• <

Wynik wyszukiwania - "dekarbonizacja" - Wiadomości

Gdynia z wizytą w Gdańsku. Kontenerowiec OOCL Gdynia w terminalu Baltic Hub

Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
01.12.2023

Hanwha Ocean zdobywa zamówienie na największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
24.11.2023

Niemiecki rząd dofinansowuje dekarbonizację żeglugi przybrzeżnej

Gerdes Green, spółka joint-verture Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes współpracująca z Damen, otrzymała od niemieckiego rządu dotację na inwestycję w związku z zamówionymi statkami Damen Combi Freighter (CF) 3850, które mają zostać w wyposażone w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne rozwiązania dla żeglugi. Wpisuje się to w politykę władz Niemiec odnośnie wspierania dekarbonizacji branży morskiej i związanych z tym przedsięwzięć.
23.11.2023

W niemieckim Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy

Wydarzenie było połączone z wizytą króla Holandii Wilhelma-Aleksandra, który odbywa podróż po Nadrenii Północnej-Westfalii i zapoznaje się z działalnością firmy i instytucji w kraju, zaangażowanych w wodorowe projekty. Organizowany drogą morską transport ekologicznego surowca dla przemysłu chemicznego we współpracy m.in. z Portem Rotterdam będzie się odbywać w systemie trójmodalnym, łączącym transport żeglugowy, samochodowy i kolejowy.
23.11.2023

Maersk z przełomową umową na dostawy metanolu w związku z dekarbonizacją swojej floty

A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
22.11.2023

ONE zamawia 12 kontenerowców zasilanych metanolem

Singapurski gigant żeglugowy Ocean Network Express (ONE) złożył zamówienie na kolejną partię statków z ekologicznym napędem. W ten sposób jeden z czołowych graczy branży morskiej dołącza do pozostałych, aby wyznaczyć w niej nowe standardy.
22.11.2023

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

Jądrowy zawrót głowy. Dylematy instruktorki tańca?

W Polsce zapadła decyzja o budowie elektrowni jądrowej. Zaawansowane są prace związane z instalacjami morskiej energetyki wiatrowej. Instalacje fotowoltaiczne na dachach domów i farmy woltaiczne oraz grupy wiatraków stał się codziennością w polskim krajobrazie. Nasuwa się więc pytanie: co będzie podstawowym, a co pomocniczym źródłem energii w przyszłości?
11.11.2023

To będzie największe przedsięwzięcie w zakresie instalacji nowoczesnego ożaglowania na statku. Czegoś takiego jeszcze nie było

Brazylijski gigant górniczy Vale S.A. ogłosił, że zainstaluje pięć żagli Rotor Sails od firmy Anemoi Marine Technologies Ltd., jednego z wiodących na świecie dostawców technologii napędu wspomaganego wiatrem dla statków komercyjnych. Znajdzie się on na statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton, należącego do omańskiego armatora Asyad.
08.11.2023

Ruszają prace nad pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym amoniakiem

Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
07.11.2023

Brytyjski rząd zamierza co roku wydawać nowe licencje na wydobycie ropy i gazu

Brytyjski rząd ogłosił w poniedziałek, że zamierza regularnie, co roku, wydawać nowe licencje na wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego z Morza Północnego. Wydobyciu paliw kopalnych sprzeciwiają się aktywiści klimatyczni, ale rząd przekonuje, że zwiększy to bezpieczeństwo energetyczne.
06.11.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Royal IHC zbuduje nową, ekologiczną pogłębiarkę dla Boskalis

Boskalis podpisał kontrakt z holenderską firmą Royal IHC na budowę dużej, nowoczesnej pogłębiarki nasiębiernej ssącej ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger, TSHD). Przyznanie zamówienia następuje po obszernej fazie projektowania. Statek będzie miał zbiornik o pojemności 31 000 m3 i zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w stoczni IHC w Krimpen aan den IJsselw Holandii.
27.10.2023

PGE i GE przetestują produkcję zielonego wodoru z morskiej turbiny wiatrowej

PGE SA i GE (GE Wind France SAS i GE Power Sp. z o.o.) podpisały umowę dotyczącą rozwoju projektu mającego na celu przetestowanie produkcji zielonego wodoru przy użyciu morskiej turbiny wiatrowej GE.
26.10.2023

Polska będzie w stanie wyprodukować milion ton zielonego wodoru

Przemysł czeka na tańsze źródła energii – rozwiązaniem może być wodór – tak zgodnie twierdzą eksperci. Beneficjentem będzie także sektor TSL, w tym zarówno transport ciężki jak i komunikacja miejska.
25.10.2023

Kolejny gracz w wyścigu o metanol. Wallenius Wilhelmsen potwierdza zamówienie na 12 ekologicznych samochodowców

Mająca siedzibę w Norwegii firma z branży żeglugowej podpisała kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard Co., Ltd. na budowę czterech statków PCTC klasy Shaper, zasilanych metanolem, z opcją na budowę ośmiu kolejnych. W ten sposób transport pojazdów osobowych ma pozostawać przyjazny dla środowiska, zgodnie z polityką dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2.
24.10.2023

Nietypowy, "polski" akcent w Chinach. Megakontenerowiec został nazwany na cześć miasta Gdynia

Kolejne firmy branży transportowej ścigają się w wprowadzaniu statków transportowych. Wśród nich jest przedsiębiorstwo Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL), które zorganizowało w stoczni Dalian COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. (DACKS) ceremonię nadania nazwy swojej nowej, "zielonej" jednostce. Jest w tym swoisty polski akcent, gdyż nowy kontenerowiec został nazwany na cześć miasta Gdynia.
16.10.2023

Baltexpo 2023: Porty przyszłości – od wolumenu do wartości

Drugiego dnia odbywających się w gdańskim AmberExpo targów morskich Baltexpo ważnym tematem były porty, ich obecny stan oraz wizje na przyszłość. Podczas panelu Porty przyszłości – od wolumenu do wartości uczestnicy dyskusji skupili się na najnowszych trendach w gospodarce morskiej oraz handlu, a także obrazie europejskich portów w długiej perspektywie.
12.10.2023

Oslo i Rotterdam współpracują na rzecz ekologicznej żeglugi

Miasta Rotterdam i Oslo podpisują protokół ustaleń w sprawie nowego zielonego korytarza, przewidując zwodowanie bezemisyjnych kontenerowców nowej generacji firmy Samskip. W ramach umowy wzmacniającej swoje długotrwałe relacje dwa z wiodących europejskich portów przesiadkowych zobowiązują się do przyspieszenia ekologicznej transformacji w żegludze, aby wesprzeć debiut ekologicznych statków napędzanych wodorem.
12.10.2023

Damen z potwierdzeniem zgody na projekty statków napędzanych metanolem

Począwszy od lata 2022 roku, współpracując z towarzystwem klasyfikacyjnym Bureau Veritas, Damen opracował i uzyskał zgodę na projekty kompaktowych statków napędzanych metanolem. Zbiorniki LNG wyznaczają standardy dla tego rodzaju paliwa, jednak ich wielkość spowodowała, że obowiązują zasady bardzo odmienne od tych wymaganych na znacznie mniejszych statkach. Potrzebne było nowe podejście do projektowania, aby można je było zastosować w jednostkach roboczych.
11.10.2023

Fincantieri zbuduje dwupaliwowy prom RoPax napędzany LNG

Nowy prom, będący w całości własnością regionu Sycylia i w całości wyprodukowany na wyspie, będzie obsługiwał trasy do Lampedusy i Pantellerii. Prezydent Sycylii Renato Schifani oraz dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Fincantieri Pierroberto Folgiero podpisali 9 października br. umowę na budowę nowego promu (Ropax klasy A) w Palazzo d'Orleans, w obecności radnego regionalnego ds. infrastruktury i mobilności Alessandro Aricò, za podstawową kwotę oferty wynoszącą prawie 120 milionów euro.
09.10.2023

W stoczni Hyundai Heavy Industries zwodowano kolejny statek dla Maersk napędzany metanolem

Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
09.10.2023

Seaspan i AES podpisują protokół ustaleń w sprawie współpracy związanej z bunkrowaniem LNG

W ramach 3. Międzynarodowego Globalnego Forum LNG, które odbyło się w Kartagenie w Kolumbii, Seaspan podpisał protokół ustaleń (MoU) z globalną firmą energetyczną AES. Współpraca ta ma na celu głównie świadczenie usług bunkrowania skroplonym gazem ziemnym (LNG) dla statków żeglugowych przepływających przez Kanał Panamski , a także zbadanie możliwości świadczenia tych i podobnych usług na rynkach regionalnych w obszarze wpływu terminala LNG Costa Norte.
06.10.2023

PortXL i GTT współpracują w celu przyspieszenia innowacji w przemyśle morskim

Holenderski akcelerator star-upów morskich PortXL i GTT, francuska grupą technologiczna i inżynieryjna specjalizująca się w systemach bezpieczeństwa z membranami kriogenicznymi do transportu i przechowywania skroplonych gazów, tworzą strategiczne partnerstwo w celu stymulowania postępów w transformacji energetycznej w branży morskiej. Współpraca ma przygotować grunt pod przedsiębiorczą podróż w kierunku przekształcenia przemysłu morskiego poprzez innowacje.
04.10.2023

Hapag-Lloyd wciela do swojej floty Berlin Express. To pierwsza jednostka z najnowszej serii

Gigant branży kontenerowej oficjalnie powitał w swojej flocie pierwszy statek klasy Hamburg Express. Ma on znacząco wpłynąć na zmianę obrazu branży morskiej i towarowej, pokazując że firma również angażuje się w ich dekarbonizację oraz obniżenie emisji CO2.
03.10.2023

Damel będzie rozwijać produkcję silników dla żeglugi śródlądowej

Według dostępnych analiz światowy rynek statków z napędem elektrycznym, który jeszcze kilka lat temu wart był niespełna 5 mld dolarów, do końca dekady osiągnie wartość ponad 16 mld dolarów. Jego rozwojowi sprzyjać będzie polityka Unii Europejskiej, która zakłada, że do 2030 roku 30%, a do 2050 roku aż 50% transportu towarowego na trasach dłuższych niż 300 km powinno się odbywać koleją lub szlakami wodnymi. W porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym łodzie emitują znacznie mniej CO2 na kilometr i przewiezioną tonę.
03.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie

Program Zielonej Żeglugi (GSP – Grønt Skipfartsprogram) powstał w Norwegii niespełna 10 lat temu. Obecnie rozwija kolejną, finalną fazę działania. Polska wspiera program uczestnictwem w projekcie ZEVInnovation – partnerstwa w wykorzystaniu najnowszych technologii w budowie statków zeroemisyjnych. CRIST, Grupa Technologiczna ASE i Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wspierają nasze firmy w rozwinięciu partnerstwa z firmami z Norwegii.
01.10.2023

MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem

MacGregor, część Cargotec, został wybrany do dostarczenia sprzętu RoRo dla dwóch pierwszych na świecie czystych i beezemisyjnych statków do przewozu samochodów i ciężarówek (Pure Car and Truck Carrier, PCTC), napędzanych metanolem dla firmy China Merchant Energy Shipping.
29.09.2023

Trzy japońskie firmy żeglugowe współpracują w celu utworzenia globalnego łańcucha dostaw skroplonego wodoru

Spółka Japan Suiso Energy, Ltd. (JSE) oraz trzy japońskie przedsiębiorstwa żeglugowe. Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. („K” LINE), Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) zgodziły się 12 września 2023 roku dołączyć do JSE Ocean, Ltd. (JSE Ocean), spółki zależnej JSE. JSE pozostaje większościowym akcjonariuszem z 50,2% akcji, podczas gdy przedsiębiorstwa żeglugowe posiadają po 16,6% akcji. Wiąże się to z dużymi przedsięwzięciami w związku z wprowadzaniem wodoru jako paliwa w transporcie i energetyce.
27.09.2023

W stoczni Meyer Werft odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę wycieczkowca Asuka III

W niemieckim Papenburgu rozpoczęła się budowa nowego statku pasażerskiego dla NYK Cruises, spółki należącej do japońskiej grupy żeglugowej NYK. Statek otrzyma nazwę Asuka III, a jego dostawa dla zamawiającego ma nastąpić w 2025 roku.
26.09.2023

MOL i Tsuneishi włączają się w "wyścig po metanol" i zamawiają swój pierwszy statek napędzany tym paliwem

Wedle dyrektywy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) odnośnie dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2 największe firmy branży morskiej dążą do stania się liderem ekologicznych przemian. Chcąc również zabezpieczyć swoje inwestycje poszukują alternatyw od konwencjonalnych paliw kopalnych, wykorzystując przy tym technologię dwupaliwową. Zainteresowaniem cieszą się napędy na LNG, wodór, czy też metanol.
21.09.2023

Drugi największy statek wycieczkowy na świecie zwodowany we Francji

Trwa budowa przyszłego Utopia of the Seas, który znajdzie się we flocie Royal Caribbean International. To szósta jednostka w klasie Oasis, która już w przyszłym roku ma rozpocząć działalność.
20.09.2023

Equinor dołączył do porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej

Jako firma biorąca aktywny udział w transformacji energetycznej Polski poprzez rozwijanie morskiej i lądowej energetyki odnawialnej, a także będąca jednym z głównych dostawców gazu do kraju poprzez Baltic Pipe, Equinor dołączył do grona sygnatariuszy porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej. Celem inicjatywy jest włączenie się w dialog i rozwój rynku związanego z technologiami, które norweski koncern traktuje jako kluczowe narzędzie zmniejszania emisyjności trudnych do dekarbonizacji sektorów przemysłu.
19.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
14.09.2023

Metanol w porcie. IAPH opracował zestaw procedur bezpieczeństwa. Polskie porty mają „gotowce” do wdrożenia

Metanol staje się potencjalnie alternatywnym paliwem bunkrowym w transporcie morskim. Jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2015 rośnie skala jego użycia w związku z rosnącym portfelem zamówień na statki w których są stosowane silniki dwupaliwowe, mogące wykorzystywać zielone paliwo. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie liczba statków korzystających z metanolu szybko wzrośnie, przewiduje IAPH (International Association of Ports and Harbours).
13.09.2023

Kurs na biopaliwa. Roczny popyt wyniesie 250 Mtoe w 2050 roku

W tym roku dobrze znana na Bałtyku firma Viking Line oferuje pasażerom możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania surowca zużywanego podczas podróży. Wkrótce operator szwedzki będzie oferować podobne rozwiązanie klientom cargo. Biopaliwa mają więc perspektywy, a kombinacja handlowa zaproponowana przez przedsiębiorstwo może zwielokrotnić popyt na ten rodzaj paliw.
10.09.2023

Auramarine zdobywa zamówienie na układ paliwowy metanolu dla statków od Terntank

Inwestując w rozwój systemów zasilania metanolem jako opłacalnym paliwem Auramarine zabezpieczył zamówienie na ich dostawę dla trzech hybrydowych tankowców o nośności 15 000 DWT dla firmy Terntank.
09.09.2023

Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

A.P. Moller-Maersk (Maersk) podpisał umowę z potentatem branży energetycznej Equinor, zabezpieczając w ten sposób dostawy ekologicznego metanolu dla swojego przełomowego statku zasilanego właśnie tym "zielonym paliwem" przez pierwsze miesiące jego eksploatacji, począwszy od września br, aż do I poł. przyszłego roku.
08.09.2023

Maersk finalizuje z Amazonem umowę na niskoemisyjne dostawy kontenerów

A.P. Moller - Maersk (Maersk) i Amazon sfinalizowały umowę na lata 2023-2024 na transport 20 000 kontenerów FFE (Forty Foot Equipment) przy użyciu "zielonego" biopaliwa w ramach oferty produktów oceanicznych Maersk "ECO Delivery". Maersk szacuje, że przyczyni się to do redukcji 44 600 ton CO2 w porównaniu z wykorzystaniem paliw kopalnych. Jest to również czwarty rok z rzędu, w którym Amazon i Maersk zorganizowały transport kontenerowy z wykorzystaniem opcji paliwowych o niskiej emisji gazów cieplarnianych.
06.09.2023

Deltamarin podpisuje kontrakt na samochodowce nowej generacji dla Neptune Lines

W ramach współpracy Deltamarin i Neptune Lines opracowano przyszłościową koncepcję promu PCTC (Pure Car and Truck Carrier), kładącą nacisk na aspekty środowiskowe, obok wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa. Kontrakt podpisany z wykonawcą Fujian Mawei Shipbuilding, stanowi bezpośrednią kontynuację prac i obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy statków.
05.09.2023

OceanScore i RWE łączą siły, aby zmniejszyć ryzyko emisji dzięki rozwiązaniu do zarządzania systemem EU ETS w żegludze

Zintegrowane rozwiązanie umożliwiające operatorom statków zarówno zarządzanie zobowiązaniami związanymi z emisjami, jak i handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w ramach nadchodzącego reżimu EU ETS dla żeglugi zostało uruchomione przez firmę OceanScore, specjalizującą się w danych morskich.
31.08.2023

Strategia partnerstwa dla offshore wind. RWE w Polsce

Pilna potrzeba dekarbonizacji sektora energetycznego kieruje uwagę wszystkich na rosnącą rolę energii odnawialnej. RWE, jako doświadczony deweloper branży OZE, dostrzega olbrzymi potencjał i znaczenie polskiego rynku offshore wind dla przyszłości energetycznej kraju. Między innymi o tym mieliśmy okazje porozmawiać z Pålem Coldevinem, wiceprezesem wykonawczym RWE Offshore Wind ds. rozwoju offshore w krajach nordyckich, Polsce i krajach bałtyckich, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
21.08.2023

Alfa Laval przyspiesza transformację paliwową dzięki systemowi FCM Methanol na statkach napędzanych metanolem

Alfa Laval stoi na czele transformacji paliwowej w przemyśle morskim dzięki swoim rozwiązaniom, wiedzy i doświadczeniu w zakresie wykorzystania metanolu. Ostatni projekt oparty na metanolu dla chińskiego armatora obejmuje instalację Alfa Laval FCM Methanol – systemu zasilania paliwem o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) na pokładzie czterech statków z silnikami WinGD. Projekt ten jest przełomowym osiągnięciem nie tylko dla Alfa Laval, ale także dla armatora, stoczni i projektanta silników. Pierwsze systemy zasilania silników met
21.08.2023

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.
17.08.2023

Innowacyjny wycieczkowiec Silver Nova wyrusza w dziewiczy rejs przez Adriatyk

Swój pierwszy rejs rozpoczął wyjątkowy statek wycieczkowy należący do Silversea Cruises. Napędzany LNG Silver Nova to pierwszy z przyszłej linii statków klasy Nova.
16.08.2023

Port w Portsmouth zasilany energią słoneczną

Zakończono instalację nowego systemu słonecznego i baterii na terenie portu w Portsmouth, który jest teraz w pełni operacyjny. Modernizacja ma wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 w myśl polityki dekarbonizacji branży morskiej.
14.08.2023

HMM zamawia w Chinach cztery wielozadaniowe statki transportowe

Jedna z największych firm żeglugowych, południowokoreański HMM, podpisała nowe zamówienie stoczniowe z China State Shipbuilding Corporation, spółką zależną Huangpu Wenchong, na nowe transportowce przeznaczone do prowadzenia zaawansowanych prac związanych z przeładunkami.
11.08.2023

COSCO stawia na statki napędzane LNG. Rozpoczyna się budowa pierwszego, zielonego gazowca

Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding rozpoczęła budowę pierwszego gazowca LNG dla COSCO Shipping Energy i Sinochem Petroleum.
10.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Zwodowano pierwszy elektryczny kontenerowiec dowozowy COSCO

Chiński armator COSCO Shipping zakończył z sukcesem próby wodne pierwszego elektrycznego kontenerowca żeglugi bliskiego zasięgu o pojemności 700 TEU. Statek został zbudowany w stoczni COSCO w Yangzhou i będzie pływał po drogach wodnych śródlądowych oraz trasach przybrzeżnych.
03.08.2023

Zielony fundusz z ARP będzie inwestował w transformację energetyczną Polski

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. uruchamia pierwszy zielony fundusz infrastrukturalny w Polsce, Polski Zielony Fundusz ARP, z którego finansowane będą inwestycje w zrównoważoną, dekarbonizującą się gospodarkę.
28.07.2023

Zielona paliwa coraz popularniejsze i dostępniejsze w branży morskiej

SEA-LNG, wspólna inicjatywa w branży morskiej powołana w celu wykazania komercyjnych i środowiskowych korzyści płynących z inwestycji w alternatywne paliwa, podzieliła się analizą rynku bunkrowania zielonego LNG, która pokazuje, że jest on obecnie dostępny w prawie siedemdziesięciu portach na całym świecie. Dane dotyczące zwiększonej dostępności bio-LNG jako paliwa żeglugowego zostały ujawnione w aktualizacji koalicji do internetowego narzędzia Bunker Navigator, które dostarcza informacji na temat dostępności bunkrowania paliw w
28.07.2023

Chrzest największego na świecie promu hybrydowego typu double-ended ferry w Wielkiej Brytanii

P&O Pioneer, największy na świecie prom hybrydowy typu double-ended ferry, został oficjalnie nazwany 27 lipca br. podczas ceremonii zorganizowanej przez brytyjskiego operatora promowego P&O Cruises w Dover w Wielkiej Brytanii.
27.07.2023

Unia Europejska przyjęła nowe przepisy o dekarbonizacji sektora morskiego

Większa ilość odnawialnych i niskoemisyjnych paliw pozwoli unijnemu sektorowi morskiemu zmniejszyć ślad węglowy – ma to zapewnić przyjęte przez Unię Europejską rozporządzenie o tzw. inicjatywie FuelEU Maritime.
26.07.2023

Barometr zagrożeń w shippingu 2023-2024. Kurs na rozwój zrównoważony

Niestabilność polityczna, finansowa i ataki cybernetyczne, utrata reputacji, a także transformacja energetyczna i prognozowane koszty emisji – to zestaw zagrożeń jakie wskazali armatorzy i menedżerowie flot w czasie badania przeprowadzonego przez International Chamber of Shipping (ICS).
24.07.2023

Meyer Werft dostarcza wycieczkowiec Silver Nova zamawiającemu

Niemiecka stocznia ogłosiła, że dostarczyła nowy, zaawansowany technologicznie i przede wszystkim ekologiczny statek wycieczkowy do Silversea Cruises.
21.07.2023

Pierwszy, napędzany metanolem kontenerowiec Maersk wyrusza w dziewiczy rejs

Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
21.07.2023

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
19.07.2023

Nowy sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej wybrany

Jak donosi agencja ONZ ds. żeglugi, rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (The International Maritime Organization's Council, IMO) wybrała Arsenio Antonio Domingueza Velasco z Panamy na stanowisko sekretarza generalnego.
18.07.2023

Pierwszy w pełni elektryczny holownik w Kanadzie przybywa do Vancouver

Spółka HaiSea Marine świętowała w tym tygodniu przybycie do miejsca przeznaczenia, świętowała przybycie pierwszego na świecie w pełni elektrycznego holownika, który po raz pierwszy przepłynął pod mostem Lions Gate, zmierzając do kanadyjskiego portu w Vancouver.
17.07.2023

Evergreen inwestuje 5 mld dolarów w statki napędzane metanolem

Tajwański gigant branży morskiej dołącza do wyścigu o pozycję lidera dekarbonizacji żeglugi. Firma poinformowała o swoich planach zakupowych, w ramach których inwestuje w statki napędzane zielonymi paliwami. W tym przypadku stawia na wykorzystanie metanolu.
12.07.2023

IMO krytykowane za zmienioną strategię dekarbonizacji

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w zeszłym tygodniu przyjęła zmienioną strategię dekarbonizacji globalnej żeglugi na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Nowa strategia zakłada dostosowanie sektora do celu porozumienia paryskiego w zakresie ocieplenia klimatu o 1,5ºC, ale grupy ekologiczne skrytykowały "niejasne zobowiązania", które zostały uzgodnione.
11.07.2023

Kalifornia zainwestuje 1,5 miliarda dolarów w modernizację infrastruktury portowej

Władze stanu Kalifornia ogłosiły wielki program inwestycyjny, mający na celu usprawnienie funkcjonowania portów i łańcucha dostaw poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju i wydajności, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa. Projekty otrzymujące fundusze stanowe obejmują modernizację portów w Los Angeles i Long Beach, najbardziej ruchliwych portów na półkuli zachodniej, a także innych portów morskich i śródlądowych.
10.07.2023

IMO przyjmuje zmienioną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi

Państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zebrane na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80), przyjęły strategię na 2023 roku w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, z ulepszonymi celami w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
07.07.2023

Ponant przedstawia projekt statku wycieczkowego napędzanego wiatrem i ogniwami paliwowymi

Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe jachtu nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że statek, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
06.07.2023

Sekretarz Generalny ONZ wzywa do zawarcia umowy o zerowej emisji dla żeglugi do 2050 roku

Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych Antonio Guterres wezwał w poniedziałek do osiągnięcia porozumienia w sprawie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku podczas kryzysowych rozmów żeglugowych w Londynie w tym tygodniu i wezwał do przyspieszenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji.
04.07.2023

Roberto Cazzulo nowym przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych

Podczas posiedzenia rady Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (International Association of Classification Societies, IACS) w Gdańsku odbyły się wybory na nowego przewodniczącego. Na obecną kadencję został wybrany dyrektor ds. ryzyka we włoskim towarzystwie klasyfikacyjnym RINA Roberto Cazzulo.
03.07.2023

Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.
26.06.2023

"Wietrzne skrzydła" od Bar Technologies otrzymują zatwierdzenie od DNV

Firma konsultingowa zajmująca się inżynierią morską opartą na symulacjach BAR Technologies (BARTech) otrzymała od towarzystwa klasyfikacyjnego DNV pełny certyfikat projektu homologacji typu (TADC) dla swojej technologii napędu wiatrowego.
20.06.2023

Cargill chce zrewolucjonizować żeglugę śródlądową czarterując jednostki z napędem elektrycznym

Firma będzie korzystać z zeroemisyjnych pchaczy i barek Kotug International do transportu ziaren kakaowych z portu w Amsterdamie do fabryki kakao w Zaandam. W pełni zelektryfikowane jednostki nawodne mają nie tylko eliminować emisję CO2, jak i hałas w transporcie rzecznym.
12.06.2023

WinGD i Mitsubishi Shipbuilding podpisują MoU dotyczące współpracy w zakresie amoniaku

Szwajcarska firma z branży morskiej energetyki WinGD oraz japoński producent statków i deweloper technologii Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd. podpisały protokół ustaleń (MoU) w celu nawiązania współpracy w zakresie statków napędzanych amoniakiem.
08.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
07.06.2023

ONE odbiera swój pierwszy statek o pojemności 24 000 TEU

Japan Marine United Corporation's Kure Shipyard dostarczył pierwszy z sześciu statków klasy Megamax zamówionych przez morskiego giganta przewozowego ONE, 400-metrowy ONE Innovation.
07.06.2023

BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru

Fińsko-brytyjski duet technologicznej branży morskiej dąży do urzeczywistnienia innowacyjnego projektu budowy kontenerowców Aframax napędzanych siłą wiatru. Powrót do historycznych rozwiązań ma być kluczem do dekarbonizacji żeglugi.
06.06.2023

Kongsberg Maritime przedstawia projekty statków offshore nowej generacji

Norweskie przedsiębiorstwo technologiczne zaprezentowało szereg nowych projektów jednostek nawodnych do obsługi branży offshore w ramach swojego portfolio. Nowe statki do obsługi kotwic (AHT) oraz do zaopatrywania platform (PSV) mogą być zasilane w alternatywne źródła energii i paliwa, takie jak metanol, amoniak i baterie hybrydowe.
06.06.2023

Nauta wykorzystuje grafen w przemyśle stoczniowym

W Stoczni Remontowej Nauta S.A. odbyła się pierwsza aplikacja powłoki morskiej na bazie grafenu XGIT-PROP, nałożonej na śrubę napędową statku.
31.05.2023

Odmowy przyłączenia do sieci zabiją rozwój zielonych paliw w Polsce?

W ubiegłym roku projekty OZE, które złożyły wnioski o przyłączenie do sieci, o łącznej mocy ponad 50 GW, dostały w tej sprawie odmowy. Stawia to pod znakiem zapytania rozwój w najbliższym czasie inwestycji w "zieloną energię" w Polsce.
24.05.2023

Grupa Orlen na konferencji GAZTERM. "Wzmacniamy niezależność gazową Polski"

W Międzyzdrojach rozpoczęła się 26. edycja konferencji Gazterm. Uczestniczy w niej międzynarodowe grono menadżerów, decydentów politycznych, naukowców i ekspertów, które dyskutuje na temat całego spektrum aktualnych problemów dotyczących rynku gazu oraz możliwych scenariuszy jego rozwoju i transformacji.
15.05.2023

Budowa mostów między ambicjami a rzeczywistością podczas pierwszej konferencji Nor-Shipping Offshore Wind

Nor-Shipping i Norwegian Energy Partners (NORWEP) chcą rozwijać partnerstwo w ramach rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Plany oraz ich realizacja to tematy pierwszej konferencji Nor-Shipping Offshore Wind Conference, podczas której liderzy branży będą dyskutować o najnowszych wymaganiach, innowacjach i trendach w tym segmencie. Odbędzie się 7 czerwca w głównych obiektach wystawowych Nor-Shipping w Lillestrøm w Norwegii.
15.05.2023

Ponad stuletni żaglowiec handlowy powraca na morze w roli statku transportowego

Mający 111 lat De Tukker wyruszył w rejs z Holandii do Portugalii w ramach nowej, komercyjnej roli. Obsługiwany przez holenderski startup Eco Clipper ma otworzyć drogę dla rozwoju transportu morskiego z użyciem jednostek wyposażonych w żagle.
11.05.2023

4 mld dolarów na dekarbonizację amerykańskich portów

Administracja prezydenta Joe Bidena planuje przeznaczyć blisko 4 miliardów dolarów w celu polepszenia elektryfikacji amerykańskich portów i redukcji emisji CO2 z samochodów ciężarowych.
08.05.2023

Kamień milowy dla małego atomu na statkach

Losy brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma osiągnęła kamień milowy finansowania w wysokości 100 milionów dolarów na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
01.05.2023

Japonia. Pierwszy transport niskoemisyjnego amoniaku

Do Japonii dotarła pierwsza dostawa certyfikowanego niskoemisyjnego amoniaku. Na potrzeby Fuji Oil Company zrealizowały ją linie Mitsui O.S.K.
22.04.2023

Niemcy projektują przyszły system sieciowy. OZE będą zintegrowane z infrastrukturą wodorową

Do 25 kwietnia br. można składać uwagi do najnowszego projektu planu rozwoju sieci w Niemczech w latach 2037-2045. Po raz pierwszy plan uwzględnia system sieciowy będący podstawą osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2045 r. Dokument zakłada, że w 2037 r. Niemcy będą dysponować już rozbudowaną infrastrukturę wodorową.
18.04.2023

Zwodowano pierwszy statek napędzany metanolem dla Maersk

Zdaniem giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
14.04.2023

J. Lauritzen zamawia dwupaliwowe masowce w ramach dekarbonizacji branży morskiej

Duńska firma żeglugowa J. Lauritzen poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie budowy minimum dwóch masowców Kamsarmax o ładowności 81 200 dwt, które zostaną zbudowane przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding. Mają być wzorem działan na rzecz ograniczenia emisji CO2, stosując zasilanie zielonym metanolem i biodieslem.
06.04.2023

Silniki Wärtsilä przystosowane do użycia ekologicznych paliw zasilą ekologiczne tankowce

Fińska firma technologiczna otrzymała kontrakt na dostawę silników dla czterech nowych chemikaliowców o pojemności niemal 8 000 dwt, budowanych dla szwedzkiego armatora Erik Thun.
06.04.2023

Prom napędzany wodorem zaczyna kursować!

Norwegia zaznaczyła kolejny pierwszy krok w rozwoju żeglugi napędzanej wodorem. Po latach rozwoju MF Hydra, pierwszy komercyjny prom działający na ciekły wodór wszedł do regularnej eksploatacji. Statek jest pionierską jednostką w tej technologii i demonstracją potencjału wodoru, ale także pomoże zdefiniować zasady dla komercyjnej żeglugi napędzanej zielonym H2.
02.04.2023

Damen Maaskant oferuje przyszłościowe rozwiązanie dla rybaków w postaci trawlera 2607

Firma zaprezentowała nowy projekt trawlera do połowu krewetek z naciskiem na niskie zużycie paliwa. Oferta powstała z myślą o ułatwieniu pracy rybaków, która byłaby zgodna z prowadzoną przez firmę polityką dekarbonizacji rybołówstwa.
24.03.2023

Europejski Zielony Ład: Porozumienie w sprawie ograniczenia emisji CO2 z transportu morskiego dzięki zrównoważonym paliwom

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę, które zwiększa wkład sektora transportu morskiego w osiągnięcie ogólnounijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku oraz w osiągnięcie w 2050 roku neutralności klimatycznej.
24.03.2023

Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi

Konsorcjum globalnych organizacji żeglugowych oraz Inicjatywa Klimatyczna na Rzecz Ropy i Gazu (Oil and Gas Climate Initiative, OGCI) otrzymały 22 marca br. zgodę od amerykańskiej agencji certyfikacji statków (American Bureau of Shipping, ABS) na zastosowanie systemu wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie tankowca.
22.03.2023

Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem

Jedno z największych na świecie przedsiębiorstw żeglugowych, pochodzące z Danii, przyłącza się do działań w związku z dekarbonizacją żeglugi. Firma zaprezentowała projekt najnowszego statku, zasilanego dwupaliwowo, w tym ekologicznym metanolem.
21.03.2023

Transformacja energetyczna i przyszłość energetyki w Polsce. Startuje 37. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & 7. OZE POWER

Już 13-14 kwietnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbędzie się 37. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & 7. OZE POWER. To najważniejsze wydarzenie skierowane do sektora energetycznego po raz kolejny zgromadzi przedstawicieli zarządów kluczowych dla rynku podmiotów, administracji rządowej, ekspertów, przedstawicieli świata nauki oraz członków izb gospodarczych i stowarzyszeń branżowych.
20.03.2023

Baltic Ports for Climate - zdecydowane podejście do ambitnych celów

Pierwsza edycja Baltic Ports for Climate odbyła się dziś podczas konferencji Transport Week 2023 w Gdyni. Wydarzenie, będące nową inicjatywa Baltic Ports Organization (BPO), zorganizowane we współpracy z Actia Forum i z udziałem blisko 100 uczestników skupiło się na podejściu portów bałtyckich do odpowiedzialności wobec zmian klimatu.
15.03.2023

Redukcja emisji CO2 staje się istotna w działaniach infrastruktury portowej

Działania związane z operacjami przeładunkowymi stanowią jeden z powodów wysokiej emisji CO2 do atmosfery. Aby zachęcić do jej redukcji podczas operacjach lądowych i nowe przepisy stanowe, Port Oakland w Kalifornii zatwierdził rozporządzenie środowiskowe wymagające od operatorów opracowania planów zerowej emisji.
14.03.2023

Poznaj innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonej przyszłości przemysłu morskiego. Zbliża się międzynarodowa konferencja Marine Green Propulsion Solutions

Już w marcu w Szczecinie oraz w Gdańsku spotkają się przedstawiciele przedsiębiorstw opracowujących nowatorskie rozwiązania w zakresie ograniczania emisji z przemysłu morskiego. Gospodarzem konferencji jest spółka Phoenix Poland.
14.03.2023

Nowa oceaniczna linia drobnicowa DB Schenker z Bangladeszu do Polski wsparciem dla branży fashion

Nowe połączenie drobnicowe z portu Chittagong do Gdańska ma być odpowiedzią na potrzeby klientów głównie z szeroko pojętej branży fashion którzy importują towary z krajów takich jak Bangladesz, Indie czy Pakistan. Wiąże się to z rozwojem sieci połączeń oceanicznych z państwami Dalekiego Wschodu. Ma też zapewnić także redukcję emisji CO2 dzięki biopaliwom używanym przez poruszające się na tej trasie statki.
10.03.2023

Alfa Laval wprowadza pierwsze w przemyśle morskim separatory przystosowane do biopaliw

Biopaliwa są aktualną i dostępną opcją paliwową, która ma ogromne znaczenie dla klientów z branży morskiej w procesie dekarbonizacji. Alfa Laval jako pierwsza na rynku podejmuje bardzo praktycznie temat biopaliw i wprowadza serie separatorów zoptymalizowanych pod kątem biopaliw i ich modernizacji.
01.03.2023

Napędy wodorowe to przyszłość, ale małe firmy same sobie wodoru nie wyprodukują

Wiele się mówi o wodorze, jako energii przyszłości, pomimo, że technologia jego wytwarzania jest znana od dawna. Jak mówi Marcin Biegun, ekspert w zakresie projektowania i modelowania technologii wodorowych w mPower, bez wsparcia państwa i funduszy europejskich, nie ma szans na wdrożenie technologii wodorowych w elektromobilności.
20.02.2023

Modelowanie dekarbonizacyjne w strategiach firm

Walka z wysoką emisyjnością wszystkich sektorów gospodarki UE i USA nabiera tempa. Zagadnienia związane z potrzebą dekarbonizacji aktywów i przestawieniem produkcji na niskoemisyjne technologie przechodzą gwałtownie z „odległej w czasie alternatywy” do koniecznych do wdrożenia rozwiązań w najbliższej możliwej przyszłości. Poziom wykorzystania OZE wzrasta w prawie każdym sektorze. Dynamika zmian oraz ilość dostępnych technologii i rozwiązań na rynku także utrzymuje się na wysokim poziomie. Jak podejmować strategiczne decyzje inwes
16.02.2023

COSCO chce działac na rzecz innowacji w dziedzinie statków elektrycznych

Największy chiński armator COSCO tworzy przedsięwzięcie China Electric Ship Innovation Alliance. Do sojuszu przystąpiło 80 krajowych przedsiębiorstw, które mają otrzymać także wsparcie ze strony władz. Ma to ugruntować pozycję kraju jako jednego ze światowych liderów w zakresie elektryfikacji żeglugi.
16.02.2023

Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime DNV: Dekarbonizacja wymaga partnerstwa

Postęp w dekarbonizacji jest godny uznania, ale należy go przyspieszyć. Armatorzy muszą współpracować z innymi branżami i zainteresowanymi stronami, jeśli oczekujemy osiągnięcia bardziej ambitnych celów dekarbonizacji – podkreśla Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime, DNV w rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping.
15.02.2023

Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra

Deltamarin i Socatra podpisały umowę na podstawowy pakiet projektowy dotyczący konwersji w celu zainstalowania dwóch żagli rotorowych Norsepower na pokładzie statku dostarczającego chemikalia o nośności 50 000 dwt.
31.01.2023

DNV pomoże Szwecji wyznaczyć kierunki dekarbonizacji transportu masowych ładunków suchych

Niezależna firma certyfikacyjna DNV oraz organizacja Responsible Shipping Initiative (RSI) zrzeszająca szwedzkie firmy czarterujące suche ładunki masowe, rozpoczęły realizację studium wykonalności, którego celem jest opracowanie mapy drogowej dla kontraktacji nowych statków napędzanych paliwem ekologicznym.
18.01.2023

AKVA Group i Inseanergy współpracują w celu dekarbonizacji za pomocą pływających ogniw słonecznych

Producent sprzętu dla przemysłu rolniczego AKVA Group i norweska firma zajmująca się pływającymi energiami słonecznymi Inseanergy podpisały list intencyjny w sprawie dostawy i integracji rozwiązań w zakresie zielonej energii dla branży pozyskiwania żywności ze środowiska wodnego.
18.01.2023

Pierwszy japoński prom zasilany LNG rozpoczyna działalność

Do obsługi tras pasażerskich ruszył pierwszy z dwóch promów zasilanych LNG, należący do japońskiego armatora MOL. Sunflower Kurenai będzie obsługiwany przez związaną ze spółką firmą Ferry Sunflower Co.
16.01.2023

USA chcą dekarbonizować sektor transportu. Zmiany obejmą branżę morską

Sektor morski w USA odpowiedzialny jest za ok. 3% krajowych emisji zanieczyszczeń do powietrza, z czego za 1% odpowiedzialna jest żegluga. Amerykanie chcą dekarbonizować branżę, ale najpierw chcą postawić na badania i rozwój m.in. paliw alternatywnych.
12.01.2023

Norwegia chce ładować statki na terenie farm wiatrowych. Rząd dofinansuje projekt

Norweska grupa VARD poinformowała, że ich spółka córka Seaonic wraz z partnerami otrzymała 38 milionów koron norweskich (NOK) na realizację projektu budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie bezemisyjnych statków. Jednostki mają posłużyć m.in. do obsługi morskich farm wiatrowych.
29.12.2022

Morze Śródziemne będzie kontrolowane pod względem emisji tlenków siarki

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) osiągnęła porozumienie w sprawie zwiększenia ochrony Morza Śródziemnego poprzez znaczne zaostrzenie przepisów dotyczących spalin pochodzących ze statków. Nowe normy dotyczące paliw żeglugowych mają zmniejszyć emisję tlenków siarki na Morzu Śródziemnym o 80 proc.
23.12.2022

Przemysł morski chce się dekarbonizować, ale musi działać natychmiast

Przemysł morski musi podjąć natychmiastowe działania na bezprecedensową skalę, aby przybliżyć się do realizacji dekarbonizacji sektora zgodnie ze ścieżką wskazaną w porozumieniu paryskim – wynika z wniosków płynących z raportu Maritime Decarbonization Strategy, opublikowanego przez Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping.
21.12.2022

65 milionów euro na ekologię dla Portu Kłajpeda

65 milionów euro – na tyle opiewać będzie pożyczka, którą zarząd litewskiego portu w Kłajpedzie otrzyma na rozwijanie zielonych rozwiązań. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił jej Litwie w ramach rozwijania głównego portu morskiego w tym kraju.
19.12.2022

Satelity, informatyka i banki w służbie dekarbonizacji żeglugi

Rynek zastosowań informatycznych na rzecz dekarbonizacji osiągnął wartość 11 mld USD i dynamicznie rośnie. Technologie informatyczne mają znaczący wpływ na zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania statków na środowisko naturalne – twierdzą eksperci Thetius i Inmarsat Maritime i wytyczają 3 kroki cyfrowej dekarbonizacji.
17.12.2022

Amazon współpracuje ze Stena Line celem usprawnienia niskoemisyjnego dostarczania towarów

Największy dostawca paczek na świecie zwiększa udział w morskim transporcie towarowym na Bałtyku. W ramach starań o szybsze dostawy do klientów w całej Europie, Amazon zwiększa wykorzystanie krótkich tras drogą morską, celem rozwoju tej formy transportu i ograniczenia emisji CO2.
12.12.2022

Wärtsilä dołącza do inicjatywy dekarbonizacji w branży morskiej

Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i fińska grupa technologiczna Wärtsilä wzmocniły swoje bieżące partnerstwo podpisując umowę współpracy celem przyspieszenia przejścia w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w przemyśle morskim.
12.12.2022

Top 100 osób sprzyjających dekarbonizacji żeglugi. Polka w czołówce decydentów

Ursula von der Leyen, Magda Kopczyńska, Frans Timmermans i Adina Vălean z Komisji Europejskiej znalazły się na czołowych pozycjach „Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022”. Decyzje podjęte przez trzech komisarzy i dyrektora działu mobilności i transportu odcisnęły piętno na żegludze międzynarodowej, które będzie trwało przez co najmniej dwa lata – uzasadniają swoją decyzję eksperci, którzy projektowali ranking ludzi mających decydujący wpływ na zmiany w globalnym transporcie morskim w najbliższym okresie.
07.12.2022

Maersk: Dekarbonizacja wymaga inwestycji w zielone paliwa o wartości 2 bilionów dolarów

Jeden z liderów transportu morskiego A.P. Moller Maersk podkreśla, że dekarbonizacja branży morskiej wymaga przede wszystkim dostępu do zielonych paliw. Kluczowe są zakłady produkcyjne, na które będzie trzeba przeznaczyć 2 biliony dolarów w perspektywie 2050 roku.
06.12.2022

Jak wodór może skutecznie zdekarbonizować sektor morski?

Jak przemysł żeglugowy może zostać zdekarbonizowany dzięki zastosowaniu zielonego wodoru, aby osiągnąć cele zerowej emisji wytyczone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO)?
02.12.2022

Singapurski lider BW LPG rozszerza ofertę

Singapurska firma ogłosiła dziś na swojej stronie, że dokonała zakupu firmy LPG Trading Operations od spółki Vilma Oil.
24.11.2022

Metanol ograniczy emisje podczas układania kabli morskich

Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów.
23.11.2022

Zasilany LNG statek wpłynął do portu w Göteburgu

Nowo wybudowany statek napędzany LNG przybił do portu w Göteburgu. Jednostka już teraz spełnia wymogi IMO na rok 2030. Do Göteburga będzie przybijała raz w tygodniu.
22.11.2022

Nowy rekord produkcji energii morskiej. Dragon szwedzkiego Minesto

Po tym, jak uzyskał pozwolenia, wypłynął na wody Wysp Owczych. Już w październiku i listopadzie jego mikrosieć wyprodukowała rekordową ilość mocy. Dragon 4 to najnowszy produkt Minesto, szwedzkiej firmy specjalizującej się w zielonych innowacjach w branży morskiej.
22.11.2022

Druga bunkierka LNG zwodowana w stoczni w Korei

W środę w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd. (HMD) zwodowano jednostkę do bunkrowania LNG. To drugi tego typu statek budowany dla singapurskiego armatora FueLNG.
16.11.2022

Na COP27 uzgodniono ekologiczne szlaki morskie

Wielka Brytania, USA, Norwegia i Holandia zgodziły się na rozbudowę zeroemisyjnych szlaków żeglugowych między swoimi krajami. Do porozumienia doszło podczas szczytu COP27.
14.11.2022

Brytyjski rząd dofinansowuje zeroemisyjny USV na wodór

SEA-KIT International zabezpieczył finansowanie drugiej rundy rządowego konkursu dotyczącego czystej gospodarki morskiej.
10.11.2022

Maersk planuje zakład wyrobu odnawialnego metanolu za 10 mld euro

Budowę w Hiszpanii dużego zakładu metanolu odnawialnego służącego do zasilania statków towarowych przewiduje porozumienie z duńskim koncernem transportowym Maersk, które zawarł w czwartek rząd w Madrycie. Realizacja inwestycji ma kosztować 10 mld euro.
03.11.2022

Euronav zamawia z Chin tankowce zasilane amoniakiem i metanolem

Euronav pracuje w sprawie wprowadzenia na rynek tankowców zasilanych amoniakiem. Belgijska firma shippnigowa zamówiła ostatnio dwa ekologiczne Suezmaxy, które w przyszłości będą zasilanie amoniakiem i metanolem. Tankowce wyprodukuje chińska stocznia Daehan Shipbuilding Co.
24.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
16.10.2022

Tajna broń żeglugi

Branża żeglugowa stawia na efektywność. Dzięki wewnętrznym inicjatywom w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz zewnętrznym naciskom ze strony agencji regulacyjnych, operatorzy flot zaczynają podejmować kroki w celu zmniejszenia zużycia paliwa, poprawy jakości raportowania i transformacji rejsów, aby sprostać celom dekarbonizacyjnym określonym przez United Nations Global Compact i IMO.
15.10.2022

Dekarbonizacja branży morskiej? Odpowiedzią zielony metanol

Methanol Module. Tak nazywa się nowa technologia służąca przetwarzaniu odpadów organicznych w tzw. zielony metanol. Za rozwiązaniem stoi kalifornijska firma WasteFuel. Zaprezentowała je 19 września, podczas Generalnego Zgromadzenia ONZ i Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku.
20.09.2022

Pomimo kryzysu branża wiatrowa zamawia więcej turbin. Liderem Chiny

Według wyliczeń ośrodka analitycznego Wood Mackenzie, w drugim kwartale 2022 roku globalna branża wiatrowa przyjęła zlecenia na nowe turbiny o łącznej mocy 43 GW, z czego 35 GW przypadło na zamówienia z Chin.
16.09.2022

IRENA chce zwiększyć udział zielonego wodoru w przemyśle morskim

IRENA ustanowiła Zrzeszenie na rzecz Dekarbonizacji Przemysłu. Ma ambicje stać na czele zmiany gospodarki morskiej i wypełnić zobowiązania klimatyczne Porozumienia Paryskiego. W pierwszej kolejności stawia na wprowadzenie wodoru jako paliwa na statkach.
01.09.2022

Dekarbonizacja według IMO wymaga wsparcia

Nadchodząca debata na temat regulacji dotyczących gazów cieplarnianych i środków ekonomicznych w IMO wziął pod lupę zespół World Shipping Council (WSC) i sugeruje konieczność poprawy niektórych obszarów oraz szerokiego zrozumienia i porozumienia wielu stron o różnych interesach.
29.08.2022

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Frachty mogą wzrosnąć nawet o 30%. Zapłaci klient

Wszyscy zgadzają się, że trzeba zmniejszyć emisję szkodliwych substancji w wyniku aktywności człowieka. Po ponad dekadzie sporów i oporów, w maju większość państw zgodziła się co do potrzeby ustalenia ceny emisji dwutlenku węgla na emisje ze statków. Działacze kampanii okrzyknęli to „poważnym przełomem”. Klienci otrzymają ten „przełom” w fakturach za frachty.
23.08.2022

Projekt zeroemisyjnych wodorowych ogniw paliwowych bliższy komercjalizacji

Wspólny projekt zeroemisyjnych wodorowych ogniw paliwowych, realizowany od 2018 roku przez ABB i Ballard Power Systems (Ballard) otrzymał aprobatę AiP, dzięki czemu może zostać ukończony w ciągu najbliższych lat i zostać skomercjalizowany. Technologia posiada potencjał, jeśli chodzi o żeglugę na Bałtu.
19.08.2022

Singapur i Rotterdam utworzą "najdłuższy na świecie" zielony cyfrowy korytarz żeglugowy

Władze dwóch największych portów na świecie - w Singapurze i Rotterdamie, nawiązały współpracę w celu uruchomienia - według nich najdłuższego na świecie zielonego cyfrowego korytarza dla żeglugi.
15.08.2022

Cztery koła napędowe dekarbonizacji. Porty muszą wesprzeć żeglugę

Obszar techniczny, handlowy, regulacyjny i tzw. czwarta rewolucja spalania (alternatywne paliwa ekologiczne) to cztery grupy działań, które należy zrealizować, by osiągnąć postępy w dekarbonizacji żeglugi morskiej wymienił Philippos Phillis, prezes European Community Shipowners’ Associations (ECSA).
24.07.2022

40 proc. kontenerowców na baterie w 2030 roku. To możliwe twierdzą naukowcy z Berkeley

Szybkie spadki kosztów baterii przyspieszają perspektywy całkowicie elektrycznego międzyregionalnego transportu kontenerowego. Przy cenach baterii wynoszących 100 USD za kWh opłacalne będzie wprowadzenie statków elektrycznych do obsługi szlaków handlowych na trasach do 1500 km – twierdzą naukowcy z Energy and Resources Group, University of California, Berkeley.
24.07.2022

Uniwersytet Vaasa opracowuje wodorowy napęd dla statków

Fińscy naukowcy pracują nad elastycznym systemem paliwowym dla statków, w szczególności napędzanych wodorem.
23.07.2022

Offshore wind, fotowoltaika i atom zdekarbonizują Koreę Południową

W ocenie uznanego ośrodka analitycznego GlobalData, Korea Południowa ma realne szanse na osiągnięcie celów klimatycznych. Kluczem do ich realizacji będzie fotowoltaika oraz morska energetyka wiatrowa. Starania wspomoże także rozwój energetyki jądrowej.
07.07.2022

CCS: Fluxys i Equinor zdekarbonizują Europę

Obie firmy uzgodniły, że opracują duży projekt infrastrukturalny dotyczący transportu wychwyconego CO2 z emitorów do bezpiecznych składowisk na Morzu Północnym. Projekt jest na etapie studium wykonalności, a decyzja inwestycyjna ma zostać podjęta do 2025 roku.
30.06.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O wkraczaniu w nową epokę, z rozproszonymi źródłami energii i równym dostępem do zasobów [odcinek 6]

Dzisiaj premiera szóstego odcinka podcastu Uwaga wodór! O wkraczaniu w nową epokę, z rozproszonymi źródłami energii i równym dostępem do zasobów. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta Tomoho Umedę, założyciela i prezesa firmy Hynfra.
02.06.2022

P2X Solutions poszuka sposobu na ekologiczną żeglugę na Morzu Bałtyckim

P2X Solutions, pionier w dziedzinie zielonego wodoru i technologii Power-to-X, otrzymał od Bank of Åland dofinansowanie w wysokości 75 tys. euro na badanie SH2ORE, które ma na celu wsparcie znacznej redukcji emisji w transporcie morskim na Morzu Bałtyckim. Badania będą realizowane w ramach w ramach ,,Baltic Sea Project”.
25.04.2022

Dekarbonizacja transportu morskiego w świetle prawa UE

Unia Europejska (dalej: EU) wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie dekarbonizacji sektora transportu morskiego. Transport morski pozostawał jak dotąd jedynym sektorem, w którym UE nie podjęła żadnych konkretnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (ang. European Maritime Safety Agency, EMSA) z 2021 roku, transport morski odpowiada za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów
19.04.2022

Fit for 55 w opakowaniu. Informatyczne narzędzia w dekarbonizacji żeglugi. Polska ma potencjał

Marine Digital oraz ClassNK udostępniły niedawno armatorom bezpłatny próbny dostęp oprogramowania do wykorzystania przez operatora żeglugowego systemu zapewniającego optymalizację rejsów i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Informatyzacja flot nabrała tempa i nie zatrzyma jej nawet zagrożenie cyberatakami.
18.04.2022

Zamówienia na statki zasilane paliwami alternatywnymi przeważają

Według danych Clarksons Research ponad połowa z zamówionych w I kwartale tego roku statków ma być napędzana paliwami alternatywnymi.
15.04.2022

Kontenerowiec na baterie wypłynie w 2023 r. Polskie huby mają kompetencje by już dzisiaj wprowadzać na rynek takie rozwiązania [GALERIA]

Absolwenci Akademii Marynarki Handlowej USA założyli startup i nazwali go Fleetzero. Zamierzają budować małe jednostki z napędem elektrycznym. Firma planuje budować statki z napędem na baterie już w br. Będą to feedery, które zapewnią transport na krótkich trasach między pobliskimi portami. Polskie huby mają projekty, technologie, kompetencje i gotowe rozwiązania, by już dzisiaj wprowadzać na rynek światowy proponowane przez Amerykanów rozwiązania.
20.03.2022

Dekarbonizacja produkcji stali zwiększy znacznie popyt na energię elektryczną

Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA) bada obecnie wpływ przyśpieszonego wdrażania niskoemisyjnej produkcji stali na sektor energetyczny. Rozwój „ekologicznej” stali zwiększy znacznie zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dekarbonizacja tego sektora wymaga przyspieszenia rozwoju OZE oraz technologii produkcji zielonego wodoru.
13.03.2022

Raport: Europejska żegluga śródlądowa - klucz do ograniczenia emisji CO2 w transporcie

Aby osiągnąć cele zawarte w porozumieniu paryskim, w tym redukcję europejskiej emisji CO2 o 55 proc. do 2030 roku, UE musi doprowadzić do zastąpienia jak największej części wysokoemisyjnego transportu drogowego przewozem towarów koleją i przez żeglugę śródlądową. Poniżej przegląd najważniejszych planowanych rozwiązań, które mają to umożliwić.
16.02.2022

IOMSR – niższe opłaty rejestrowe dla zielonych statków

Rejestr statków Wyspy Man planuje wprowadzenie zniżek dla jednostek korzystających z zielonych technologii.
07.02.2022

Power-to-X i nowe możliwości dla portu Hanstholm

Duński port Hanstholm zrobił pierwszy krok w kierunku stania się pierwszym w Europie portem rybackim neutralnym pod względem emisji CO2. Port podpisał list intencyjny z duńskim deweloperem instalacji OZE, firmą European Energy, która oprócz elektrowni słonecznych i wiatrowych chce w porcie Hanstholm uruchomić instalację Power-to-X do produkcji e-metanolu i wodoru.
10.01.2022

Japoński armator Kawasaki Kisen Kaisha stawia na dekarbonizację do 2030 roku

Japońska firma żeglugowa Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) ogłosiła plany posiadania statków o zerowej emisji do 2030 roku.
09.01.2022

Początki bywają trudne. Chiny na drodze do zeroemisyjności

Chiny są największym konsumentem i producentem energii na świecie. To właśnie Państwo Środka odpowiada za ponad połowę globalnego zużycia węgla i są największym na świecie krajem zużywającym węgiel. Mimo to Chiny postanowiły sobie za zadanie ambitny cel, jakim jest osiągnięcie zeroemisyjności dwutlenku węgla do 2060 roku.
29.12.2021

Dlaczego rewolucja czystych technologii w żegludze nabiera tempa?

Zaledwie kilka tygodni temu, nastroje panujące podczas COP26 były prawdopodobnie pozytywne i pełne nadziei, a kluczowi gracze w branży żeglugowej wykazali bezprecedensową gotowość do zwiększenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji. Jednakże fragmentacja przedstawiona na MEPC 77 ukazała nieco inny obraz sytuacji.
26.12.2021

Samochodowiec na amoniak z akceptacją klasową

Japoński projekt statku do przewożenia samochodów napędzanego amoniakiem otrzymał aprobatę ze strony towarzystwa klasyfikacyjnego ClassNK.
11.12.2021

Porty w sercu rewolucji wodorowej

Wodór ma być jednym z filarów transformacji gospodarczej. Na rynku międzynarodowym trwa wyścig technologiczny o jak najbardziej ekologiczną i efektywną metodę produkcji tego paliwa. Zastosowanie wodoru pozwoli na dekarbonizację obszarów, gdzie elektryfikacja może nie być ekonomiczna. Coraz istotniejszą rolę w wodorowej układance odgrywają porty.
16.11.2021

AET wraz z Shell, Trafigura i Saudi Aramco inwestuje w szwajcarski start-up zajmujący się technologiami klimatycznymi

Malezyjski właściciel tankowca AET dołączył do grupy inwestorów składającej się z Shell, Trafigura i Saudi Aramco do wspierania szwajcarskiego start-upu Daphne Technology zajmującego się technologiami mającymi na celu usunięcie substancji toksycznych i emisji gazów cieplarnianych z paliw.
14.11.2021

Na wodach Irlandii powstanie 5 GW mocy zainstalowanej w wiatrakach do 2030 roku

Rząd Irlandii przedstawił nowy plan na rzecz energii i klimatu, w którym potwierdził cel realizacji projektów morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 5 GW do 2030 roku.
08.11.2021

Europejscy armatorzy apelują o fundusze sektorowe w ramach EU ETS

W nowym dokumencie strategicznym europejscy armatorzy poparli utworzenie specjalnego funduszu w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) w celu ustabilizowania ceny produkcji dwutlenku węgla.
04.11.2021

Dania i USA apelują o zeroemisyjną żeglugę do 2050 roku

Dania i Stany Zjednoczone wezwały Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do wyznaczenia bardziej ambitnych celów w zakresie osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze żeglugi do 2050 roku.
03.11.2021

Maersk inwestuje w holenderski start-up w celu opracowania paliw żeglugowych z zieloną ligniną

Duński armator A.P. Moller – Maersk, poprzez swoje ramię korporacyjne Maersk Growth, zdecydował się zainwestować w holenderski start-up Vertoro, firmę skoncentrowaną na rozwoju technologii płynnej ligniny, która może być wykorzystywana jako paliwo okrętowe.
18.10.2021

150 gigantów sektora morskiego wzywa do zintensyfikowanej dekarbonizacji

Ponad 150 koncernów i firm, pośród których są giganci żeglugowi i porty, zaapelowało o pełną dekarbonizację żeglugi do 2050 roku.
22.09.2021

Pięć projektów w Wielkiej Brytanii chce dekarbonizować sektor morski za pomocą morskiej energetyki wiatrowej

Pięć brytyjskich projektów dotyczących dekarbonizacji sektora morskiego przy użyciu morskich rozwiązań wiatrowych zdobyło około 3,9 mln euro w ramach konkursu Clean Maritime Demonstration Competition, finansowanego przez brytyjski Departament Transportu i realizowanego we współpracy z Innovate UK.
20.09.2021

DFDS chce posiadać pierwszy zielony statek do 2025 roku

Duńska firma promowa i logistyczna DFDS ujawniła plany zwodowania swojego pierwszego zielonego statku nie później niż w 2025 roku.
08.09.2021

MAN Energy Solutions dostarczy silnik napędzany metanolem dla statku dostawczego firmy Maersk

Firma MAN Energy Solutions twierdzi, że wygrała zamówienie na dostawę silnika do pierwszego w branży żeglugowego kontenerowca napędzanego metanolem.
28.07.2021

Wärtsilä przeprowadza pełne testy silników z wykorzystaniem wodoru i amoniaku

Fińska grupa technologiczna Wärtsilä niedawno zakończyła pełne testy silników wykorzystujące wodór i paliwo amoniakalne, opisując je jako kluczowe dla dekarbonizacji sektora energetycznego i morskiego.
19.07.2021

Zeroemisyjność na wodzie za euro z UE. Szansa dla polskich instytutów badawczych, uczelni i stoczni

Najszybszy na świecie elektryczny prom pasażerski ma zapewnić komunikację między wyspami Sztokholmu w 2022 roku. Wprowadzenie tej jednostki do żeglugi śródlądowej to element kompleksowego planu władz Sztokholmu dekarbonizacji transportu miejskiego.
06.06.2021

Maersk: Rządy wciąż za sektorem prywatnym w staraniach o dekarbonizację żeglugi

Szef największej na świecie firmy zajmującej się transportem kontenerów uważa, że światowi przywódcy powinny szybciej wprowadzić ustawy i regulacje, które przyspieszyłyby dekarbonizację w sektorze żeglugi.
31.05.2021

Mitsubishi Heavy Industries chce przekształcić istniejące statki na zeroemisyjne

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) rozpoczęło nowy projekt z Mærsk Mc-Kinney Møller. Wszystko po to aby ocenić techniczne, finansowe i środowiskowe czynniki związane z modyfikacją istniejących statków na zeroemisyjne.
24.05.2021

Budowa instalacji OZE jest tańsza niż eksploatacja elektrowni węglowych

Według najnowszego raportu Coal Cost Crossover 2.0, przygotowanego przez thinktank Energy Innovation, dziś w USA opłaca się bardziej budować nowe farmy wiatrowe i fotowoltaiczne, aniżeli w dalszym ciągu eksploatować elektrownie konwencjonalne.
12.05.2021

Czy żegluga ma szansę na dekarbonizację? Udział ekologicznych paliw musi wynieść 7 proc. do 2030 roku

Do końca dekady udział ekologicznych paliw stosowanych w żegludze w Unii Europejskiej powinien wynosić 7 proc. aby osiągnąć pełną dekarbonizację sektora do 2050 roku – wynika z raportu organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E).
04.05.2021

Liderzy żeglugi pracują nad opracowaniem wytycznych bezpieczeństwa dla paliwa amoniakowego

Czołowi członkowie żeglugi: Lloyd’s Register’s Decarbonization Hub, Maersk, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Total oraz Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping rozpoczęły nowy projekt mający na celu stworzenie wytycznych bezpiecznego użytkowania amoniaku jako paliwa morskiego.
21.04.2021

SEA-LNG: Badania potwierdzają skuteczność LNG w obniżaniu emisji gazów cieplarnianych

Koalicja bunkrowania LNG, SEA-LNG, zwróciła uwagę na wyniki niezależnego badania, w którym stwierdzono, że użycie skroplonego gazu ziemnego jako paliwa morskiego obniżyło emisję gazów cieplarnianych o 23 procent.
20.04.2021

Total i Siemens współpracują przy redukcji emisji w produkcji LNG

Wraz z ciągłym rozwojem LNG jako paliwa dla przemysłu żeglugowego, uwaga skupia się na poszukiwaniu ulepszeń, aby uczynić ustalone praktyki bardziej zrównoważonymi.
15.04.2021

Stena Bulk przedstawia plan dekarbonizacji, aby do 2050 roku osiągnąć zerową emisję

Wiodąca firma żeglugowa tankowców Stena Bulk ogłosiła dzisiaj pięć celów dekarbonizacji, które stanowią kompleksowy plan działania na rzecz osiągnięcia zerowej emisji do 2050 r.
08.04.2021

Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

W 2020 roku operator promowy Stena Line kontynuował plan redukcji emisji całkowitej CO2 i w związku z tym obecnie wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej. Oprócz tego szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30% do 2030 r.
07.04.2021

Projekt Deltamarin podstawowym elementem w łamigłówce dekarbonizacji

Dekarbonizacja przemysłu morskiego pociąga za sobą nowe przepisy. Oprócz tych dotyczących EEXI i CII, ważne jest również, aby uzyskać kontrolę nad całkowitym kosztem zarówno obecnych, jak i przyszłych projektów. Dotyczy to przede wszystkim wyboru paliw i technologii.
18.03.2021

Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim

W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.
16.03.2021

Sympozjum dotyczące alternatywnych paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla dla żeglugi

W dniach 9-10 lutego 2021 roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zorganizowała zdalne sympozjum podczas, którego omówiono stan prac nad dostępnością opcji paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla, które zapewnią żegludze przejście do dekarbonizacji i umożliwią osiągnięcie założonych celów emisyjnych.
12.03.2021

Morskie paliwa przyszłości – grupy żeglugowe naciskają na UE

Grupy żeglugowe i handlowe wzywają Unię Europejską do przyspieszenia rozwoju nad pracami dotyczącymi wprowadzenia amoniaku i zielonego wodoru jako najlepszych opcji morskich paliw, które umożliwią przemysłowi przyspieszenie dekarbonizacji.
12.03.2021

Jedenaście państw zwiększa starania na rzecz dekarbonizacji żeglugi

Jedenaście państw z całego świata współpracuje w ramach Norwegia GreenVoyage2050, projektu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wspierającego ścieżkę do dekarbonizacji sektora żeglugi.
09.03.2021

Kowalski: Rezygnując z własnego węgla, Polska może się uzależnić od importu gazu

Rada Ministrów przyjęła wczoraj uchwałę w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku”, która zakłada, że źródła węglowe będą stopniowo wycofywane i zastępowane przez OZE i energetykę jądrową, a paliwem przejściowym w procesie transformacji będzie gaz ziemny. Wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski ocenia jednak, że uruchomienie pierwszego bloku jądrowego w 2033 roku to termin nierealny, a bez tej podstawy rezygnacja z węgla zwiększy ryzyko, że Polska uzależni się od dostaw gazu ziemnego, głównie z Rosji.
03.02.2021

Alfa Laval łączy siły z graczami z branży morskiej, aby wspólnie przyspieszyć dekarbonizację

Alfa Laval - światowy lider w dziedzinie wymiany ciepła, separacji odśrodkowej i obsługi płynów - dołączył do projektu DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer i Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon w celu przyspieszenia rozwoju technologii produkcji ogniwa paliwowego z zestalonym elektrolitem tlenkowym (SOFC), która może wykorzystywać ekologiczne paliwa do wytwarzania energii elektrycznej.
22.01.2021

Strategia partnerstwa dla offshore wind. RWE w Polsce

Pilna potrzeba dekarbonizacji sektora energetycznego kieruje uwagę wszystkich na rosnącą rolę energii odnawialnej. RWE, jako doświadczony deweloper branży OZE, dostrzega olbrzymi potencjał i znaczenie polskiego rynku offshore wind dla przyszłości energetycznej kraju. Między innymi o tym mieliśmy okazje porozmawiać z Pålem Coldevinem, wiceprezesem wykonawczym RWE Offshore Wind ds. rozwoju offshore w krajach nordyckich, Polsce i krajach bałtyckich, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
21.08.2023

Wiatr w skrzydłach. VentoFoil inteligentnie napędza żeglugę

Holenderska firma eConowind opracowała przełomowe rozwiązanie napędowe – VentoFoil. Prekursorski system zamontowano na pokładzie cementowca Sunnanvik, należącego do floty Eureka Shipping, będącej częścią spółki SMT Shipping, co wpisuje się w konsekwentnie realizowaną przez firmę strategię wdrażania innowacyjnych patentów na rzecz zrównoważonego wpływu przemysłu na środowisko.
12.06.2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.