• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Dania i USA apelują o zeroemisyjną żeglugę do 2050 roku

03.11.2021 21:03
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Dania i USA apelują o zeroemisyjną żeglugę do 2050 roku
Dania i USA apelują o zeroemisyjną żeglugę do 2050 roku - GospodarkaMorska.pl
Fot. Shawnanggg / Unsplash

Dania i Stany Zjednoczone wezwały Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do wyznaczenia  bardziej ambitnych celów w zakresie osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze żeglugi do 2050 roku.

Według premier Danii, Mette Frederiksen, która uczestniczyła w odbywającym się w Glasgow szczycie klimatycznym COP26, aby osiągnąć zerowy poziom emisji w żegludze do końca połowy obecnego stulecia, należy połączyć wysiłki z sektorem prywatnym i podjąć działania transgraniczne – donosi agencja Argus.

– Nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi, ale wiemy, jak ważne jest wyznaczenie wiążących celów – powiedziała, wskazując na IMO.

Obecnie Międzynarodowa Organizacja Morska jako cel wskazała ograniczenie do 2050 roku ogólnych emisji gazów cieplarnianych o 50 proc. oraz dwutlenku węgla o 70 proc. w porównaniu z poziomem z 2008 roku. Zdaniem Johna Kerry’ego, specjalnego wysłannika prezydenta USA ds. klimatu, pełna dekarbonizacja sektora żeglugi jest możliwa, co pozwoli w znaczącym sposób przybliżyć się do ograniczenia wzrostu średniej globalnej temperatury do 1,5°C. Jednocześnie zwrócił uwagę, że jest to jednym z obszarów, które "historycznie pozostały w tyle".

Moeller-Maersk przyłącza się do apelu

Do apeli polityków przyłączył się jeden z gigantów żeglugowych Moeller-Maersk. W opinii koncernu, IMO powinna zintensyfikować działania w obszarze regulacji w sektorze żeglugi, przyznając, że dotychczas paliwa zeroemisyjne nie były szeroko dostępne.

– Zabezpieczyliśmy paliwo dla naszego pierwszego statku zeroemisyjnego, który ma zostać dostarczony w 2023 roku. Bardzo ciężko pracujemy, aby zabezpieczyć paliwo dla kolejnych dostaw w 2024 roku – powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, dyrektor generalny ds. floty i marek strategicznych Moeller-Maersk.

Koncern zamówił dziewięć kontenerowców na metanol, które mają być dostarczone między 2023, a 2024 rokiem. Statki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe i będą mogły być również zasilane konwencjonalnymi paliwami o niskiej zawartości siarki.

Premier Danii Helle Thorning-Schmidt stwierdziła, że zbudowanie zdolności do produkcji paliwa ekologicznego jest wyzwaniem. – Będziemy w stanie znaleźć niezbędne rozwiązania, ale jeżeli w tym samym czasie nie będziemy skłonni do położenia tych celów na stole, to nie sądzę abyśmy byli w stanie znaleźć odpowiedzi – powiedziała.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.