Trudno uwierzyć, ale zaraz kończy się kolejny rok. Przez ten czas pływałeś, może na różnych jednostkach, może u więcej niż jednego pracodawcy. Być może zmieniłeś pracę, dostałeś korzystny kontrakt pod koniec roku lub myślisz o nowym modelu zatrudnienia.
O swój bezpieczny status podatkowy w Polsce warto dbać na co dzień, ale brak czasu i niewdzięczność tematu nie ułatwiają sprawy. Dlatego zachęcamy, żebyś wykorzystał końcówkę roku na zebranie dokumentów z całej Twojej ścieżki zawodowej w 2024 r. i tych, których potrzebujesz, by kolejny okres nie nastręczał niepotrzebnych stresów.
Dokumenty mają służyć udowodnieniu Twoich racji i wykazaniu, że Twoja praca na morzu ma takie, a nie inne skutki finansowe i podatkowe. To z nich wynika Twój model zatrudnienia, który ma decydujące znaczenie dla obowiązków podatkowych w Polsce.
W ramach dokumentacji, o którą powinieneś zadbać szczególnie istotne są:
• kontrakt, umowa – dokument, na podstawie którego nawiązałeś relację zawodową ze swoim pracodawcą (to on mówi nam, kto Cię zatrudnia i ewentualnie na czyją rzecz, na jakim statku, kto operuje statkiem, jakie są warunki wykonywania przez Ciebie obowiązków),
• książeczka żeglarska – z jej zapisów wynikają ramy czasowe Twojej pracy na danej jednostce, nazwa armatora,
• zaświadczenie od armatora lub agencji zatrudnienia lub kapitana statku – znajdą się tu informacje o Twoim zatrudnieniu, ale i o rodzaju statku, miejscu jego operowania (najlepiej, jeśli dokument będzie też w języku polskim),
• „payslips” i wykaz przelewów – które są najważniejsze są przy szczegółowych obliczeniach Twoich zobowiązań podatkowych i wysokości ulg (na etapie analizowania mówią nam, jaki konkretnie podmiot wypłaca Twoje wynagrodzenie, z jakiego tytułu i za jaki okres oraz pozwalają oszacować ewentualny podatek),
• odpisy wcześniejszych decyzji organów podatkowych i złożone dotąd zeznania roczne – mówią wiele o Twojej sytuacji wstecz i o ewentualnych błędach w rozliczeniu, aktualnych zobowiązaniach i ich podstawach prawnych,
• dokumenty związane ściśle z rodzajem statku, np. certyfikaty – czasem potrzebne jako uzupełnienie argumentacji przed organem podatkowym, przykładowo w postępowaniu o przyznanie prawa do skorzystania z ulgi abolicyjnej.
Odpowiednio wcześnie zaopatrzony w dokumenty, będziesz mógł prawidłowo ocenić swój status podatkowy w Polsce, wytypować możliwe działania, wypunktować ryzyko. Nawet jeżeli Twoja droga zawodowa długo się nie zmieniała i wiesz, jakie czynności urzędnicze Cię czekają, mogły zmienić się przepisy międzynarodowe, polskie, interpretacje organów podatkowych czy linia orzecznicza sądów administracyjnych.I wtedy Twoje dokumenty mogą mieć zupełnie inną wymowę, niż jeszcze rok wcześniej.
Szczególnie uważni powinni być ci marynarze, którzy zmienili rodzaj statku lub armatora albo podpisali nowy kontrakt czy uzyskali dochód w Polsce. Bywa też, że to nie Twoja sytuacja się zmieniła, a układ zależności miedzy armatorem, pracodawcą lub pośrednikiem, co przełożyło się na konsekwencje podatkowe Twojego modelu zatrudnienia.
Jednym słowem, gdy Twój dochód wynika z całego oceanu zależności, często nie jest łatwo stwierdzić jednoznacznie, z którego kraju pochodzi Twój zarobek w rozumieniu przepisów podatkowych i co to może oznaczać dla Twojego majątku.
Będąc marynarzem – polskim rezydentem podatkowym – powinieneś pamiętać o podstawowych terminach: 20 dzień miesiąca po miesiącu, w którym wróciłeś ze statku do kraju i 30 kwietnia każdego roku.
Wbrew pozorom nie jest łatwo poruszać się po tym kalendarzu, zwłaszcza kiedy obowiązuje Cię grafik z Twojego kontraktu. Ale mając te daty z tyłu głowy jesteś w stanie zadbać o zebranie dokumentów, pozyskanie wiedzy i przygotowanie się do tego, by swój status podatkowy w Polsce doprowadzić do porządku.
I na pewno zawsze lepiej mieć na to wszystko więcej czasu.
Katarzyna Lendzionowska – adwokatka w kancelarii Zbroja Adwokaci sp. k.
www.marynarzTAX.pl
www.zbrojaadwokaci.pl
zdj. główne Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych