Ukraińskie władze poinformowały, że dopełniono formalności w związku z likwidacją Inspektoratu Szkolenia i Certyfikacji Marynarzy (Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків). Od teraz to Administracja Żeglugi jest jedynym organem uprawnionym do wydawania marynarzom w kraju dokumentów kwalifikacyjnych.
Informację na temat zmian regulacyjnych podał na portalu Facebook szef Państwowej Służby Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej, Ewgienij Ignatenko. Wskazał, że związane z tym prace rozpoczęły się w 2022 roku, co wiązało się ze zmianami regulacyjnymi, prawnymi oraz odwołaniami do organów ścigania.
Przedsięwzięcie miało związek z narastającą od lat krytyką Inspektoratu, który odgrywał decyzyjną funkcję w procesie dyplomowania marynarzy. Przy jego udziale administracja morska podpisała umowy o uznawaniu ukraińskich dyplomów marynarskich z 53 krajami. Pracownicy instytucji opracowywali i publikowali liczne materiały informacyjne, szkoleniowe i referencyjne dotyczące szkoleń, oceny kompetencji i certyfikacji marynarzy, przygotowują także raporty dla IMO i wielu innych, międzynarodowych oraz zagranicznych organizacji. Niemniej spływało na nią wiele skarg w związku z nieprawidłowościami, a także była określona jako "nie mająca zaufania", a inne ukraińskie instytucje oraz portale informacyjne podają, że wynikało to choćby z wykrytej skali korupcji w związku z przyjmowaniem i akceptowaniem wniosków w związku z wydawaniem uprawnień morskich. Podane na stronie Google opinie dt. instytucji podają także m.in. długość oczekiwania na weryfikację dokumentów, a także trudność z rejestracją czy też składaniem pism drogą elektroniczną.
- Osiągnęliśmy ten cel pomimo sprzeciwu osób, które były "zainteresowane" pracą Inspektoratu i wszelkimi możliwymi sposobami spowalniały proces likwidacji. Położyliśmy kres możliwości manipulowania istnieniem jakiejkolwiek innej organizacji, której kompetencje obejmowały kiedyś certyfikację marynarzy - podkreślił Ignatenko.
Jak podkreślił szef Państwowej Służby Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej, odtąd jedynym organem uprawnionym odtąd na Ukrainie do wydawania świadectw marynarzom jest Państwowa Służba ds. Transportu Morskiego, Żeglugi Śródlądowej i Żeglugi Ukrainy, określana też w skrócie jako Administracja Żeglugi. To centralny organ wykonawczy, mający realizować politykę państwa w dziedzinie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i żeglugi, kierowanym i koordynowanym przez Gabinet Ministrów Ukrainy za pośrednictwem wicepremiera ds. odbudowy Ukrainy - ministra ds. społeczności, terytoriów i rozwoju infrastruktury Ukrainy.
Do głównych zadań Administracji Żeglugi należy:
- wdrażanie polityki państwa w dziedzinie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i żeglugi;
- przedkładanie wniosków w sprawie promowania kształtowania polityki państwa w dziedzinie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i żeglugi morskiej do rozpatrzenia przez wicepremiera ds. odbudowy Ukrainy - ministra ds. społeczności, terytoriów i rozwoju infrastruktury Ukrainy;
- zapewnienie przestrzegania i wypełniania zobowiązań wynikających z międzynarodowych traktatów Ukrainy w dziedzinie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej;
- regulowanie morskiej żeglugi handlowej i żeglugi śródlądowej w ramach uprawnień określonych przez prawo;
- prowadzenie nadzoru państwowego w dziedzinie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i żeglugi;
- świadczenie usług administracyjnych w dziedzinie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i żeglugi zgodnie z przepisami prawa;
- wsparcie nawigacyjne i hydrograficzne dla żeglugi na morzu terytorialnym, morskich wodach wewnętrznych i śródlądowych drogach wodnych Ukrainy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych