W niemieckim Papenburgu rozpoczęła się budowa nowego statku pasażerskiego dla NYK Cruises, spółki należącej do japońskiej grupy żeglugowej NYK. Statek otrzyma nazwę Asuka III, a jego dostawa dla zamawiającego ma nastąpić w 2025 roku.
W ramach niemiecko-japońskiej współpracy ma powstać zoptymalizowany pod kątem bezpieczeństwa dla środowiska i nowoczesny statek, który spełni oczekiwania wymagającego rynku turystyki morskiej, gdzie istnieje duża konkurencja zarówno w zakresie dostarczania wygód i atrakcji pasażerom, a także zgodności z polityką dekarbonizacji żeglugi. Dla pracowników obu firm była to także okazja do zapoznania się z kulturami ich krajów oraz tradycjami. Dla zespołu Meyer poznawanie kultury japońskiej i optymalizacja statku wycieczkowego pod kątem tego rynku jest bardzo atrakcyjnym zadaniem, natomiast przedstawiciele NYK, którzy gościli w stoczni podczas tradycyjnej ceremonii, życzyli powodzenia budowniczym, w tym również poprzez namalowanie Darumy, czyli w pomalowaniu darumy, czyli tradycyjnej w religijności Japonii lalki, mającej pomóc w spełnieniu zamierzonego celu i zapewnić pomyślność.
– Zamówienie od NYK Cruises złożone w 2021 roku w środku pandemii było mocnym sygnałem dla budowy statków w Papenburgu. Dlatego też dzisiaj jesteśmy bardzo zadowoleni, że pozyskaliśmy firmę NYK Cruises jako klient i możemy rozpocząć budowę tego nowoczesnego statek wycieczkowy – podkreślił dyrektor zarządzający Thomas Weigend.
– Przy projektowaniu statku wszyscy jesteśmy wdzięczni dotychczasowej współpracy firmy Meyer. Pragniemy kontynuować te doskonałe relacje z nimi, aż do pomyślnej dostawy ASUKA III i później – zaznaczył Hiroyuki Endo, prezes NYK Cruises.
Na nowym statku wycieczkowym zaprojektowanym i zbudowanym w niemieckiej stoczni zostanie zastosowanych wiele niestandardowych rozwiązań. Należą do nich hydrodynamika zoptymalizowana pod kątem zaplanowanych tras, bezdotykowe sterowanie, a także udogodnienia pokładowe dostosowane do potrzeb japońskich pasażerów. Statek będzie zasilany LNG, będącym jednym z najczystszych paliw dostępnych obecnie w żegludze w większej ilości, gdy dopiero są rozwijane technologie związane z produkcją i wykorzystaniem m.in. amoniaku, metanolu oraz wodoru. Oprócz redukcji emisji CO2, ma niemal całkowicie wyeliminować emisję tlenków azotu i cząstek stałych oraz całkowicie uniknąć tlenków siarki. Ponadto projekt zakłada nie tylko znaczne udogodnienia dla pasażerów, ale też załogi, w myśl tego, że samopoczucie personelu, który często jest w podróży przez wiele tygodni, można znacznie poprawić, projektując np. pokoje przyjazne alergikom. Dzięki własnemu rozwojowi i certyfikacji ECARF dla budownictwa przyjaznego alergikom, stocznia chce dokonać decydującej zmiany i dostarczyć klientowi przyszłościowe statki, wyznaczając nowe standardy.
Asuka III ma posiadać pojemność 52 200 GT, długość 230 metrów i szerokość 29,8 metrów. Na swój pokład przyjmie do 744 pasażerów.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów