W Stoczni Remontowa Nauta S.A. odbyła się pierwsza aplikacja powłoki morskiej na bazie grafenu XGIT-PROP, nałożonej na śrubę napędową statku.
Produkt został zastosowany na należącym do Songa Shipmanagement tankowcu MT Songa Pearl (nr IMO 9444455). Statek został zbudowany w 2008 roku i pływa pod banderą Malty. Zgodnie z polityką dekarbonizacji, produkt XGIT - PROP pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a jednocześnie obniża efekt biofoulingu i zmniejsza emisję hałasu przez statek. W ten sposób staje się też przyjazny dla środowiska morskiego. Aplikacja została wykonana w doku pływającym nr 4 Nauty.
Wynaleziony w 2004 roku grafen pozostaje jednym z najbardziej przyszłościowych materiałów o szerokim zastosowaniu w sferze nowych technologii. Jego twórcom, Andriejowi Gejmowi i Konstantinowi Nowosiołowi, zapewnił Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Zainicjowany przez Unię Europejską międzynarodowy projekt „Graphene Flagship” ma rozwinąć kolejne komercyjne zastosowania tej struktury. Najgłośniej się mówi o wykorzystaniu w ramach branży związanej z budową i serwisem rakiet oraz statków kosmicznych, niemniej może też zostać skutecznie wykorzystana w branży morskiej, w tym stoczniowej. Do jego zastosowań należy m.in. funkcja powłoki antykorozyjnej do dużych łodzi i statków.
Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)
W stoczni Meyer Werft odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę wycieczkowca Asuka III
Singapur z technologią wykrywającą łodzie pirackie
Crowley prezentuje innowacyjną koncepcję statku do wytwarzania energii jądrowej
Uroczysty chrzest doku w Stoczni Pomerania
Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1