Dania i Stany Zjednoczone wezwały Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do wyznaczenia bardziej ambitnych celów w zakresie osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze żeglugi do 2050 roku.
Według premier Danii, Mette Frederiksen, która uczestniczyła w odbywającym się w Glasgow szczycie klimatycznym COP26, aby osiągnąć zerowy poziom emisji w żegludze do końca połowy obecnego stulecia, należy połączyć wysiłki z sektorem prywatnym i podjąć działania transgraniczne – donosi agencja Argus.
– Nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi, ale wiemy, jak ważne jest wyznaczenie wiążących celów – powiedziała, wskazując na IMO.
Obecnie Międzynarodowa Organizacja Morska jako cel wskazała ograniczenie do 2050 roku ogólnych emisji gazów cieplarnianych o 50 proc. oraz dwutlenku węgla o 70 proc. w porównaniu z poziomem z 2008 roku. Zdaniem Johna Kerry’ego, specjalnego wysłannika prezydenta USA ds. klimatu, pełna dekarbonizacja sektora żeglugi jest możliwa, co pozwoli w znaczącym sposób przybliżyć się do ograniczenia wzrostu średniej globalnej temperatury do 1,5°C. Jednocześnie zwrócił uwagę, że jest to jednym z obszarów, które "historycznie pozostały w tyle".
Moeller-Maersk przyłącza się do apelu
Do apeli polityków przyłączył się jeden z gigantów żeglugowych Moeller-Maersk. W opinii koncernu, IMO powinna zintensyfikować działania w obszarze regulacji w sektorze żeglugi, przyznając, że dotychczas paliwa zeroemisyjne nie były szeroko dostępne.
– Zabezpieczyliśmy paliwo dla naszego pierwszego statku zeroemisyjnego, który ma zostać dostarczony w 2023 roku. Bardzo ciężko pracujemy, aby zabezpieczyć paliwo dla kolejnych dostaw w 2024 roku – powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, dyrektor generalny ds. floty i marek strategicznych Moeller-Maersk.
Koncern zamówił dziewięć kontenerowców na metanol, które mają być dostarczone między 2023, a 2024 rokiem. Statki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe i będą mogły być również zasilane konwencjonalnymi paliwami o niskiej zawartości siarki.
Premier Danii Helle Thorning-Schmidt stwierdziła, że zbudowanie zdolności do produkcji paliwa ekologicznego jest wyzwaniem. – Będziemy w stanie znaleźć niezbędne rozwiązania, ale jeżeli w tym samym czasie nie będziemy skłonni do położenia tych celów na stole, to nie sądzę abyśmy byli w stanie znaleźć odpowiedzi – powiedziała.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie