W ramach 3. Międzynarodowego Globalnego Forum LNG, które odbyło się w Kartagenie w Kolumbii, Seaspan podpisał protokół ustaleń (MoU) z globalną firmą energetyczną AES. Współpraca ta ma na celu głównie świadczenie usług bunkrowania skroplonym gazem ziemnym (LNG) dla statków żeglugowych przepływających przez Kanał Panamski , a także zbadanie możliwości świadczenia tych i podobnych usług na rynkach regionalnych w obszarze wpływu terminala LNG Costa Norte.
Obecnie AES opracowuje projekt rozbudowy ww. terminalu, który uwzględnia nową infrastrukturę tankowania LNG w metanowcach (Ship Loading Facility). Wraz z przybyciem do Panamy małego statku napędzanego metanem, dostarczonego przez Seaspan ULC i przeznaczonego do dostaw gazu, ma to umożliwić komercjalizację LNG jako paliwa żeglugowego od drugiej połowy 2024 roku, a docelowo także dostawy tego rodzaju surowca jako bardziej przyjaznego dla środowiska. Dotyczy to dekarbonizacji branży morskiej, a także oddziaływania na regionalne rynki.
– Seaspan jest dumny ze współpracy z AES przy zapewnianiu bunkrowania LNG w regionie Panamy i przodowaniu w zapewnianiu możliwości transformacji energetycznej w światowym sektorze morskim. Razem zapewnimy niskoemisyjne rozwiązania armatorom, którzy chcą dekarbonizacji swojej działalności i przejścia na czystsze paliwa żeglugowe – powiedział Ian McIver, prezes Seaspan Energy.
– Jesteśmy o krok od nowej ery zrównoważonej energii. Współpraca z naszym partnerem, armatorem, oraz innowacje w naszym terminalu Costa Norte pozycjonują nas jako liderów w dostarczaniu zrównoważonych, wydajnych i niedrogich rozwiązań, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku – powiedział Miguel Bolinaga, prezes AES w Panamie.
Osiągnięcia te wyznaczać początek rewolucyjnej transformacji w krajobrazie zrównoważonej energii, która przynosi korzyści zarówno Panamie, jak i innym państwom regionu. Dotyczyć to także ma udziału tych krajów w ograniczaniu emisji CO2.
Stacja załadunku statków ma rozpocząć działalność w listopadzie tego roku jako integralna część usług terminalu LNG Costa Norte w prowincji Colon w Panamie. Infrastruktura ta ma wedle zamierzeń AEG, do którego należy terminal, zmienić krajobraz regionalnego sektora energetycznego, umożliwiając terminalowi świadczenie usług dla branży LNG. W skład tego wchodzi usługa chłodzenia zbiornikowców LNG dokonujących przeładunku lub wznawiających pracę morską po okresie przestoju konserwacyjnego, tymczasowe magazynowanie i przeładunek, bhy dzięki pojemności zbiornika magazynowego Costa Norte (180 000 m3) różni operatorzy rynkowi będą mogli tymczasowo magazynować swój LNG i odbierać go na żądanie, a także tankowanie na potrzeby bunkrowania i dystrybucji regionalnej. W ostatnim przypadku dzięki modelowi odwzorowującemu działanie głównych terminali na świecie panamski umożliwi dostawę zmagazynowanego LNG do wykorzystania zarówno na potrzeby dostaw gazu, jak i jako paliwo żeglugowe dla stale rosnącej, międzynarodowej floty statków (w tym panamax) przepływającej przez Kanał Panamski oraz dla rynków wschodzących w krajach sąsiadujących
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski