Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych. Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
Jak zaznaczył w Sejmie wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów.
"Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych" - dodał. Jak wyjaśnił, nowelizacja umożliwi wybudowanie przez administrację morską takich portów.
Według Witkowskiego najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.
Wyjaśnił, że projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów, które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy.
Dodał, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.
Witkowskie zwrócił ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.
Wskazał, że projektowana nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co - jak ocenił - ma zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i śródlądowej.
Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej