Program Zielonej Żeglugi (GSP – Grønt Skipfartsprogram) powstał w Norwegii niespełna 10 lat temu. Obecnie rozwija kolejną, finalną fazę działania. Polska wspiera program uczestnictwem w projekcie ZEVInnovation – partnerstwa w wykorzystaniu najnowszych technologii w budowie statków zeroemisyjnych. CRIST, Grupa Technologiczna ASE i Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wspierają nasze firmy w rozwinięciu partnerstwa z firmami z Norwegii.
Postęp w realizacji celów programu jest niesamowity, o czym mogli przekonać się norwescy uczestnicy wrześniowego Spotkania Partnerów w Programie Zielonej Żeglugi w Høvik.
„Jest norweski termin, który szczególnie kojarzy mi się z Programem Zielonej Żeglugi. Jest to program o charakterze „dugnad” ["wolontariat" – MG] – słowo prawie nieprzetłumaczalne na inne języki” – komentował spotkanie na Linkedin Remi Eriksen, Group President, CEO DNV.
„Dla mnie program "Grønt Skipfartsprogram" jest krajowym przedsięwzięciem morskim, w ramach którego współpracują ze sobą właściciele ładunków, armatorzy, stocznie, dostawcy, porty, producenci energii i paliw, bankowość, ubezpieczenia, badania naukowe i władze” – podkreśla Eriksen.
Grønt Skipfartsprogram to norweskie przedsięwzięcie publiczno-prywatne, które ma na celu wspieranie strategii i planów morskich norweskiego rządu. Wizją programu jest rozwój i wzmocnienie Norwegii na międzynarodowej arenie morskiego biznesu. Celem strategicznym jest ustanowienie najbardziej wydajnej i przyjaznej dla środowiska żeglugi na świecie.
GSP powstał w styczniu 2015 r. pod nazwą Grønt Kystfartsprogram [Program zielonej żeglugi przybrzeżnej – MG] i składa się z 16 prywatnych firm i organizacji, a także dwóch ministerstw. Wiosną 2019 roku program zmienił nazwę na Grønt Skipsfartsprogram [Program Zielonej Żeglugi – MG], aby podkreślić swoje międzynarodowe ambicje.
„Kiedy GSP został uruchomiony w styczniu 2015 r., był on finansowany przy udziale 16 podmiotów prywatnych i wsparciu dwóch ministerstw” – przypomina Eriksen i podkreśla: „W ostatnim podsumowaniu program liczył ponad 100 partnerów – 90 prywatnych firm i organizacji, a także 12 obserwatorów rządowych. Od 2015 roku GSP zainicjowało 47 projektów pilotażowych, z których 18 zostało zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji”.
O tematyce i wynikach projektów pilotażowych mogli przekonać się przedstawiciele kluczowych polskich klastrów, którzy uczestniczyli w podróży studyjnej zorganizowanej przez Artura Janusza i Justynę Kizlich z wydziału zajmującego się projektami norweskimi w PARP oraz lokalnymi biurami Innovation Norway.
W czasie spotkań w Trondheim, Bergen, Stavanger oraz konferencji FLOATING WIND DAYS 2023 w Haugesund można było się przekonać, że program Zielonej Żeglugi jest realizowany wielopłaszczyznowo.
Jako jeden z istotnych elementów współpracy i transferu wiedzy można potraktować również projekt ZEV Innovation, który realizowany jest z partnerami z Chorwacji i właśnie z Norwegii z klastra BlueMaritime i ma status Global Centre of Expertise (GCE).
W ramach ZEV Innovation najpierw gościliśmy uczestników projektu w Grupie Technologicznej ASE oraz stoczni CRIST, gdzie Norwedzy i Chorwaci ze zdziwieniem odkrywali potencjał polskich firm w obszarze zielonych technologii. Następnie odbyło się spotkanie Aalesund, gdzie polskie firmy miały okazję bezpośrednio porozmawiać z członkami BlueMaritime Cluster na temat możliwości realizacji projektów skoncentrowanych na rozwoju zielonej żeglugi, tej przybrzeżnej i oceanicznej.
Program Zielonej Żeglugi jest finansowany częściowo ze środków publicznych z budżetu państwa Norwegii, a częściowo przez samych członków. W ramach podstawowych działań prowadzone są prace studialne wykonywane przez naukowców i praktyków oraz firmy doradcze, jak DNV.
Istotną częścią programu są projekty pilotażowe oraz transfer wiedzy między nauką i praktyką. Utworzono również platformę pozwalającą na dialog i współpracę pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami z branży żeglugowej i jej otoczenia. W ramach programu zainicjowano ponad 45 projektów pilotażowych skoncentrowanych na rozwoju żeglugi przyjaznej dla środowiska. 17 projektów zostało zrealizowanych lub jest w fazie opracowywania.
„Ogólnym celem Programu Zielonej Żeglugi jest przyczynienie się do wykonalnych rozwiązań zapewniających wydajną i przyjazną dla środowiska żeglugę, aby osiągnąć krajowe i międzynarodowe cele klimatyczne – wyjaśnia kierownictwo Programu. „Mówiąc dokładniej, celem jest osiągnięcie opłacalnej redukcji emisji, wzrostu gospodarczego, zrównoważonych rozwiązań logistycznych, zwiększonej konkurencyjności i nowych miejsc pracy”.
Zakłada się bowiem, że „norweska żegluga może stać się wizytówką na świecie, inkubatorem i platformą dla norweskiego eksportu technologii środowiskowych i ekologicznych usług transportowych. Władze i przedsiębiorstwa uczestniczą w programie i współpracują nad tym, jak możemy wspólnie osiągnąć te cele”.
Tak więc Norwegowie dostrzegają potencjał innowacyjny i eksportowy w biznesie morskim. Polacy raczej mniej. Decydentom i ekspertom technologie morskie wydają się mało innowacyjne i niezbyt nadające się do eksportu.
Norwegia założyła sobie ambitny cel klimatyczny: porty muszą legitymować się redukcją negatywnego oddziaływania na otoczenie o 50% i osiągnąć w ciągu dziesięciu lat zerową emisję substancji szkodliwych. Władze norweskie wykorzystują cały potencjał nauki i biznesu żeby emisja gazów cieplarnianych uległa zmniejszeniu o 50 % do 2030 r. w transporcie krajowym i rybołówstwie.
„Aby osiągnąć ten cel, musimy mieć około 700 statków niskoemisyjnych i 400 statków o zerowej emisji w 2030 r., uwzględniając wszystkie kategorie statków” – podkreśla kierownictwo GSP.
Program Zielonej Żeglugi rozwijany w określonych etapach. W pierwszym z nich dokonano oceny potencjału transportu morskiego Norwegii zasilanego z akumulatorów i gazem. W tej fazie zrealizowano 5 projektów. Kolejna faza działań obejmowała ocenę nowych rozwiązań z punktu widzenie celów biznesowych branży.
Zdefiniowano CAPEX i OPEX, skupiając się na ocenie konsekwencji biznesowych i ekonomicznych wdrażania innowacji na szeroką skalę. W tej fazie określono również wyzwania i oczekiwania w zakresie wsparcia programu ze strony norweskiego parlamentu i rządu. Uruchom pięciu nowych pilotów.
Kolejny, 3. etap poświęcono na usuwanie barier dla zielonych rozwiązań. W efekcie wdrożono już rządową strategię na rzecz zielonej konkurencyjności, skupiającą się na prawnych ramach i tworzeniu pilotażowych rynków stosowania zielonych technologii. W latach 2018-2019 do Programu Zielonej Żeglugi przystąpiło kilku nabywców usług morskich oraz instytucji finansowych. W 2019 r. w Norwegii odbyła się druga debata z udziałem czołowych liderów biznesu, rządu i przedstawicieli polityki. Skupiono się na możliwościach pozycjonowania innowacji na rynku międzynarodowym, a pewne rozwiązania przeniesiono na poziom rządowy. Uruchomiono pięć nowych projektów pilotażowych.
Przypomnijmy, że w tym czasie trwa budowa kolejnych promów hybrydowych dla Norled. Między innymi promy z Remontowa Shipbuilding zostały wprowadzone na połączenia w norweskich fiordach. Promy dwustronne z napędem bateryjnym zostały skierowane na połączenia Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. W sumie, we flocie Norled pływa 10 promów zbudowanych w Gdańsku.
W czwartym etapie prac postawiono na opracowanie i pozycjonowanie zielonych rozwiązań w transporcie Norwegii. Celem tej fazy działań jest „Zwiększenie zakresu programu poprzez pilotaż bardziej ekologicznych rozwiązań logistycznych, technologii, paliw i rozwiązań finansowych”. Zadaniem zespołów złożonych z naukowców i biznesu jest dostarczanie rządowi konkretnych propozycji planistycznych, które mają być oparte na solidnych podstawach technicznych oraz analizach ekonomicznych. Rozwiązania innowacyjne mają mieć zastosowanie na statkach towarowych i żegludze przybrzeżnej.
W tej fazie m.in. zorganizowano konferencję przy okrągłym stole z premierem Norwegii i około dwudziestoma czołowymi przywódcami Norwegii. Była również debata na temat polityki biznesowej i środowiskowej podczas Tygodnia Arendal 2019. Uruchomiono Centrum Serwisowe GSP w celu wymiany floty statków towarowych na jednostki przyjazne dla środowiska. W tym procesie od wielu lat uczestniczy CRIST, który we współpracy z Ulstein lub samodzielnie wprowadza na rynek norweski statki dla farm rybnych do obsługi offshore.
W ramach tej fazy działań rozwinięto sześć nowych planów rządowych i opracowano szereg eksperckich raportów dla parlamentu. Rozszerzono obszar działań innowacyjnych o offshore. W celu lepszej komunikacji między rosnącym gronem interesariuszy powstał nowy portal i poprawiono wizualizację projektów. Program bowiem się dynamicznie rozwija i owocuje nowymi projektami. Uruchomiono 13 nowych projektów pilotażowych.
Piąty etap działań poświęcono na opracowanie i skalowanie zielonych rozwiązań w Norwegii i na arenie międzynarodowej, a etap szósty to nowe rozwiązania pilotażowe na rzecz skalowania i zielonego wzrostu. W tym etapie do działań w otoczeniu jednego z projektów mają szansę uczestniczyć firmy z Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, stocznie, biura projektowe i firmy produkujące urządzenia dla transportu morskiego i portów. Norweski Program Zielonej Żeglugi może stać się również programem polskim, o ile polskie uczelnie i firmy z odpowiednią determinacją i zaangażowaniem włączą się w działania na rzecz zielonego transportu morskiego.
Australia planuje nowy terminal kontenerowy
Rosja chce Arktyki na własność
CMA CGM odbiera statki na LNG
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania ostrzega – ze statkami na Morzu Czerwonym kontaktują się „władze Jemenu”
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni