Dwie potężne firmy żeglugowe, Carnival Corporation i Seaspan Corporation, wprowadzają na pokłady technologię Starlink od SpaceX, zmieniając zasady gry w łączności na morzu.
Carnival, lider rynku wycieczkowego, zakończył instalację Starlink na swoich ponad 90 statkach. Projekt, który rozpoczął się w grudniu 2022 roku, objął wszystkie marki koncernu.
– Postrzegamy tę technologię jako wygraną w trzech aspektach – zapewnia naszym gościom większą elastyczność w pozostawaniu w kontakcie podczas wakacji, umożliwia naszej załodze utrzymywanie kontaktu z przyjaciółmi i rodziną oraz usprawnia nasze systemy operacyjne na pokładzie – mówi Josh Weinstein, CEO Carnival Corporation.
Seaspan, armator zarządzający flotą 165 statków kontenerowych, również wdrożył Starlink na swoich jednostkach.
– Lepsza łączność na pokładzie naszych statków oznacza bardziej efektywne operacje i lepsze warunki pracy dla załogi – podkreśla Torsten Holst Pedersen, dyrektor operacyjny Seaspan.
Wdrożenie Starlink przez te firmy wpisuje się w szerszy trend cyfryzacji sektora morskiego. Tradycyjne systemy satelitarne były drogie i oferowały ograniczoną przepustowość. Starlink, dzięki sieci satelitów na niskiej orbicie, zapewnia szerokopasmową łączność o niskiej latencji, co jest kluczowe w erze rosnącego zapotrzebowania na transfer danych.
Technologia Starlink oferuje szereg potencjalnych korzyści dla sektora morskiego:
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk