• <
mewo_2022

Projekt nowelizacji ustawy, która ma umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych

zk

27.10.2022 21:22 Źródło: PAP
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Projekt nowelizacji ustawy, która ma umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych

Partnerzy portalu

Projekt nowelizacji ustawy, która ma umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych - GospodarkaMorska.pl
Fot. gov.pl

Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych. Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Jak zaznaczył w Sejmie wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów.

"Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych" - dodał. Jak wyjaśnił, nowelizacja umożliwi wybudowanie przez administrację morską takich portów.

Według Witkowskiego najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.

Wyjaśnił, że projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów, które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy.

Dodał, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.

Witkowskie zwrócił ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.

Wskazał, że projektowana nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co - jak ocenił - ma zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i śródlądowej.

Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.