• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kryzys na Morzu Czerwonym tematem 108. sesji IMO w Londynie

15.05.2024 10:15 Źródło: Międzynarodowa Organizacja Morska
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Kryzys na Morzu Czerwonym tematem 108. sesji IMO w Londynie

Partnerzy portalu

Fot. Międzynarodowa Organizacja Morska

W dniach 15-24 maja 2024 roku Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (Maritime Safety Committee, MSC) zbierze się osobiście na 108. sesji w siedzibie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Wśród głównych tematów poruszonych podczas wydarzenia będzie rozwiązanie trwającego od listopada 2023 roku problemu kryzysu żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.

Komitet Bezpieczeństwa na Morzu zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z bezpieczeństwem morskim i ochroną na morzu, które wchodzą w zakres IMO. Obejmuje to szeroki zakres zagadnień, w tym zwiększenie bezpieczeństwa morskiego, ustanowienie globalnych standardów bezpieczeństwa, kwestie ochrony osób na morzu, regulację działalności statków, piractwo i zbrojne napady na jednostki nawodne, cyberbezpieczeństwo, a także ochrona zdrowia w związku z emisją gazów cieplarnianych.  Podczas spotkania w Londynie instytucja zajmie się kwestią bezpieczeństwa morskiego w regionie Morza Czerwonego. Od czasu porwania MV Galaxy Leader w listopadzie 2023 roku, który nadal jest przetrzymywany, doszło do ponad 40 incydentów, w których grożono lub atakowano statki na południowym Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Łącznie kilkanaście z nich zostało uszkodzonych w różnym stopniu, w efekcie jeden zatonął, a drugi został porzucony przez załogę z powodu szkód. Ataki te, wymierzone w cywilną żeglugę spowodowały śmierć trzech marynarzy i obrażenia u kilku innych. Ponadto Komitet zwrócił uwagę, że działalność bojowników Huti nie pozostaje bez wpływu na środowisko i handel dalekomorski.

W związku z atakami na statki czołowi armatorzy zdecydowali się omijać trasę przechodzącą przez Kanał Sueski, decydując się na opływanie Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki, co wpłynęło na wydłużenie transportu morskiego, wzrost cen oraz zakłócenie łańcucha dostaw. Dyrektor Kanału Sueskiego Ossama Rabiee podkreślił w rozmowie z dnia 25 stycznia br. z sekretarzem Międzynarodowej Organizacji Morskiej Arsenio Dominguezem, że wydłużenie tras morskich wpływa na zwiększenie emisji CO2 i zaburza plan dekarbonizacji żeglugi. Koszty związane z transportem przez zbiornikowce miały wzrosnąć nawet o ponad 100% dotychczasowej wartości, a w przypadku kontenerowców o ok. 1/4 lub 1/3. Gdy z powodu zagrożeń wzrósł ruch statków zatrzymujących się choćby w południowoafrykańskich portach, jednocześnie na północy, szczególnie w Egipcie notuje się ogromne straty gospodarki, głównie branż powiązanych z żeglugą. Liczba tranzytów przez Kanał Sueski spadała od momentu rozpoczęcia ataków o 10% wraz z każdym miesiącem, stąd obecnie jednostek morskich płacących za pokonywanie przeprawy ma być mniejsza o blisko 1/3, a zyski z tego tytułu spadły o 40-50%.

Podczas 108. sesji IMO, której będą przewodniczyć Mayte Medina z USA i Theofilos Mozas z Grecji zostaną omówione również inne zagadnienia, jak

- opracowanie kodeksu dla autonomicznych statków (Maritime Autonomous Surface Ships - MASS), aby zapewnić, że te jednostki będą działać bezpiecznie, w tym obok konwencjonalnych;
- opracowanie ram regulacyjnych w zakresie bezpieczeństwa w celu wsparcia redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków wykorzystujących nowe technologie i paliwa alternatywne;
- przegląd wytycznych dotyczących zarządzania ryzykiem cybernetycznym na morzu; 
- przeciwdziałanie przemocy i nękaniu w sektorze morskim,  czyli zapobieganie i reagowanie na przemoc i molestowanie w sektorze morskim, w tym molestowanis seksualnego, zastraszania i napaści na tle seksualnym;
- szkolenie i certyfikacja personelu statków rybackich - zmieniony traktat i nowy kodeks do przyjęcia; 
 - wytyczne dotyczące badań lekarskich rybaków - do zatwierdzenia;  
- zmiany do konwencji SOLAS z 1974 r. i powiązanych instrumentów - do przyjęcia;
- aktualizacje dotyczące piractwa i napadów z bronią w ręku - do rozważenia;
- sprawozdania podkomitetów - zatwierdzenie różnych zestawów przepisów.

Z planami sesji Międzynarodowej Organizacji Morskiej można zapoznać się na jej stronie.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.