Czterdziestu trzech migrantów uratowanych na Morzu Śródziemnym i przewiezionych do ośrodków w Albanii utworzonych przez włoskie władze trafi do Włoch. Sąd w Rzymie nie utrzymał w piątek decyzji zatwierdzającej ich pobyt w tych ośrodkach. To już trzecia taka decyzja w minionych miesiącach.
Dwa ośrodki dla migrantów w Albanii zostały utworzone na mocy porozumienia między rządami w Rzymie i w Tiranie zawartego w 2023 roku. Władze Albanii postanowiły w ten sposób pomóc Włochom w uporaniu się z dużą falą migracyjną.
Ich utworzenie miało też zniechęcać migrantów do wyruszenia w drogę w kierunku wybrzeży Włoch, bo na mocy umowy nie trafią oni do tego kraju, ale prosto z morza do Albanii, a więc do państwa, które nie należy do Unii Europejskiej. Tam mają być rozpatrywane ich wnioski o azyl.
Podobnie jak w dwóch poprzednich przypadkach, dotyczących wówczas grup kilkunastu migrantów, wydział sądu w Rzymie do spraw migracji nie zatwierdził decyzji o dalszym pozostaniu w Albanii wszystkich 43 przewiezionych tam mężczyzn. Po kilku dniach pobytu w tamtejszym ośrodku trafią do Włoch.
Jak podała agencja Ansa, sędziowie zawiesili decyzję w ich sprawie i przekazali ją Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W sobotę statek przewiezie wszystkich do Włoch. Ośrodki dla migrantów w Albanii będą znów puste.
Ich utworzenie ostro krytykuje centrolewicowa opozycja, argumentując, że rząd przeznaczył na nie niepotrzebnie kilkaset milionów euro.
Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)
sw/ kar/
AKTUALIZACJA 15:55
Trzecia grupa migrantów opuściła ośrodek w Albanii na mocy decyzji sądu
Z Albanii wyruszyła w sobotę do Bari we Włoszech łódź patrolowa z 43 migrantami na pokładzie, którzy na mocy decyzji sądu w Rzymie opuścili albański ośrodek i muszą trafić do takiej placówki w Italii. Po raz trzeci władzom Włoch nie powiodło się umieszczenie migrantów w Albanii na podstawie umowy z Tiraną.
W piątek wydział sądu w Rzymie do spraw migracji nie zatwierdził decyzji o umieszczeniu uratowanych na morzu migrantów, którzy płynęli do Włoch, w albańskich ośrodkach, a więc poza UE. Porozumienie o ich utworzeniu zawarły w 2023 roku rządy obu krajów. Dwa ośrodki zostały sfinansowane przez stronę włoską i są przez nią nadzorowane. Migranci mają w nich czekać na rozpatrzenie wniosków o azyl.
Władze w Tiranie postanowiły w ten sposób pomóc Włochom zmagającym się z falą migracyjną.
Trzecia już grupa migrantów - 43 mężczyzn z Bangladeszu i Egiptu - przywieziona została statkiem do Albanii we wtorek. Przebywali w tamtejszym ośrodku cztery doby.
Gdy sąd nie utrzymał w mocy decyzji o ich pobycie i nakazał ich odesłanie do Włoch, wsiedli na pokład jednostki, która zawiezie ich do Bari w Apulii.
Takie orzeczenia sądu, jakie zapadły w ostatnich miesiącach, wywołały poważne napięcia między centroprawicową koalicją premier Giorgii Meloni a włoskimi sędziami. Według sądu kraje pochodzenia migrantów - Bangladesz i Egipt, nie są krajami bezpiecznymi, a zatem mogą oni przebywać we włoskich placówkach.
Agencja ANSA, powołując się na źródła w MSW w Rzymie, podała, że rząd zamierza dalej realizować protokół podpisany z Albanią w ramach walki z nielegalną imigracją.
Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)
sw/ mal/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych