47 milionów TEU – oto wynik portu kontenerowego Yangshan Deep-water Port w Szanghaju za rok 2021.
Spośród przeładowanych 47 milionów TEU 32 miliony były przeznaczone na handel międzynarodowy (o 3 proc. więcej niż w zeszłym roku) oraz 6,3 miliona TEU na rynek krajowy. W zeszłym roku w Szanghaju przeładowano 43,5 miliona TEU, co też było najlepszym wynikiem na świecie – w jego uzyskaniu nie przeszkodziły nawet obostrzenia pandemiczne. Tym samym port kontenerowy w Szanghaju plasuje się na czele pod względem przeładunków po raz dwunasty z rzędu.
Yangshan Deep-water Port dzięki swojemu położeniu na wybrzeżu Morza Południowochińskiego, a jednocześnie niedaleko ujścia rzeki Jangcy ma możliwość przesyłania i odbierania towarów z wielu prowincji w Chinach. Stał się przez to jednym z najważniejszych hubów handlowych i transportowych świata.
W terminalu kontenerowym jednocześnie cumować może do 30 statków.
Port w Szanghaju przez lata walczył o palmę pierwszeństwa z portem w Singapurze. Szanghaj przeskoczył swojego rywala o 500 000 TEU w 2010, od tego czasu nie oddał pozycji lidera i systematycznie zwiększa obroty. W Szanghaju funkcjonuje 19 terminali, w tym pasażerski, z którego korzysta ponad milion osób każdego roku.
W Europie natomiast od kilku lat przewodzi Rotterdam. 22 grudnia przekroczono w nim barierę 15 milionów TEU.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie