Norwegia zaznaczyła kolejny pierwszy krok w rozwoju żeglugi napędzanej wodorem. Po latach rozwoju MF Hydra, pierwszy komercyjny prom działający na ciekły wodór wszedł do regularnej eksploatacji. Statek jest pionierską jednostką w tej technologii i demonstracją potencjału wodoru, ale także pomoże zdefiniować zasady dla komercyjnej żeglugi napędzanej zielonym H2.
Chociaż istnieje już kilka przykładów jednostek napędzanych wodorem, takich jak łódź robocza, która została zwodowana w zeszłym roku przez belgijską firmę CMB.TECH. To jeszcze wiele trzeba opracować i nauczyć się o wykorzystaniu tego paliwa. Norwegowie podkreślają, że poza Norled - armatorem eksploatującym prom, i MF Hydra, jest jeszcze niewielu użytkowników wodoru w sektorze.
Partnerzy projektu podkreślają, że kiedy rozpoczęto prace nad MF Hydra, zarówno technologia, jak i przepisy towarzystw klasyfikacyjnych i Norweskiego Urzędu Morskiego były niewystarczające. Ich projekt przyczynił się do postępu na tych frontach, wprowadzając pierwsze przepisy dotyczące obsługi i użytkowania statków zasilanych wodorem.
- To był niezwykle ekscytujący, pouczający i wymagający projekt. Musimy podziękować naszym doświadczonym partnerom w tej podróży, w szczególności NPRA. Postawili oni ciekły wodór jako warunek w swojej specyfikacji przetargowej, co wymusiło rozwój tej nowej technologii. Razem stworzyliśmy historię - powiedział Erlend Hovland.
Nowatorski prom opiera się na innowacyjnym doświadczeniu Norwegii. MF Glutra uruchomiony w 2000 roku, stał się pierwszym promem samochodowym zasilanym skroplonym gazem ziemnym. Jedenaście lat temu NPRA ogłosiła przetarg, w wyniku którego zbudowano MF Ampere, prom elektryczny. Ogłoszono również przetarg na innowacyjny prom napędzany wodorem, podczas gdy Norled kontynuuje prace nad większymi promami o napędzie elektryczno-bateryjnym.
Prace nad projektem odbywały się za zamkniętymi drzwiami, zarówno z norweskimi regulatorami jak i DNV, aby doprowadzić do momentu oddania MF Hydra do użytku. Oprócz wyzwań związanych z wodorem, prom został dostosowany do uniwersalnego projektu z szerokimi i bezprogowymi drogami dostępu bez użycia windy. Przewidziano również obszerne przestrzenie publiczne dla pasażerów z oknami, które zapewnią dużo naturalnego światła, a także obszar widokowy na instalację wodorową.
Trasa promu przebiega pomiędzy Hjelmeland - Skipavik - Nesvik w Rogaland w Norwegii. Może pomieścić 299 pasażerów, a także 80 samochodów i 10 przyczep towarowych. Statek został zaprojektowany tak, aby zużywać trzy tony ciekłego wodoru przez okres trzech tygodni. Również posiada zbiorniki do przechowywania wodoru o pojemności 80 cbm i oczekuje się, że jego roczna emisja dwutlenku węgla zostanie zmniejszona nawet o 95 procent.
Jednostka została zbudowana przez norweską stocznię Westcon. Niemiecka firma Linde Engineering dostarczyła systemy wodorowe, natomiast duński Ballard opracował ogniwa paliwowe, które produkują energię elektryczną z wodoru. Westcon w Ølensvåg był odpowiedzialny za wyposażenie i wykończenie statku wraz z integratorem systemów SEAM z Karmøy. Seam dostarczył również automatykę dla systemu wodorowego. Niemiecka firma Linde Engineering dostarczyła systemy wodorowe, natomiast duński Ballard opracował ogniwa paliwowe, które produkują energię elektryczną z wodoru. Westcon w Ølensvåg był odpowiedzialny za wyposażenie i wykończenie statku wraz z integratorem systemów SEAM z Karmøy. Seam dostarczył również zakres automatyki dla systemu wodorowego. Corvus Energy dostarczył baterie.
Od początku 2023 roku MF Hydra i Norled przeprowadzają testy przy
nabrzeżu w Hjelmeland. W ostatnich tygodniach przeprowadzono próby
morskie i uzyskano ostateczne zatwierdzenia od Norweskiego Urzędu
Morskiego (NMA).
- MF Hydra potwierdza wiodącą na świecie pozycję
Norwegii w rozwoju nowych zielonych morskich rozwiązań - powiedziała
Ada Jakobsen, dyrektor generalna Maritime CleanTech.
- Oddając
do eksploatacji pierwszy na świecie wodorowy prom dla norweskiego
połączenia promowego, po raz kolejny pokazujemy, jak można wykorzystać
siłę nabywczą i dobre partnerstwo sektora publicznego z prywatnym do
rozwoju nowych, przełomowych technologii - dodała dyrektor.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów