Postęp w dekarbonizacji jest godny uznania, ale należy go przyspieszyć. Armatorzy muszą współpracować z innymi branżami i zainteresowanymi stronami, jeśli oczekujemy osiągnięcia bardziej ambitnych celów dekarbonizacji – podkreśla Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime, DNV w rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping.
Nor-Shipping 2023 organizowany pod hasłem #PartnerShip jest idealną platformą do postępu [w procesie dekarbonizacji żeglugi – MG] – uważa Knut Ørbeck-Nilssen, zastrzegając się, że „trudno przewidzieć, co wydarzy się w ciągu następnych dziesięciu dni, nie mówiąc już o następnych dziesięciu latach” i stara się odpowiedzieć na pytania stawiane przez Sidsel Norvik, dyrektorkę Nor-Shipping.
W jaki sposób armatorzy i operatorzy, myślący o inwestycjach w perspektywie od 25 do 30 lat mają podejmować optymalne długoterminowe decyzje, zwłaszcza dotyczące zastosowania paliw alternatywnych do dzisiaj powszechnych w żegludze? W jaki sposób organizacja taka jak DNV, wiodące na świecie towarzystwo klasyfikacyjne, może podejmować właściwe decyzje, aby doradzić właściwy kierunek rozwoju morskiego biznesu? Na takie pytania próbował odpowiedzieć Ørbeck-Nilssen.
– Kluczowych decyzji nie można podejmować w pojedynkę – mówi Ørbeck-Nilssen. – Każdy potrzebuje partnerów; nikt nie może rozwijać się ani zmieniać się w izolacji, a jest to szczególnie istotne podejście, gdy weźmiemy pod uwagę transformację energetyczną i technologiczną na skalę, przed którą stoi żegluga.
Potrzebujemy siebie nawzajem, aby poruszać się w przyszłości, teraz bardziej niż kiedykolwiek – zaznacza CEO Maritime w DNV.
„Współpraca jest prawdziwym paliwem przyszłości” – to stwierdzenie, które Ørbeck-Nilssen wypowiedział kilka lat temu, jest obecnie szczególnie aktualne, gdy mamy do czynienia z nieprzewidywalnymi wyzwaniami geopolitycznymi, gospodarczymi i środowiskowymi – akcentuje Sidsel Norvik, dyrektorka Nor-Shipping.
– Mamy pozytywne odczucia jeśli widzimy, że niektóre z kluczowych zagadnień eksponowanych w konkluzjach naszych prognoz i raportów dotyczących spraw morskich zostały podjęte przez morską branżę – podkreśla CEO Maritime DNV, odnosząc się do ustaleń, w których identyfikowano LNG jako prawdopodobnie „najbardziej użyteczne paliwo przejściowe” dla żeglugi.
– Jeżeli przeanalizujemy kontrakty na nowe statki to zauważamy, że istnieje obecnie ugruntowana tendencja do stosowania napędu dwupaliwowego, z LNG jako paliwem dominującym, zwłaszcza w segmentach dużych statków oceanicznych – stwierdza Ørbeck-Nilssen.
Jedna trzecia statków objętych zamówieniami pod względem tonażu brutto, to statki z siłowniami przystosowanymi do pracy na paliwach alternatywnych. Zainteresowanie wzbudza również wykorzystanie LPG. Wprowadzane są na rynek pierwsze projekty statków z silnikami zasilanymi wodorem.
– Mamy więc konkretne dowody na to, że transformacja nabiera tempa, a presja regulacyjna, dostęp do inwestycji i kapitału oraz wymagania właścicieli ładunków i konsumentów są kluczowymi czynnikami napędzającymi. Ale czy to postępuje wystarczająco szybko? – pyta Ørbeck-Nilssen.
Ørbeck-Nilssen uważa, że odpowiedź brzmi „nie”. Twierdzi, że potrzebne są „znaczne inwestycje, i to szybko” – w zakresie badań nad bezpiecznymi i ekonomicznie wykonalnymi paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, a także opracowywania optymalnych technologii ich wykorzystania. Jedną z barier, którą będzie trudno pokonać na drodze do szybkiego postępu dekarbonizacji będzie dostępność paliw alternatywnych.
– Zgodnie z naszym ostatnim raportem dotyczącym prognozy rozwoju dekarbonizacji biznesu morskiego do 2050 r., to do 2030 r. musimy wytwarzać 5% energii w żegludze z paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. To wymaga ogromnych inwestycji, a to dopiero początek drogi – podkreśla Ørbeck-Nilssen. – Jeśli strategia IMO zostanie zmieniona w 2023 r., dążąc do pełnej dekarbonizacji żeglugi do 2050 r., to według naszych badań będziemy potrzebować środków finansowych i infrastruktury, aby dostarczyć około 270 mln t paliw alternatywnych. To ogromne wyzwanie i wymaga natychmiastowego działania – wylicza CEO Maritime w DNV.
Ørbeck-Nilssen próbuje także określić podstawowe warunki działania.
– Jest rzeczą oczywistą, że jest to problem, którego transport morski nie może rozwiązać samodzielnie. Z pewnością potrzebujemy współpracy w branży, ale poza tym musimy współpracować z producentami energii, deweloperami infrastruktury, portami. Aby umożliwić taką fundamentalną zmianę wsparcia muszą udzielić władze i organizacje krajowe i międzynarodowe. Wykracza to poza pracę w ramach naszych „plemion” – jest to globalna kwestia o kardynalnym znaczeniu – mówi obrazowo Ørbeck-Nilssen.
Ørbeck-Nilssen proponuje ścieżki dojścia do celu opracowane przez zespoły DNV.
Według niego, główne atuty DNV leżą w bezstronności i uznanej wiedzy eksperckiej dotyczącej wielu branż i dyscyplin.
DNV posiada zespoły zajmujące się sektorem morskim, naftowym i gazowym, przechwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla, odnawialnymi źródłami energii, innowacyjnymi technologiami i nie tylko. Zespoły te ściśle współpracują ze środowiskiem akademickim, władzami i innymi kluczowymi interesariuszami ze środowisk społecznych.
Dzięki temu można mieć szersze spojrzenie i ustalić, jak w okresie przejściowym komponować elementy układanki tak, by do siebie pasowały i w ten sposób ograniczyć ryzyko nietrafionych technologii, zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić rozwój systemów sprzyjających dekarbonizacji żeglugi.
Ścieżki DNV przedstawione w najnowszej prognozie morskiej do 2050 r. szczegółowo opisują prawdopodobne scenariusze na drodze do dekarbonizacji, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak dostępność paliwa, koszty i brak jednego złotego środka.
– Jest wiele niewiadomych w dojściu do celu – podkreśla Ørbeck-Nilssen i zaznacza w rozmowie z dyrektorką Nor-Shipping że, „jedyne, co jest pewne, to to, że musimy się zmienić i że przyszły miks paliwowy, przynajmniej w najbliższej przyszłości, stanie się bardziej złożony, wraz z pojawieniem się szerokiej gamy opcji energetycznych. Stwarza to oczywiste wyzwania dla przemysłu”.
– Ścieżki rozwiązują ten problem, pomagając wytyczyć potencjalne drogi do dekarbonizacji – twierdzi dyrektor ds. morskich DNV. – Operatorzy wiedzą, że nie jest to idealne paliwo – wyjaśnia Ørbeck-Nilssen, ale jego zdaniem „umożliwia osiągnięcie znacznych korzyści w porównaniu z konwencjonalnym paliwem ciężkim, wykorzystując sprawdzoną technologię. Tak więc armatorzy są na ścieżce gazowej, którzy używają LNG jako pierwszego kroku przed przejściem na inne paliwo, np. na biogaz, a następnie przejście na gaz syntetyczny”.
– To zbyt uproszczony przykład, ale pokazuje, w jaki sposób tworzysz przejrzysty proces, posuwając się do przodu ze strategią biznesową i inwestycje. Ta przejrzystość wynikająca z wieloaspektowości nie byłaby możliwa bez wzajemnego zrozumienia wynikającego z bliskich relacji panujących w całej branży morskiej i jej otoczeniu – zauważa Ørbeck-Nilssen zaznaczając, że „wszystko sprowadza się do partnerstwa”.
– Kolejnym tego przykładem, a także roli DNV jako kluczowego czynnika wspomagającego branżę w okresie przejściowym, jest niedawno ogłoszona inicjatywa Nordic Roadmap. Wynika ona z Deklaracji Clydebank na COP26, gdzie żeglugowe „zielone korytarze” zostały określone jako kluczowe narzędzie przyspieszania zmian – wyjaśnia Sidsel Norvik, dyrektorka Nor-Shipping.
Chcąc zapewnić regionowi czołową pozycję pod względem rozwoju, Nordycka Rada Ministrów, przy wsparciu wszystkich krajów nordyckich, ustanowiła projekt jako „platformę współpracy” tworzącą jedność celów. Rezultatem jest wspólna inicjatywa publiczna i prywatna, której celem jest zgromadzenie różnych interesariuszy, aby umożliwić infrastrukturę zielonego korytarza, rozpocząć pilotaże, dzielić się wiedzą, budować doświadczenia związane z paliwami alternatywnymi i, jak mówi Ørbeck-Nilssen, „dać przykład innym regionom”.
DNV zostało liderem projektu i niedawno było gospodarzem pierwszego spotkania w siedzibie firmy Høvik w Oslo.
– Kiedy spojrzysz na branżę jako całość, skala i złożoność potrzebnych zmian może wydawać się przytłaczająca – zauważa dyrektor ds. morskich DNV. – Ale jeśli weźmiesz oddzielne regiony i przyjrzysz się ustanowieniu poszczególnych zielonych korytarzy, wyzwanie stanie się łatwiejsze do opanowania. Następnie, gdy połączysz różnych partnerów, nagle możliwe będzie działanie na rzecz konkretnych, osiągalnych celów – celów, które mogą stanowić plan dla przemysł w ogóle. To naprawdę ekscytujący przykład partnerstwa w działaniu – stwierdza Ørbeck-Nilssen.
– Podkreslenie słowa „partnerstwo” prowadzi nas do Nor-Shipping – stwierdza Sidsel Norvik.
Nor-Shipping 2023, które odbędzie się w Oslo i Lillestrøm w dniach 6-9 czerwca, wybrało #PartnerShip jako temat przewodni wystawy i konferencji jej towarzyszących. Ørbeck-Nilssen potwierdza, że DNV po raz kolejny zapewnił sobie pozycję Głównego Partnera wydarzenia.
– Nor-Shipping to fantastyczne miejsce spotkań globalnej branży – podkreśla Ørbeck-Nilssen i uzasadnia to tym, że targi i konferencje „skupiają w jednym miejscu ludzi z całego łańcucha wartości branży morskiej. Impreza ta zapewnia bezpośrednią platformę dla partnerstwa i postępu, pomagając w budowaniu relacji, dzielenia się wiedzą i popularyzacji najnowszych osiągnięć technicznych”.
– Potrzebujemy tego rodzaju interakcji międzyludzkich „face to face” – kontynuuje, wyjaśniając, że „na poziomie osobistym zawsze bardzo satysfakcjonujące jest poznawanie ludzi, omawianie problemów i zdobywanie nowych spostrzeżeń. To ciągłe źródło nauki. I, co nie mniej ważne, jest to ciekawe!”
Ørbeck-Nilssen wspomina przy okazji o tradycyjnym grillu Nor-Shipping w obiektach DNV nad fiordem, który, jak dodaje z szerokim uśmiechem, powróci w czerwcu 2023 r.
– Naprawdę nie mogę się doczekać możliwości ponownego ugoszczenia kilku tysięcy gości – podkreśla Ørbeck-Nilssen. – Wspaniale jest widzieć, jak branża się tu spotyka i, oczywiście, istotny jest powrót Nor-Shipping w okresie letnim. Zawsze przyjemniej jest pogawędzić, napić się i coś zjeść, gdy świeci słońce!
Polska branża okrętowa zawsze ma silną reprezentację na Nor-Shipping, a na targach Nor-Shipping 2022 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacji zorganizowała w Thon Hotel Arena w Lillestrøm spotkanie "Polish-Norwegian Marine and Maritime Dialogue", na którym polscy menedżerowie mogli nawiązać dialog z partnerami z Norwegii. W czasie wydarzenia była okazja do dyskusji oraz spotkań B2B (business mixera) polskich i norweskich firm oraz firm projektowych i instytucji biznesowych. Była to doskonała platforma do pogłębienia polsko-norweskich partnerstw w rozwoju innowacji morskich po pandemii Covid-19.
Do rozwijania partnerstwa w kreowaniu innowacji w biznesie morskim polski przemysł okrętowy ma silne podstawy. Na rynek norweski produkowane są w polskich stoczniach statki o wysokim wkładzie innowacji, a Grupa Remontowa, CRIST i Nauta to istotni partnerzy norweskich operatorów farm rybnych, sektora offshore oraz armatorów promów.
Silne partnerstwo na rzecz rozwoju innowacji w żegludze rozwijane jest w ramach projektu ZEVInnovation, w którym Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wraz z firmami z norweskiego GCE Blue Maritime Cluster oraz partnerami z Chorwacji pracują nad utworzeniem międzynarodowego hubu produkcji statków zeroemisyjnych.
Norweski klaster jest reprezentowany przez AKP i Vinco, a chorwacki przez CTT i IIR. Polskie i chorwackie firmy oraz uczelnie na platformie ZEV HUB i w czasie spotkań projektowych informują o swoim potencjale produkcyjnym i usługowym, tworzą nowe innowacje techniczne i technologiczne, pomysły, produkty i powiązania biznesowe.
Polskie, norweskie i chorwackie firmy poznają polski, norweski i chorwacki rynek statków zeroemisyjnych. CRIST jest w Polsce koordynatorem hubu produkcji statków zeroemisyjnych ZEV HUB. CRIST ma na swoim koncie wiele innowacyjnych statków, w tym promy z napędem elektrycznym zaprojektowane przez polskie biuro StoGda Ship Design. Aktualnie CRIST buduje kolejne innowacyjne statki dla kilku odbiorców w rynku nordyckiego.
Więcej o wydarzeniu na: www.nor-shipping.com
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów