Losy brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma osiągnęła kamień milowy - finansowanie w wysokości 100 milionów dolarów na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
Według prezesa firmy Mikaela Boe środki finansowe pochodzą z branży żeglugowej, od stoczni, armatorów, firm czarterujących itp. Kamień milowy pojawia się w czasie, gdy energia jądrowa zyskuje coraz większą uwagę w branży morskiej jako ciekawe i wykonalne rozwiązanie dekarbonizacyjne.
Core Power, założona w 2018 roku, specjalizuje się w skalowalnej technologii energii atomowej dla transportu oceanicznego i przemysłu ciężkiego. Firma pracuje nad rozwojem modułowego reaktora ze stopioną solą (Molten Salt Reactor - MSR) do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji niebieskich i zielonych paliw.
Firma pokazała również, jak można tanio produkować "zielone paliwo" dla żeglugi, wykorzystując projekt pływającej elektrowni jądrowej połączonej z produkcją amoniaku na obu końcach zielonych korytarzy proponowanych w deklaracji Clydebank.
Technologia, nad którą pracuje firma przy wsparciu rządu USA i jej partnerów: TerraPower, Southern Company i Orano, zapowiada się na pierwszy na świecie reaktor prędki widmowy zasilany cieczą, którego demonstracja spodziewana jest po 2026 roku. Reaktor prędki na stopiony chlorek działałby pod ciśnieniem otoczenia i został opisany jako charakteryzujący się wyjątkową wydajnością paliwową i minimalną produkcją odpadów wynoszącą 1 gram na MW dziennie.
Dyrektor generalny Core Power wyjaśnia, że technologia MSR różni się od konwencjonalnej energetyki jądrowej i rozwiązuje kluczowe problemy związane z dekarbonizacją żeglugi, ponieważ zapewnia nowy poziom wydajności paliwowej, który może zasilać jednostki przez cały okres ich eksploatacji. Ponadto, ponieważ są to raczej niewielkie urządzenia (modułowa konstrukcja o mocy 180 MWth), mogą być produkowane masowo - dodatkowo technologia jest łatwo skalowalna, a tym samym przystępna cenowo.
CZYTAJ: Bezpieczne reaktory do zasilania statków coraz bliżej
Według Boe największe statki na świecie mogą odnieść największe korzyści z tej technologii.
Firma pracuje nad opracowaniem kilku projektów statków o napędzie elektrycznym z napędem jądrowym. Jeden z nich obejmuje ultramały kontenerowiec o pojemności 20 000 TEU, który byłby w stanie pływać szybciej (z prędkością ponad 30 węzłów) bez tankowania przez 30 lat.
Co więcej, ponieważ statek nie miałby zbiorników na paliwo i wymagałby mniejszej maszynowni - byłby w stanie przetransportować więcej ładunków.
- Uważamy, że nowe typy reaktorów mogą zwiększyć konkurencyjność statków, ponieważ są całkowicie odporne na opodatkowanie emisji dwutlenku węgla, mogą przewozić więcej ładunków, szybciej i przez dłuższy czas - wyjaśnił Bøe podczas niedawnego seminarium internetowego na temat roli energii jądrowej w dążeniu żeglu sektora żeglugi do zerowej emisji netto.
CZYTAJ: Bezpieczne reaktory do zasilania statków coraz bliżej
Korea Południowa, w której znajdują się największe na świecie firmy stoczniowe, staje się zdecydowanym zwolennikiem technologii jądrowej oraz projektów badawczych i demonstracyjnych analizujących potencjał energii jądrowej dla przemysłu morskiego i produkcji paliw ekologicznych.
Na początku tego miesiąca Samsung Heavy Industries (SHI) połączył siły z duńskim startupem zajmującym się technologią reaktorów jądrowych Seaborg Technologies oraz Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP), właścicielem i operatorem elektrowni jądrowych, w konsorcjum, którego celem jest opracowanie pływających elektrowni jądrowych.
SHI i Seaborg rozpoczęły już współpracę w tej dziedzinie. Mianowicie, w zeszłym roku duet zawarł partnerstwo w celu opracowania pływających elektrowni jądrowych wykorzystujących technologię CMSR.
Firmy planują również budowę zakładów produkcji wodoru i amoniaku, ponieważ CMSR jest podobno idealnym źródłem energii do dostarczania stabilnej, czystej i bezpiecznej energii elektrycznej.
Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) również zaprezentowała niedawno projekt statku napędzanego małym reaktorem modułowym (SMR).
Projekt zakłada budowę statku napędzanego SMR o mocy 240 MW, wyposażonego w cztery zestawy 60-megawatowych reaktorów SMR. Statek byłby pływającym obiektem SMR na morzu, z reaktorem umieszczonym na dnie i platformą na górze - która produkuje bezemisyjne paliwo, takie jak wodór.
Przejście KSOE na technologię SMR nie jest jej pierwszym podejściem w tej dziedzinie. W listopadzie 2022 roku firma zainwestowała 30 mln USD w TerraPower - firmę SMR założyciela Microsoftu, Billa Gatesa. Projekt ma na celu zbudowanie SMR w stanie Wyoming w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku.
Ponadto, na mocy niedawno podpisanego protokołu ustaleń, główne podmioty południowokoreańskiego przemysłu, na czele z Korea Atomic Energy Research Institute, Korean Research Institute of Ship & Ocean Engineering (KRISO), Korean Register, Wooyang Shipping Co, Sinokor, H-Line i HMM, połączyły siły w celu zademonstrowania, w jaki sposób małe modułowe reaktory jądrowe mogą być wykorzystywane do napędzania statków.
W ramach projektu zostanie również przeanalizowany rozwój odpowiednich interfejsów systemów morskich i technologii napędowych, jak również produkcja wodoru przy użyciu reaktorów ze stopioną solą.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów