Duński armator A.P. Moller – Maersk, poprzez swoje ramię korporacyjne Maersk Growth, zdecydował się zainwestować w holenderski start-up Vertoro, firmę skoncentrowaną na rozwoju technologii płynnej ligniny, która może być wykorzystywana jako paliwo okrętowe.
Jak ujawniono, inwestycja Maerska zostanie wykorzystana do dalszego rozwoju i komercjalizacji opatentowanej przez Vertoro technologii ciekłej ligniny, która umożliwi firmie zbudowanie zakładu demonstracyjnego, który ma zostać uruchomiony w 2022 roku.
Holenderska firma Vertoro, założona w 2017 roku, produkuje płynną ligninę wyłącznie z odpadów leśnych i rolniczych pozyskiwanych w sposób zrównoważony w opatentowanym procesie termochemicznym. Podobnie jak olej kopalny, ciekła lignina może być wykorzystywana jako platforma do zastosowań paliwowych, chemicznych i materiałowych.
– Paliwa ligninowe mają obiecujący potencjał, jeśli chodzi o dekarbonizację żeglugi. Cieszymy się, że możemy zainwestować w firmę i stać się częścią wysiłków na rzecz skutecznego zwiększenia produkcji ekologicznych paliw – skomentował Peter Votkjaer Jorgensen, partner w Maersk Growth.
Duński gigant żeglugowy przewiduje, że w przyszłości będzie istnieć obok siebie kilka rodzajów paliw i zidentyfikował cztery potencjalne ścieżki dekarbonizacji paliw: biodiesel, alkohole, amoniak i alkohole wzbogacone ligniną.
W tym przypadku oczekuje się, że lignina, klasa złożonych polimerów organicznych, które tworzą kluczowe materiały strukturalne w tkankach podporowych większości roślin, wesprze prace Maerska nad dekarbonizacją operacji morskich.
Kolejna inwestycja Maerska
To już trzecia inwestycja Maersk Growth w paliwa przyszłości w ciągu niespełna dwóch miesięcy. We wrześniu Maersk Growth zainwestował w WasteFuel, start-up skupiający się na przekształcaniu odpadów w zrównoważone paliwo lotnicze, zielony biometanol i odnawialny gaz ziemny.
Później nastąpiła inwestycja w firmę Prometheus, która opracowuje technologię bezpośredniego wychwytywania powietrza, aby umożliwić opłacalne, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla elektropaliwa.
Inwestycje w nowe paliwa zostały poczynione po ogłoszeniu przez firmę dodania ośmiu kontenerowców napędzanych metanolem, które mają zostać ukończone w pierwszym kwartale 2024 roku.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS