• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Singapur zielony, Singapur elektryczny. Zarząd portu stawia na sprawdzone firmy i innowacyjne rozwiązania

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Singapur zielony, Singapur elektryczny. Zarząd portu stawia na sprawdzone firmy i innowacyjne rozwiązania

Partnerzy portalu

Fot. By Social Services - https://www.flickr.com/photos/socialservices/233512210/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1504374

Zarząd Portu Singapur aktywnie działa na rzecz dekarbonizacji. Jednym z wiodących programów jest elektryfikacja floty i wyposażenie nabrzeży w ładowarki statków. Niedawno wybrano 11 projektów elektrycznych jednostek portowych przeznaczonych do wykonywania usług w porcie – poinformował w lutym br. Eng Dih Teo, Chief Executive, Maritime and Port Authority Singapore, na portalu społecznościowym. 

Zainteresowanie konkursem ogłoszonym 10 lipca 2023 r. przez Zarząd Portu i Urząd Morski Singapuru (MPA) było niezwykle duże. 32 międzynarodowe konsorcja oraz firmy lokalne i zespoły zainteresowały się opracowaniem projektów w pełni elektrycznych jednostek portowych (e-HC) w Singapurze.  

Wpłynęło aż  55 propozycji. Wyniki wskazują na niezwykły potencjał innowacyjny firm i duże zainteresowanie propozycją MPA. Tak dużym odzewem i zainteresowaniem we wspieraniu rozwoju e-HC w Singapurze było pozytywnie zaskoczone kierownictwo MPA. Postawiono na sprawdzone firmy.  

– Uczestnicy konkursu przedstawili technicznie solidne projekty e-HC, obejmujące między innymi zastosowanie zoptymalizowanego kształtu kadłuba. W swoich propozycjach podali również, że całkowity koszt eksploatacji e-HC może być porównywalny z konwencjonalnymi jednostkami portowymi – informuje w komunikacie kierownictwo administracji  morskiej i zarządu portu w Singapurze.

Zauważa się, że chociaż e-HC wiążą się obecnie z wyższymi początkowymi kosztami inwestycyjnymi, głównie ze względu na wyższy koszt akumulatorów i powiązanych systemów, można je złagodzić poprzez oszczędności kosztów energii. Wynikać to będzie z eksploatacji bardziej energooszczędnego e-HC, zmniejszonych kosztów konserwacji, napraw  i przestojów operacyjnych.

Baterie w aluminiowych kadłubach, druk 3D


– Zgłoszono wiele innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak zoptymalizowane aluminiowe kadłuby, akumulatory o wysokiej gęstości energii z aktywnym chłodzeniem cieczą, panele słoneczne, systemu wykrywania wzrostu temperatury akumulatora i ochrony termicznej – informuje Eng Dih Teo.

Prezes Administracji Morskiej i Portu Singapur informuje, że wybrano 11 projektów lżejszych statków pasażerskich i towarowych, które będą dalej rozwijane w ramach programu ulepszeń wspieranego przez MPA przed komercjalizacją

Selekcję przeszły projekty zaproponowane przez: CAEV + Consortium, Everbright Environment Group, Coastal Sustainability Alliance, Cyan Renewables Consortium, Gennal Engineering Pte Ltd, marinEV i Pyxis. Oczekuje się, że spośród tych 11 projektów, 6 zakończy się opracowaniem projektów wdrożeniowych.

 W ciągu najbliższych 2-6 miesięcy powinna zostać opracowana przez Coastal Sustainability Alliance łódź zasilająca elektrycznie z modułowymi opcjami zasilania i autonomicznymi narzędziami przygotowanymi.

W tym samym czasie Yinson GreenTech powinien opracować elektryczne statki z lekkimi częściami drukowanymi w 3D i wymiennymi akumulatorami o dużej gęstości firmy. Natomiast zadaniem  Pyxis będzie opracowanie projektu, który pozwoli na  zbudowanie statków elektrycznych z łatwymi w utrzymaniu kadłubami i akumulatorami z zabezpieczeniem termicznym zapewniającym bezpieczeństwo eksploatacji jednostki pływającej po wodach portowych. 

Azjatycka synergia biznesu i nauki


W celu wprowadzenia na szeroką skalę elektromobilności w porcie MPA zapowiada, że będzie współpracować z konsorcjami i naukowcami z Institute of High Performance Computing (IHPC), Solar Energy Research Institute of Singapore, TCOMS - Technology Centre for Offshore and Marine, Singapore, NUS Tropical Marine Science Institute i instytutów takich uczelni technicznych jak Nanyang Technological University Singapore, National University of Singapore, Singapore Institute of Technology i Singapore University of Technology and Design (SUTD), w celu ulepszenia konstrukcji statków, bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa oraz dalszego zmniejszenia zapotrzebowania na energię.

Zdaniem MPA zmniejszy to ogólne koszty po zwiększeniu skali [produkcji i eksploatacji statków elektrycznych – MG] i wesprze ciągłe doskonalenie. Te ulepszone projekty będą przez administrację morską Singapuru  stopniowo wprowadzane na rynek w celu zaspokojenia popytu na usługi portowe. Według administracji Portu Singapur wprowadzenie statków elektrycznych pozwoli na oszczędności wynikające z ekonomii skali.

MPA wnioskuje na podstawie przeprowadzonych badań, że całkowity koszt eksploatacji  statków elektrycznych (e-HC) może być porównywalny z konwencjonalnymi jednostkami portowymi. – Chociaż e-HC mają na razie wyższe koszty początkowe ze względu na zastosowany napęd zasilany przez akumulatory, można je wyrównać lub zrównoważyć oszczędnościami wynikającymi ze zużycia energii i zmniejszonymi kosztami konserwacji – twierdzi MPA.

Innowacje pod parasolem certyfikatorów


Spośród 11 wybranych projektów e-HC sześć uzyskało odpowiednie akceptacje od towarzystw klasyfikacyjnych, takich jak American Bureau of Shipping, Bureau Veritas, China Classification Society, DNV i RINA. Przedmiotem oceny technicznej były oprócz aspektów konstrukcyjnych także specyfikacje akumulatorów, systemy cyfrowe i cybernetyczne, także wymagania szkoleniowe. 

Firmy certyfikacyjne i projektowe będą współpracować bezpośrednio z MPA i instytutami badawczymi przez następne dwa do sześciu miesięcy, aby zoptymalizować i zweryfikować swoje projekty e-HC, w zależności od ich aktualnej dojrzałości i gotowości. 

Prace będą prowadzone nad doskonaleniem również pozostałych pięciu  propozycji statków elektrycznych. Ich autorami są zespoły reprezentowane przez konsorcjum CAEV+ grupa w składzie: Contemporary Amperex Electric Vessel Technology Co. Ltd. (CAEV), Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), Guangdong SINOWAY Composite Materials Co. Ltd, YUET HING Marine Supplies Co. Ltd, Seastel Marine System Shanghai) Co. Ltd.]. 

Następną grupę utworzyli: China Everbright Environment Group Limited oraz Cyan Renewables Consortium  w składzie: Bureau Veritas Marine, PSA Marine, Strategic Marine, SeaCabbie, Sea Forrest, Victory Petroleum i Gennal Engineering Pte Ltd. To niezwykle silne grupy z firmami o uznanych dokonaniach w rozwoju elektromobilności na wodzie.  

Administracja Morska i Zarząd Portu Singapur będzie współpracować z tymi uczestnikami. Chodzi o to, żeby nie stracić cennych inicjatyw i pomysłów technicznych i nie wstrzymać rozwoju innowacji w rozwoju statków elektrycznych. W ten sposób MPA mobilizuje inżynierów i otoczenie społeczne do dalszego rozwijania projektów e-HC. 

Elektromobilność, biopaliwa i finanse


MPA informuje, że współpraca obejmie optymalizację projektu kadłuba statku i systemów elektrycznych, projekt ognioodpornej akumulatorowni oraz system monitorowania stanu cybernetycznego w celu zwiększenia efektywności energetycznej i bezpieczeństwa statków.

W październiku 2023 r. MPA zaprosiło instytucje finansowe i pośredników do przedstawienia rozwiązań w zakresie finansowania i ubezpieczenia za pośrednictwem EOI, aby pomóc początkującym podmiotom w poniesieniu wyższych kosztów początkowych posiadania e-HC. EOI zakończyło się w dniu 19 grudnia 2023 r., a MPA obecnie ocenia złożone wnioski. Rozwiązania te załatają obecne luki w krajobrazie finansowania i ubezpieczeń, wesprą wdrażanie nowych projektów statków i rozwiną rynek finansów i ubezpieczeń morskich – podkreśla administracja portu.

W przypadku biopaliw, w Singapurze dostępne są już mieszanki zawierające maksymalnie B50. MPA współpracuje z przemysłem w celu opracowania standardów do B100. MPA, zapowiada, że nowe statki obsługujące port od 2030 r. będą miały do wyboru silniki przystosowane do biopaliwa B100 lub kompatybilne z paliwami o zerowej wartości netto, takimi jak wodór.

Z przytoczonych informacji mamy przykład szerokiej współpracy zarządu portu ze światem nauki i klastrami projektowymi. Krótki czas w jakim wiele firm odpowiedziało na zapytanie ofertowe Maritime and Port Authority Singapore świadczy, że zarówno naukowcy jak i firmy projektowe i certyfikacyjne są gotowe do uczestniczenia tworzeniu zielonych portów. Port w Singapurze jest przykładem tego, jak można zmobilizować szerokie środowisko naukowe i finansowe do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.