• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Power-to-X i nowe możliwości dla portu Hanstholm

10.01.2022 05:03 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Power-to-X i nowe możliwości dla portu Hanstholm - GospodarkaMorska.pl
Fot. fbcdn.net

Duński port Hanstholm zrobił pierwszy krok w kierunku stania się pierwszym w Europie portem rybackim neutralnym pod względem emisji CO2. Port podpisał list intencyjny z duńskim deweloperem instalacji OZE, firmą European Energy, która oprócz elektrowni słonecznych i wiatrowych chce w porcie Hanstholm uruchomić instalację Power-to-X do produkcji e-metanolu i wodoru.

Port Hanstholm dysponuje odpowiednim zapleczem o powierzchni 130 00 metrów kwadratowych. Większość terenu ma zostać wykorzystane na realizację wyżej wymienionych projektów, które przyczynią się do stworzenia lokalnej wspólnoty energetycznej o nazwie Hanstholm Energifællesskab A/S.

- Dzięki rozbudowie portu Hanstholm dysponujemy odpowiednimi możliwościami, aby rozpocząć przygodę z energią, która może wesprzeć zieloną transformację, przyciągnąć miliardowe inwestycje z zielonych branż i stworzyć dodatkowe miejsca pracy, między innymi dla wielu lokalnych firm usługowych w porcie Hanstholm i wykonawców w całej gminie Thisted. W ten sposób chcemy pokazać, że port rybacki może być również portem energetycznym i stworzyć silną synergię pomiędzy przemysłem rybnym a zieloną energią - uważa Nils Skeby, dyrektor portu Hanstholm. Dodając, że European Energy posiada duże doświadczenie w projektowaniu i budowie elektrowni wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Power-to-X i nowe możliwości dla portu

European Energy zajmuje się produkcją, magazynowaniem i dostawą energii odnawialnej. W ramach podpisanego listu intencyjnego z portem w Hanstholm spółka zamierza również zbudować instalację Power-to-X do produkcji wodoru, zakład produkcji e-metanolu w oparciu o lokalne źródła CO2 oraz elektrownie wiatrowe i słoneczne.

Jak zaznaczył Knud Erik Andersen, założyciel European Energy, spółka identyfikuje źródła emisji CO2 w porcie Hanstholm i jego okolicach, który byłby wykorzystywany do produkcji e-metanolu. W jego opinii jest ekologiczną alternatywą dla oleju napędowego zużywanego obecnie przez statki.

- Jednocześnie rozważamy budowę instalacji wodorowej, która oprócz tego, że będzie produkowała ważne paliwo do produkcji e-metanolu, to również w trakcie procesu technologicznego będzie uwalniała tlen jako produkt końcowy. Będzie on mógł być wykorzystywany do hodowli ryb w akwakulturze w porcie. W ten sposób możemy zrewolucjonizować klaster przemysłowy portu i zaspokoić potrzeby energetyczne jutra – stwierdził Skeby.

Port Hanstholm i European Energy chcą rozpocząć negocjacje w sprawie ostatecznej umowy jeszcze w styczniu 2022 roku. Port Hanstholm zaprosi do rozmów spółki działające w porcie, a także inne zainteresowane strony.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.