Fińska grupa technologiczna Wärtsilä niedawno zakończyła pełne testy silników wykorzystujące wodór i paliwo amoniakalne, opisując je jako kluczowe dla dekarbonizacji sektora energetycznego i morskiego.
Testy przeprowadzono w laboratorium silnikowym Wärtsilä w Vaasa w Finlandii w celu oceny optymalnych parametrów silnika do eksploatacji paliw. Firma określiła wyniki jako „bardzo zachęcające”, przy czym jeden silnik testowy działał bardzo dobrze podczas pracy na paliwie o zawartości amoniaku 70% w typowym zakresie obciążenia okrętowego. Pomyślnie zakończono również testy na innym silniku pracującym na czystym wodorze.
Testy będą kontynuowane w nadchodzących latach w celu określenia najbardziej wykonalnych rozwiązań opartych na silnikach spalinowych wewnętrznego spalania do zastosowań w elektrowniach i okrętach, w ramach ogólnobranżowych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu morskiego poprzez opracowywanie nowych paliw.
Jeśli chodzi o rynek energetyczny, Wärtsilä dąży do przygotowania koncepcji silnika i instalacji do pracy z czystym wodorem do 2025 roku, podczas gdy na rynku morskim oczekuje, że do tego roku silnik będzie pracował na mieszance amoniaku. Na 2023 rok planowana jest również koncepcja silnika z czystym paliwem amoniakalnym.
Potrzebne inwestycje w sprzęt i infrastrukturę
Wodór i amoniak nie zawierają węgla, co oznacza, że podczas spalania nie emitują CO2. W sektorze energetycznym przewiduje się, że zielony wodór, który jest wytwarzany przy użyciu energii odnawialnej zamiast paliw kopalnych, zaspokoi 7 procent globalnego zapotrzebowania na energię do 2050 roku. Amoniak może być również „zielony”, jeśli jest wytwarzany z wodoru pochodzącego z elektrolizy wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii.
- Społeczeństwo będzie musiało zainwestować znaczne kwoty w infrastrukturę niezbędną do opracowania ekologicznego wodoru, ale te inwestycje wymagają silników gotowych do wprowadzenia na rynek, które mogą pracować na paliwie, gdy będzie ono łatwo dostępne – powiedział Håkan Agnevall, dyrektor generalny Wärtsilä. - Przemysł energetyczny i morski są na drodze do dekarbonizacji, a elastyczność paliwowa silników napędzających te sektory ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia transformacji - dodał.
Wärtsilä opracowuje również systemy magazynowania i dostarczania amoniaku w ramach unijnego projektu ShipFC, a także planuje testy amoniaku w morskim czterosuwowym silniku spalinowym z klientami Knutsen OAS, Repsol Norway i Equinor w Centrum Katapulty Zrównoważonej Energii w Stord, Norwegia, w ramach projektu Demo2000.
Mikael Wideskog, dyrektor ds. zrównoważonych paliw i dekarbonizacji w Wärtsilä Marine Power, skomentował: „Wärtsilä jest zjednoczona w swoim dążeniu do ograniczenia zmian klimatycznych do poniżej 2 stopni, a rozwój silników zdolnych do pracy na przyszłych paliwach ma do tego kluczowe znaczenie. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wyznaczyła sobie cel zmniejszenia całkowitej emisji gazów cieplarnianych z żeglugi o 50 procent do 2050 roku, w porównaniu z poziomami z 2008 roku. Ponadto wyznaczono cel polegający na zmniejszeniu emisyjności żeglugi o 40 procent do 2030 roku, podkreślając w ten sposób potrzebę szybkiego wprowadzenia istniejących i nowych inteligentnych technologii. Nasze udane testy silników pomogą nam rozważyć różne przyszłe paliwa i określić optymalny przypadek użycia każdego zrównoważonego paliwa”.
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk z nową identyfikacją wizualną i serwisem internetowym
Prezes Grupy Azoty zapowiada zaktualizowanie strategii w ciągu 12 miesięcy
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor
Vattenfall i BASF podpisują umowę sprzedaży udziałów niemieckich morskich farm wiatrowych Nordlicht 1 i 2