Trzy główne w Japonii przedsiębiorstwa z branży żeglugowej, Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. („K” LINE), Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) zgodziły się 12 września 2023 roku dołączyć do JSE Ocean, spółki zależnej JSE (Japan Suiso Energy) i zakupić niemal połowę akcji. Wiąże się to z dużymi przedsięwzięciami w związku z wprowadzaniem wodoru jako paliwa w transporcie i energetyce.
Oczekiwania wobec wodoru jako czystej energii rosną na całym świecie w miarę naszych wysiłków na rzecz osiągnięcia społeczeństwa pozbawionego wpływu szkodliwych emisji CO2. W japońskiej podstawowej strategii wodorowej, zmienionej przez rząd w Tokio w czerwcu tego roku, wodór stanowi istotną alternatywę dla paliw kopalnych. Dekarbonizacja gospodarki wynika nie tylko z chęci poprawy stanu środowiska, ale też uniezależnienia Japonii od paliw kopalnych, jak ropa i gaz, które może właściwie tylko eksportować, stając się zależną od transportów z innych państw. Inwestycja w wodóre ma to zmienić.ponieważ ma na celu dekarbonizację.
Większościowym akcjonariuszem w JSE Ocean pozostaje JSE, który pozostaje większościowym akcjonariuszem z 50,2% akcji. Pozostałe przedsiębiorstwa żeglugowe posiadają po 16,6% akcji każde.
W strategii Japonia zobowiązała się do osiągnięcia celu w postaci wytwarzania 3 mln ton wodoru rocznie do 2030 roku, 12 mln ton rocznie do 2040 roky. i 20 mln ton rocznie do 2050 roku. Docelowy koszt dostaw wodoru wyniesie około 30 jenów/m3 w 2030 roku i 20 jenów/m3 w 2050 roku. Aby osiągnąć te cele cenowe i ilościowe oraz stworzyć bezpieczny, globalny łańcuch dostaw, kluczowe znaczenie będzie tu odgrywał transport morski. Japońskie konsorcjum korporacyjne HYSTRA (Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association, Stowarzyszenie Badań nad Technologią Łańcucha Dostaw Energii Wodorowej) jest właścicielem i operatorem zbudowanego przez Kawasaki statku Suiso Frontier, jedynego na świecie przewoźnika LH2. „K” Line i Iwatani to jedne z wielu firm zaangażowanych w tę operację. Na razie idea żeglugi musi przezwyciężyć pewne problemy, jak ubiegłoroczna awaria źle zaprojektowanego, elektrycznego zaworu elektromagnetycznego, która spowodowała wybuch płomienia z komina wentylacyjnego na pokładzie Suiso Frontier.
Należy też wspomnieć, że w kwietniu ubr. Kawasaki Heavy Industries poinformował o rozpoczęciu prac nad statkiem do transportu wodoru nowej generacji, w którego wyposażeniu znajdą się cztery zbiorniki na skroplony wodór o łącznej pojemności 160 000 m3. Jednostka będzie przeznaczona do transportu drogą morską kriogenicznego, skroplonego wodoru, schłodzonego do temperatury –253°C i zredukowanego do jednej osiemsetnej początkowej objętości podczas każdego rejsu, pomagając obniżyć koszty dostaw wodoru. Do budowy tego wielkogabarytowego lotniskowca Kawasaki wykorzystało znane już i sprawdzone technologie projektowania i budowy statków, w tym wykorzystaną przy budowie Suiso Frontier.
W sierpniu 2021 roku japońska Organizacja Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) przyznała dotację z funduszu zielonych innowacji rządu japońskiego firmom JSE, Iwatani Corporation i ENEOS Corporation na „Projekt demonstracyjny komercjalizacji łańcucha dostaw skroplonego wodoru”. W ramach tego projektu JSE opracuje pierwszą na świecie technologię skraplania i transportu wodoru na dużą skalę, obejmującą początkowo 30 000 ton wodoru rocznie przed zwiększeniem skali. JSE zaprezentuje także kompleksowy i niezawodny globalny łańcuch dostaw skroplonego wodoru (LH2), obejmujący produkcję wodoru, jego upłynnianie, eksport z Australii, transport morski i import do innych państw.
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Piotr Jermakow
Łopaty i gondole turbin wiatrowych pojechały z portu w Kłajpedzie w głąb kraju
Baltic Hub: baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych będzie pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie