Grupy żeglugowe i handlowe wzywają Unię Europejską do przyspieszenia rozwoju nad pracami dotyczącymi wprowadzenia amoniaku i zielonego wodoru jako najlepszych opcji morskich paliw, które umożliwią przemysłowi przyspieszenie dekarbonizacji.
Około 90% światowego handlu jest transportowane drogą morską, a światowa żegluga odpowiada za prawie 3% globalnej emisji CO2. Liderzy branży twierdzą, że aby sprostać celom wyznaczonym do 2030 roku dla żeglugi przez ONZ, pierwsze statki o zerowej wartości netto emisji muszą wejść do floty przed wyznaczonym terminem.
Wśród dostępnych opcji są jednostki o napędzie wodorowym oraz napędzane pochodnymi amoniaku. Koalicja grup, w skład której Trafigura, wezwała Unię Europejską do priorytetyzacji zielonych paliw w ramach projektu FuelEU Maritime, która ma na celu wzrost produkcji i wykorzystania zrównoważonej energii morskiej.
„Opierając się na niezależnych badaniach i wiedzy, którą obecnie posiadamy, wierzymy, że paliwa wodorowe będą paliwami żeglugowymi przyszłości” - oznajmił rzecznik Trafigura. Dodał, że potrzebna jest również globalna opłata za emisję dwutlenku węgla prowadzona przez agencję żeglugową ONZ, IMO, aby „Zachęcić i motywować do stosowania paliw nisko emisyjnych i zeroemisyjnych”.
Jednak dyskusje IMO są wciąż na wczesnym etapie.
Rzecznik Komisji Europejskiej skomentował, iż wstępne propozycje zostaną przedstawione w drugim kwartale br., ponieważ na obecnym etapie ocenie podlegają różne warianty strategiczne w ramach FuelEU Maritime.
Wytwarzany w wyniku elektrolizy (rozszczepienia wody na wodór i tlen) przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, zielony wodór jest wolny od emisji, natomiast jego cena znacząco przewyższa ceny dotychczas stosowanych surowców. Jednakowo ma mniejszą gęstość od konwencjonalnych paliw, co skutkuje zwiększeniem miejsca na pokładzie w celu magazynowania paliwa.
Równolegle prowadzone są inne projekty, które przewidują wykorzystanie wodoru do wytwarzania innych produktów, takich jak amoniak, w celu poprawy rentowności.
Badanie przeprowadzone w ramach projektu non-profit Getting to Zero, wskazuje, że aby dekarbonizacja w sektorze morskim była zgodna z wytycznymi Porozumienia Paryskiego do 2030 roku, paliwa o zerowej emisji muszą stanowić 5% koszyka energetycznego w żegludze międzynarodowej.
Coraz więcej przedsiębiorstw szuka wsparcia ze strony UE we wprowadzaniu zasilania wodorem i amoniakiem. Są to m.in.: firmy przewozowe CMB, DFDS, Torvald Klaveness, Viking Cruises, stowarzyszenie branżowe Hydrogen Europe, jednostka certyfikująca Lloyd’s Register oraz zielona grupa Transport & Environment.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych