Firma zaprezentowała nowy projekt trawlera do połowu krewetek z naciskiem na niskie zużycie paliwa. Oferta powstała z myślą o ułatwieniu pracy rybaków, która byłaby zgodna z prowadzoną przez firmę polityką dekarbonizacji rybołówstwa.
Trawler do połowu krewetek Damen 2607 to zupełnie nowa konstrukcja, opracowana jako prosty, podstawowy statek standardowy do połowu (pod)tropikalnych krewetek, bezpieczny i solidny, łatwy w konserwacji i serwisowaniu, z naciskiem na niskie zużycie paliwa.
Dziko żyjące krewetki są poławiane przez trawlery w obszarach tropikalnych lub subtropikalnych. Krewetki te sprzedawane są do miejsc na całym świecie, a rynek wciąż rośnie. Obszary połowu to głównie Afryka, Ameryka Południowa i Azja. Zużycie paliwa jest głównym czynnikiem kosztowym w operacji połowu krewetek, wpływającym na dostawanie się CO2 do atmosfery, szkodząc klimatowi. Dlatego Damen zbadał rynek i technologię oraz szukał przyszłościowych rozwiązań dla poławiaczy krewetek.
- Charakterystyka nowo zaprojektowanego statku Damen Maaskant Shrimper 2607 jest zgodna z istniejącymi jednostkami. Największą zmianą jest sam układ napędowy. Zoptymalizowaliśmy układ napędowy, a dokładniej śrubę, dyszę, skeg i ster. Rezultatem jest niskie zużycie paliwa - podkreślił dyrektor zarządzający w Damen Maaskant Eric Moerkerk.
Model trawlera 2607 powstał w oparciu o dostarczone podobne jednostki dla zamawiającego z Belgii. Ma 26,45 metra długości oraz tonaż wynoszący do 149 ton. Przy jego projektowaniu Damen Maaskant wykorzystuje doświadczenie w tworzeniu planów statków o dużym uciągu i ograniczonej mocy napędowej, tym samym zużyciu paliwa. Dzięki temu powstał statek rufowy, w którym zastosowano powiększoną średnicę śruby, dyszę o wysokim współczynniku zaczepienia wraz z opływowym sterem balansowym i opływowym skegiem. Inne zmiany polegały na umieszczeniu maszynowni za ładownią, dzięki czemu skrócono linię napędową, bez konieczności przechodzenia wału pod ładownią. Sama ładownia ryb znajduje się teraz pod pokładem, co pozytywnie wpływa na przegłębienie statku w różnych warunkach załadunku. Miejsce do obrabiania i mrożenia krewetek znajduje się teraz po rufowej stronie pokładówki, bezpośrednio nad wejściem do ładowni, co usprawnia logistykę. Na istniejących statkach zamrażarka płytowa znajduje się zwykle na rufowej części pokładu roboczego.
Trawler do połowu krewetek 2607 jest dostarczany z certyfikatem producenta, zapewniając o jakości. Wytrzymałość i grubość blach kadłuba i nadbudówki spełniają wymagania Bureau Veritas. Z racji na politykę firmy w zakresie budowy jednostek pod kątem jej późniejszej sprzedaży, przygotowany statek może być w pewnym stopniu ulepszony pod kątem wymagań zamawiającego dzięki opcjonalnym dodatkom.
Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk
Wskazówki montażowe systemu uszczelniającego Roxtec
ONE odbiera swój pierwszy statek o pojemności 24 000 TEU
Norweski Klaster Morski. Potęga pieniądza i partnerstwa
BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru
Kongsberg Maritime przedstawia projekty statków offshore nowej generacji