Brytyjski koncern został wybrany do wsparcia projektu nowych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), korwet typu Luleå. W ten sposób obie firmy zacieśniają partnerskie relacje na rzecz obronności oraz wymiany doświadczeń w przemyśle okrętowym.
Saab, na zlecenie FMV, Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (Försvarets Materielverk, FMV) zaprojektuje cztery okręty dla sił morskich Szwecji. Z kolei Babcock początkowo zapewni wsparcie inżynieryjne, w tym projektowanie strukturalne i systemy pomocnicze, wspierając szwedzką firmę w kwestii ukończeniu podstawowej fazy projektowania.
- Jesteśmy dumni, że możemy podjąć się misji rozpoczęcia podstawowego projektu nowej klasy Luleå dla Szwecji i cieszymy się, że możemy współpracować z Babcock w tym projekcie. Jest to ważna współpraca między szwedzkimi i brytyjskimi stoczniami i nie mogę się doczekać ścisłej współpracy zespołowej w celu wzmocnienia szwedzkich możliwości na morzu - zaznaczył Mats Wicksell, starszy wiceprezes i szef obszaru biznesowego w Saab.
- To ogromnie ważny program dla szwedzkiej marynarki wojennej, Saab i Babcock. Nasze wspólne możliwości w Karlskronie i Rosyth zapewnią, że dostarczymy wiodący w swojej klasie projekt dla nowych platform Luleå - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Podczas wizyty w zakładzie Babcock w Rosyth w Szkocji, wysocy rangą przedstawiciele szwedzkiej marynarki wojennej, brytyjskiej Royal Navy, FMV, Saab i Babcock spotkali się, aby zaznaczyć początek nowej, ambitnej współpracy w zakresie realizacji programu morskiego. To także następstwo umowy o strategicznej współpracy podpisanej przez Saab i Babcock na DSEI we wrześniu 2023 roku. Co istotne obie firmy mają współpracować w celu zidentyfikowania zidentyfikowania potencjalnych rynków eksportowych dla projektu Luleå.

Fot. Babcock
W trakcie spotkania w Rosyth szwedzka delegacja mogła zapoznać się z pracami nad fregatami typu 31 dla Royal Navy, przyszłymi HMS Venturer i HMS Active. Prace nad tymi dwiema z pięciu zaplanowanych jednostek są już zaawansowane, przy czym pierwsza z nich w niedługim czasie powinna zostać zwodowana. Okręty te powstają na bazie platformy Arrowhead 140, tej samej jak trzy polskie, wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik".
Przypomnijmy, że we wrześniu ub. r. Babcock i Saab podpisały umowę o strategicznej współpracy w zakresie budowy wspomnianych korwet. Wiadomo, że ich długość ma wynosić ok. 100 metrów i będą to jednostki o dużych możliwościach, wykorzystując atuty swojej klasy. Kluczowe ma być w nich uzbrojenie do zwalczania celów powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). Prace projektowe rozpoczęły się w czerwcu ub.r, a w planach są cztery jednostki o nazwach Halmstad, Luleå, Norrköping i Trelleborg. Luleå będzie najpewniej pierwszą z jednostek, z racji że w informacji prasowej podano, że tak ma nazywać się cała seria. Poza podaną długością nie są podane inne dane o wymiarach czy potencjalnym uzbrojeniu, niemniej pojawiają się sugestie o możliwych konotacjach z trwającym fińskim programem wielozadaniowych, dużych korwet typu Pohjanmaa, o długości 117 metrów i wyporności 4 300 ton. Ich wejście do służby jest planowane na lata 2028-2029, natomiast wstępną datą dla pierwszej z szwedzkich jednostek jest rok 2030.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów