Dziennikarze agencji Reuters podają, że stocznia La Ciotat na francuskiej riwierze ma problem z ustaleniem, komu przesyłać rachunki za cumowanie luksusowego superjachtu Amore Vero.
W porcie La Ciotat na południu Francji utknął 86-metrowy jacht należący do firmy kontrolowanej przez rosyjskiego oligarchę Igora Sieczina. Ministerstwo finansów Francji, które dokonało przejęcia jednostki, nie podaje nazwy firmy. Tymczasem Sieczin zaprzecza jakoby był on bezpośrednim właścicielem jachtu.
Jacht przechodził remont we francuskim porcie w momencie gdy zostały nałożone sankcje na rosyjskich oligarchów, w tym na Sieczina.
Igor Sieczin jest właścicielem Rosnieftu, rosyjskiej spółki skarbu państwa. Jest uważany jest za jednego z najbliższych współpracowników Putina.
Miesięczne koszty utrzymania superjachtów takich jak Amore Vero sięgają kilku milionów euro. Wchodzą w nie m.in. koszty cumowania, konserwacji, ubezpieczenia oraz wynagrodzenia dla załogi. Alice Boisseau, dyrektorka ds. komunikacji w stoczni La Ciotat pytana o to, kto opłaci rachunek za cumowanie statku, przyznała, że nie wie. Stocznia nie została poinformowana o działaniach francuskiego ministerstwa finansów. Jednocześnie opuszczenie przez Amore Vero francuskiego portu równałoby się naruszeniu obowiązującego obecnie prawa.
W wielu państwach śródziemnomorskich, jak Francja i Hiszpania, koszty utrzymania przejętego bądź zablokowanego jachtu ponosi jego właściciel. Sprawa się komplikuje, kiedy konto właściciela jest również zablokowane z powodu sankcji.
Według portalu Super Yacht Times Rosjanie posiadają niemal co dziesiąty superjacht na świecie. Niektóre z nich zostały przejęte przez rządy państw UE po nałożeniu sankcji na osoby fizyczne powiązane z Kremlem. Inne żeglują po neutralnych wodach, nieobjętych sankcjami poszczególnych państw.
Precyzyjne ustalenie własności jachtu jest skomplikowanym procesem, ale to od niego zależy wdrożenie odpowiednich procedur. Jeżeli rząd państwa błędnie ustali właściciela, to koszty związane z eksploatacją i ewentualnymi uszkodzeniami jachtu będą po jego stronie. Właściciele często ukrywają się za wieloma warstwami firm-słupów zarejestrowanych w rajach podatkowych.
Amore Vero pływa pod banderą Kajmanów.
Źródło: Reuters
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?