawa zmienia mechanizm utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu za granicą oraz podział obowiązków między RARS a zobowiązanymi do utrzymywania zapasów.
Za ustawą z poprawkami zagłosowało 59 senatorów, 31 było przeciwko, nikt się nie wstrzymał. Ustawa wróci teraz do Sejmu, który rozpatrzy senackie zmiany. Mają one charakter redakcyjny i legislacyjny, nie zmieniają meritum nowych przepisów.
Zgodnie z ustawą przechowywanie zapasów obowiązkowych gazu za granicą - w państwach UE, EOG i EFTA - będzie wymagało zgody właściwego ministra. Senat w poprawce zaproponował, że na wydanie tej decyzji minister będzie miał 30 dni i musi zasięgnąć opinii operatora przesyłowego gazu Gaz-Systemu, który będzie miał 14 dni na jej wydanie. Decyzja ministra będzie ostateczna.
Warunki techniczne magazynowania za granicą mają być takie, aby pozwalały przesłać całość zapasów do kraju w ciągu 50, a nie 40 dni jak dotychczas.
Nowelizacja wykreśla też z ustawy konieczność rezerwowania zdolności przesyłowej na interkonektorze w przypadku utrzymywania zapasów gazu za granicą. Obecny zapis mówi o tym, że ci którzy magazynują za granicą wykorzystują zdolności przesyłowe zarezerwowane na potrzeby dostarczenia całkowitych ilości zapasów obowiązkowych wyłącznie na potrzeby przesłania ich do kraju na wypadek kryzysu i nie można tej przepustowości wykorzystać w inny sposób.
Ustawa zmienia też przepisy o utrzymywaniu obowiązkowych rezerw ropy i paliw. Obecne mówią one, że zapasy paliw i ropy mają wystarczać na 90 dni średniej dziennej produkcji lub przywozu, przy czym część z nich utrzymuje jako tzw. zapasy agencyjne Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, a resztę importerzy lub producenci w określonej proporcji. Importerzy i producenci muszą obecnie utrzymywać zapasy na 53 dni średniej produkcji lub przywozu. Ustawa zakłada, że coraz większą część tego obowiązku będzie przejmować RARS, a poziom obowiązku importerów i producentów będzie spadał: do 50 dni od wejścia w życie ustawy, do 47 dni od 30 czerwca 2026 r., i do 45 dni od 30 czerwca 2027 r. (PAP)
wkr/ mick/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych