Sejmowa komisja gospodarki morskiej wprowadziła w czwartek techniczne poprawki do projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej. Nowela wdroży unijne przepisy w zakresie kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej.
W czwartek na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej.
Jak tłumaczył podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, projekt noweli to transpozycja prawa unijnego dotycząca ujednolicenia wymogów kwalifikacyjnych, zapewnienia odpowiednich procedur wydłużania i wydawania dokumentów związanych z żeglugą. Projekt, jak zaznaczył wiceminister, jest nowelizacją przepisów i uznania kwalifikacji wydawanych przez inne państwa, określa ramy funkcjonowania komisji egzaminacyjnej, procedury zawieszania i wycofywania kwalifikacji oraz innych dokumentów związanych z żeglugą śródlądową.
Biuro legislacyjne zgłosiło uwagi do kilkunastu proponowanych w projekcie zmian. W zdecydowanej większości miały one charakter redakcyjny, doprecyzowujący i zmieniający wskazane w projekcie sformułowania. Strona rządowa zaakceptowała większość z tych uwag, z kolei komisja bez sprzeciwu przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy, wraz z poprawkami uzgodnionymi pomiędzy rządem a biurem legislacyjnym.
Nowelizacja dwóch ustaw o żegludze śródlądowej oraz o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej ma pozwolić na pełne wdrożenie dyrektywy unijnej, co jest niezbędne - jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu - do zapewnienia prawidłowego i zgodnego z obowiązującymi regulacjami międzynarodowymi ujednoliconego systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej. Ujednolicenie to ma zapewnić bezpieczeństwo żeglugi śródlądowej, a także pozwolić na uznawanie ważności wydawanych dokumentów kwalifikacyjnych, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych.
Inga Domurat
ing/ mick/
fot. Depositphotos
Konferencja dt. bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu Wisły z udziałem ministra infrastruktury
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji
Nowi wiceprezesowie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego
Bandera, armator, wynagrodzenie - marynarskie podatki w praktyce
Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających