Unijni ministrowie spraw wewnętrznych zadecydowali w czwartek w Brukseli o zniesieniu od 1 stycznia 2025 roku kontroli podróżnych na granicach lądowych z Bułgarią i Rumunią. Oba kraje starały się o wejście do pełnej strefy Schengen od chwili przystąpienia do UE w 2007 r.
Dołączając do UE, Rumunia i Bułgaria przyjęły część przepisów Schengen, w tym dotyczących kontroli na granicach zewnętrznych Unii, współpracy służb policyjnych oraz stosowania sytemu informacyjnego Schengen. Nie były jednak pełnoprawnymi członkami strefy.
Pod koniec grudnia 2023 r. państwa członkowskie przyjęły decyzję o wprowadzeniu w tych państwach pozostałych zapisów Schengen oraz o zniesieniu od 31 marca 2024 r. kontroli na granicach wewnętrznych UE w powietrzu i na morzu. Dzięki czwartkowej decyzji od nowego roku znikną również kontrole na granicach lądowych z Bułgarią i Rumunią.
Minister spraw wewnętrznych Tomasz Siemoniak, który bierze udział w posiedzeniu w Brukseli, określił to jako "historyczny moment". "Historyczny dla całej strefy Schengen, ale przede wszystkim dla naszych rumuńskich i bułgarskich partnerów, którzy przez lata o to zabiegali" - powiedział.
Decyzję państw członkowskich skomentowała też przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, która napisała w czwartek rano na platformie X, że Rumunia i Bułgaria będą "w pełni w Schengen, gdzie przynależą".
Schengen to największa strefa swobodnego podróżowania na świecie. Po raz pierwszy kontrole graniczne zostały zniesione w 1985 roku między Francją, Niemcami, Belgią, Holandią i Luksemburgiem. Strefa obejmuje obecnie 29 krajów (25 z 27 państw członkowskich, a także Islandię, Liechtenstein, Norwegię i Szwajcarię), zamieszkanych łącznie przez 420 mln osób. Jak dotąd nie zostały jeszcze zniesione kontrole na granicach wewnętrznych z Cyprem, do Schengen nie należy też Irlandia.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)
jowi/ akl/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych