W mediach społecznościowych pojawił się dokument dotyczący sprawy ubezpieczenia budowanych okrętów programu "Miecznik". Znalazły się w nim odpowiedzi na zarzuty dotyczące zapłaty firmie ubezpieczeniowej, choć jednostki jeszcze nie powstały.
Opublikowany tekst brokera ubezpieczeniowego Mentor S.A. odnosił się do artykułu, który ukazał się 9 maja na jednym z portali informacyjnych, niemniej wyjaśnienia służą sprostowaniu treści opublikowanych też przez Polską Agencję Prasową i inne media. W tekście pt. Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła pojawiły się zarzuty, że "z kasy państwa wydano 157 mln zł na ubezpieczenie okrętów, których nie ma", a także, że "pieniądze zostały zapłacone z góry, ostatnia część tej kwoty została przelana na krótko przed odwołaniem poprzedniego zarządu PGZ." Konkluzja, która pojawiła się potem w mediach społecznościowych sugerowała, że ubezpieczono coś, co nie jest namacalne, a więc pieniądze miały zostać wyrzucone w błoto. Pojawiały się także pytania o wybór ubezpieczyciela.
W odpowiedzi na te zarzuty broker wskazał wpierw, że został wyłoniony na podstawie transparentnego konkursu, a oferty były umieszczone na platformie zakupowej PGZ S.A. Wybór brokera ubezpieczeniowego dotyczył też całej Grupy PGZ, a nie tylko jednej ze spółek. Firma wskazała, że najwięcej emocji dotyczyło jednorazowej wpłaty w wysokości ponad 150 mln zł, sugerując że obawy o transparentność takiej inwestycji są bezzasadne, wynikając z nieznajomości rynku i tego typu inwestycji. Kluczowe w dokumencie jest wskazanie, że ubezpieczenie nie dotyczy fregat jako takich, a całego procesu budowy. W opublikowanym przez Dziennik Ustaw wykazie dt. ubezpieczenia morskiego (Dz.U.2023.1309 t.j.), Art. 292. § 3. wskazuje, że przepisy o ubezpieczeniu morskim stosuje się także do ubezpieczenia statków znajdujących się w budowie." Z całym tekstem dt. ubezpieczenia transakcji morskich można zapoznać się tutaj.
Informując 9 maja o sprawie resort obrony wskazywał, że sprawa jest traktowana poważnie, z racji na znaczenie programu budowy fregat. Wiceminister Cezary Tomczyk podkreślił, że "Miecznik jest kluczowy z punktu widzenia polskiej obronności." Aktualnie trwa budowa pierwszej, prototypowej jednostki, przyszłego ORP Wicher. Cięcie blach odbyło się 16 sierpnia 2023 roku, natomiast położenie stępki 31 stycznia tego roku. Aktualnie trwają też prace wykończeniowe najwyższej hali kadłubowej w kraju, w której będą montowane kadłuby okrętów. Hala, wraz z innymi obiektami, powstaje w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych