MacGregor, część Cargotec, został wybrany do dostarczenia sprzętu RoRo dla dwóch pierwszych na świecie czystych i beezemisyjnych statków do przewozu samochodów i ciężarówek (Pure Car and Truck Carrier, PCTC), napędzanych metanolem dla firmy China Merchant Energy Shipping.
Wspomniane statki wpisują się ogólnoświatowy "wyścig" w związku z dekarbonizacją żeglugi i wprowadzaniem na wody statków przyjaznych środowisku, nieemitujących szkodliwych substancji. Zamówienie zostało zaksięgowane przez Cargotec, którego norweski MacGregor jest spółką zależną, na trzeci kwartał 2023 roku. Statki mają zostać dostarczone właścicielowi między III a IV kwartałem 2025 roku, a są budowane w stoczni China Merchants Heavy Industry w Jiangsu w Chinach.
- Ponieważ CMES jest ważnym operatorem PCTC, cieszymy się, że po raz pierwszy możemy być częścią ich nowych projektów. Dołożymy wszelkich starań, aby budować zaufanie i współpracę w przyszłości. Doceniamy również bardzo dobrą współpracę z CMHI w wielu bieżących projektach - powiedział Magnus Sjöberg, starszy wiceprezes ds. rozwiązań handlowych w MacGregor.
MacGregor delivers RoRo equipment for two of the
— MacGregor (@MacGregorGlobal) September 29, 2023
world´s first Pure Car and Truck Carriers using methanol. The order highlights innovations such as Soft Flaps, and Ramp Position Indicator. #roro #pctc #maritimeindustry
Zakres dostawy obejmuje zaprojektowanie i dostarczenie kluczowych komponentów składających się z ramp zewnętrznych i wewnętrznych, pokryw, drzwi sterowanych elektrycznie i podnoszonych pokładów samochodowych, a także wsparcie instalacyjne. Najważniejszymi elementami zamówienia były innowacje aspekty, takie jak technologia Soft Flaps, która zmniejsza hałas w porcie, oraz Ramp Position Indicator, czyli unikalny system nadzoru lądowania rampy rufowej, który pozwala załodze dokładnie zobaczyć, gdzie ona rampa przed rozpoczęciem operacji, co przyspiesza cumowanie i rozładunek, a także zmniejsza zagrożenie wypadków.
Statki do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych (Pure Car and
Truck Carriers, PCTC) odgrywają kluczową rolę w transporcie pojazdów
przez oceany świata, poruszając się na dalekich dystansach głównie między Ameryką Północną, Europą a Azją. Te wyspecjalizowane jednostki zostały
zaprojektowane w celu optymalizacji transportu samochodów, ciężarówek i
innych ładunków tocznych. W związku z ich znaczeniem jest podnoszony
także temat ich wpływu na środowisko, stąd rozpoczęto prace nad
niskoemisyjnymi rorowcami. W grudniu ubr. firma CMES ogłosiła, że
podpisała list intencyjny na budowę sześciu dwupaliwowych PCTC o ładowności 9300 CEU, napędzanych metanolem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii