Sejmowa komisja gospodarki morskiej wprowadziła w czwartek techniczne poprawki do projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej. Nowela wdroży unijne przepisy w zakresie kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej.
W czwartek na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej.
Jak tłumaczył podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, projekt noweli to transpozycja prawa unijnego dotycząca ujednolicenia wymogów kwalifikacyjnych, zapewnienia odpowiednich procedur wydłużania i wydawania dokumentów związanych z żeglugą. Projekt, jak zaznaczył wiceminister, jest nowelizacją przepisów i uznania kwalifikacji wydawanych przez inne państwa, określa ramy funkcjonowania komisji egzaminacyjnej, procedury zawieszania i wycofywania kwalifikacji oraz innych dokumentów związanych z żeglugą śródlądową.
Biuro legislacyjne zgłosiło uwagi do kilkunastu proponowanych w projekcie zmian. W zdecydowanej większości miały one charakter redakcyjny, doprecyzowujący i zmieniający wskazane w projekcie sformułowania. Strona rządowa zaakceptowała większość z tych uwag, z kolei komisja bez sprzeciwu przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy, wraz z poprawkami uzgodnionymi pomiędzy rządem a biurem legislacyjnym.
Nowelizacja dwóch ustaw o żegludze śródlądowej oraz o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej ma pozwolić na pełne wdrożenie dyrektywy unijnej, co jest niezbędne - jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu - do zapewnienia prawidłowego i zgodnego z obowiązującymi regulacjami międzynarodowymi ujednoliconego systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej. Ujednolicenie to ma zapewnić bezpieczeństwo żeglugi śródlądowej, a także pozwolić na uznawanie ważności wydawanych dokumentów kwalifikacyjnych, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych.
Inga Domurat
ing/ mick/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych