W Stoczni Remontowa Nauta S.A. odbyła się pierwsza aplikacja powłoki morskiej na bazie grafenu XGIT-PROP, nałożonej na śrubę napędową statku.
Produkt został zastosowany na należącym do Songa Shipmanagement tankowcu MT Songa Pearl (nr IMO 9444455). Statek został zbudowany w 2008 roku i pływa pod banderą Malty. Zgodnie z polityką dekarbonizacji, produkt XGIT - PROP pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a jednocześnie obniża efekt biofoulingu i zmniejsza emisję hałasu przez statek. W ten sposób staje się też przyjazny dla środowiska morskiego. Aplikacja została wykonana w doku pływającym nr 4 Nauty.
Wynaleziony w 2004 roku grafen pozostaje jednym z najbardziej przyszłościowych materiałów o szerokim zastosowaniu w sferze nowych technologii. Jego twórcom, Andriejowi Gejmowi i Konstantinowi Nowosiołowi, zapewnił Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Zainicjowany przez Unię Europejską międzynarodowy projekt „Graphene Flagship” ma rozwinąć kolejne komercyjne zastosowania tej struktury. Najgłośniej się mówi o wykorzystaniu w ramach branży związanej z budową i serwisem rakiet oraz statków kosmicznych, niemniej może też zostać skutecznie wykorzystana w branży morskiej, w tym stoczniowej. Do jego zastosowań należy m.in. funkcja powłoki antykorozyjnej do dużych łodzi i statków.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries