W Stoczni Remontowa Nauta S.A. odbyła się pierwsza aplikacja powłoki morskiej na bazie grafenu XGIT-PROP, nałożonej na śrubę napędową statku.
Produkt został zastosowany na należącym do Songa Shipmanagement tankowcu MT Songa Pearl (nr IMO 9444455). Statek został zbudowany w 2008 roku i pływa pod banderą Malty. Zgodnie z polityką dekarbonizacji, produkt XGIT - PROP pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a jednocześnie obniża efekt biofoulingu i zmniejsza emisję hałasu przez statek. W ten sposób staje się też przyjazny dla środowiska morskiego. Aplikacja została wykonana w doku pływającym nr 4 Nauty.
Wynaleziony w 2004 roku grafen pozostaje jednym z najbardziej przyszłościowych materiałów o szerokim zastosowaniu w sferze nowych technologii. Jego twórcom, Andriejowi Gejmowi i Konstantinowi Nowosiołowi, zapewnił Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Zainicjowany przez Unię Europejską międzynarodowy projekt „Graphene Flagship” ma rozwinąć kolejne komercyjne zastosowania tej struktury. Najgłośniej się mówi o wykorzystaniu w ramach branży związanej z budową i serwisem rakiet oraz statków kosmicznych, niemniej może też zostać skutecznie wykorzystana w branży morskiej, w tym stoczniowej. Do jego zastosowań należy m.in. funkcja powłoki antykorozyjnej do dużych łodzi i statków.

Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek